کلیات هک رشد و تاکتیک های حفظ کاربر (User Retention)

کلیات هک رشد و تاکتیک های حفظ کاربر (User Retention)

با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ🌸 همراه شما هستیم با آموزش جدید درباره کلیات هک رشد و تاکتیک های حفظ کاربر (User Retention)

⭐برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐


حفظ کاربر به این معناست؛ که استفاده از محصول شما برای کاربر به یک امری عادی یا عادت روزانه تبدیل شود. به همین دلیل است، که در این مرحله به آنها کاربر می‌گوییم؛ یعنی کسی که مرتباً با محصول شما کار می‌کند. حفظ کاربر، مانند؛ هر کار دیگری مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که می‌توان آنها را یاد گرفت. قصد داریم تاکتیک های حفظ کاربر را به شما عزیزان معرفی کنیم.

۱. ترافیک آزمایشی

وقتی به قیف هک رشد خود نگاه می‌کنید، ممکن است. اینگونه به نظر برسد که باید در وهله‌ی اول بر جذب ترافیک تمرکز کنید. و بعد بر فعال‌سازی اعضا و در نهایت، بر حفظ کاربران! اما در عمل این هوشمندانه‌ترین روش برای هدایت کاربران در طول قیف رشد نیست، مخصوصاً اگر بخواهید بیشترین بازده را از حداقل اقدامات و تلاش‌های خود کسب کنید.

۲. کاربر را سریع به لحظه‌برسانید.

کاربران به وب‌سایت یا محصول شما می‌آیند. و به خاطر قول، شعار و تبلیغی که به آنها داده‌اید به شما یک فرصت می‌دهند. مثلاً؛ شما به آنها وعده داده‌اید با خرید یا استفاده از محصول شما فلان مقدار در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی خواهند کرد. یا فلان چیز را دریافت خواهند کرد. یا فلان نیازشان به شیوه‌ی ساده‌تری رفع می‌شود.

۳. از ارسال ایمیل نترسید!

مهندسان و محصول‌گرایان، درک دقیقی از ایمیل و کارکرد آن ندارند. آنها فکر می‌کنند تمام مردم دنیا از ایمیل بیزارند و اکثر ایمیل‌هایی که کسب‌ و‌ کارها برای کاربران می‌فرستند، از دید کاربران اسپم محسوب می‌شود، اما این برداشت کاملاً؛ اشتباه است.

مردم خودشان می‌آیند و با رضایت در خبرنامه‌ی شما ثبت نام می‌کنند. و هر وقت هم که بخواهند می‌توانند از دریافت خبرنامه انصراف دهند. بنابراین، شما به جای مردم تصمیم نگیرید که آیا میخواهند از شما ایمیلی دریافت کنند یا نمی‌خواهند. خودشان می‌توانند با خارج شدن از لیست خبرنامه‌ی شما این عدم تمایل را اعلام کنند.

ارسال ایمیل، یک روش بسیار مفید برای حفظ کاربران در مقیاس انبوه است. و افرادی که از این پتانسیل غفلت می‌کنند قطعا ضرر خواهند کرد. ایمیل‌هایی که می‌توانید در رابطه با محصول خود ارسال کنید، انواع مختلفی دارند و برای هر یک نیز هدف مشخصی تعریف شده است.

+ایمیل‌های آماده و زمان‌بندی‌شده

ایمیل‌های آماده، ایمیل‌هایی پیش‌ساخته هستند. که در بازه‌های زمانی از قبل تعیین‌شده‌ای ارسال می‌شوند.کمپین ارسال ایمیل‌های آماده موجب می‌شود محصول شما در ذهن کاربران درست در همان اوایل آشنایی آنها با شما، حک شود.

+ایمیل‌های مبتنی بر رویداد

یکی دیگر از انواع کمپین‌های ایمیلی، کمپین‌های مربوط به رویدادها است. هر کدام از ما که کاربر فیسبوک بوده‌ایم با این نوع کمپین‌ها آشنا هستیم. مثلاً هر وقت که یکی از دوستان ما در فیسبوک عملی انجام می‌دهد. یا تصویری منتشر می‌کند.

+ایمیل‌های به‌روزرسانی‌های عمومی

سومین نوع از کمپین‌های ایمیلی، ایمیل‌هایی هستند. که کاربران را از آپدیت‌های بزرگ و عمومی مطلع می‌سازند. این ایمیل‌ها کاربر را از خصوصیات جدید محصول، افزوده شدن کارمندان یا مدیران جدید و سایر تغییراتی مطلع می‌سازند که نمی‌توان آنها را در ایمیل‌های آماده و زمان‌بندی‌شده گنجاند.

۴. از اعلان‌ها و یادآورها استفاده کنید.

اگر در حال ساخت یک اپلیکیشن موبایل هستید، به این معناست؛ که علاوه بر ایمیل، فضای دیگری هم برای کشاندن مردم به محصول خود در اختیار دارید. همچنین، می‌توانید در اپلیکیشن خود از اعلان‌ها و یادآورها استفاده کنید. تا نرخ حفظ کاربران را افزایش دهید.

۵. مصاحبه‌های حین خروج

یک نوع ارتباط دیگر با مشتری هست که آن هم می‌تواند، بسیار مفید باشد: مصاحبه‌ی حین خروج! وقتی کاربران عضویت خود را لغو می‌کنند. یا برای بازه‌ای طولانی غیرفعال می‌شوند، این فرصت را خواهید داشت که از آنها یاد بگیرید. پیشنهاد می‌کنم به آنها ایمیل بزنید. و بخواهید بدترین نکاتِ محصول شما را که آنها را وادار به لغو عضویت یا عدم فعالیت کرده است، بپرسید. حاشیه نروید. و از آنها بخواهید بدترین ابعاد محصول شما را از نظر خودشان معرفی کنند.

۶. فرش قرمز پهن کنید!

هر محصولی خصوصیات خودش را دارد، اما نکته‌ی اصلی این است که هر چند وقت یکبار کاری انجام دهید که کاربران اصلی و حرفه‌ای شما احساس کنند، از فعالیت و وفاداری آنها قدردانی شده است. این کار نه تنها مانع از این می‌شود که شما را ترک کنند، بلکه وقتی حس کنند، به آنها توجه دارید یا نزد شما ارزش زیادی دارند، قطعاً تجربه‌ی خود را در شبکه‌های اجتماعی یا با اطرافیانشان در میان می‌گذارند. در واقع، با پهن کردن این فرش قرمزها به بهترین کاربران خود دلیلی می‌دهید که مُبلغ شما باشند.

۷. ارزش محصول را افزایش دهید.

هر محصولی باید ارزشی را برای مشتری فراهم کند و این یعنی توجه به ارزش موجود در محصولتان به شما در حفظ کاربران کمک خواهد کرد.

صرفاً به این خاطر که شخصی در روز اول ارزشی در محصول شما دیده باشد، دلیل نمی‌شود که در روز صدم هم چنین ارزشی را در محصولتان ببیند! شما باید همواره یک قدم از منحنی ارزش محصول نزد مشتری، جلوتر باشید تا بتوانید او را حفظ کنید. یعنی محصول شما دائم باید ارزش بیشتری نزد مشتری بیابد.

برای افزودن به ارزش محصول می‌توانید از این دو روش استفاده کنید:

+افزودن خصوصیات جدید

اگر محصولتان فاقد خصوصیات مهم است. با افزودن این خصوصیات می‌توانید نرخ حفظ کاربر را افزایش دهید. اگر از هر سه نفر، دو نفر در مصاحبه‌ی خروج خود به فقدان یک ویژگی خاص در محصولتان اشاره می‌کنند، پس باید دست به کار شوید. و قابلیتی که مشتریان می‌خواهند را به محصول بیفزایید.

+کاهش خصوصیات فعلی

شاید این روش عجیب به نظر برسد، اما گاهی اوقات واقعاً لازم است که با کاهش خصوصیات به افزایش ارزش محصول خود کمک کنید.

 ۸. جمع‌سازی کنید.

جمع‌سازی، یعنی ایجاد بستری که فرد، خود را در کنار شما و سایر کاربران به عنوان عضوی از یک اجتماع یا جمع در نظر بگیرد. افرادی که به چیزی احساس تعلق کنند، معمولاً؛ بیش از افرادی که صرفاً عضو یک محصول می‌شوند، ماندگار خواهند بود. برای جمع‌سازی، روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها را اینجا معرفی می‌کنیم.

+پشتیبانی مشتریان

پشتیبانی عالی از مشتریان می‌تواند فرق بین یک مشتری ماندگار و یک مشتری ناراضی را که پشت سر شما تبلیغ منفی می‌کند، مشخص نماید.

+ایجاد راهنمای استفاده

اگر محصول شما به مستندسازی و تهیه‌ی راهنمای نصب احتیاج دارد، تهیه‌ی آن به بهترین شیوه‌ی ممکن در واقع خدمتی است. که دارید به اجتماع کاربران خود انجام می‌دهید.

+خصوصیات مربوط به شبکه‌های اجتماعی

یکی از بهترین تاکتیک های حفظ کاربران این است، که امکان ارتباط آنها با یکدیگر را فراهم کنید. گاهی اوقات، سایر کاربران می‌توانند دلیلی برای ماندن و استفاده‌ی یک کاربر از محصول شما شوند.

۹. رضایت کاربران را جلب کنید.

عصاره‌ی تمام مباحث مربوط به حفظ کاربر یک چیز است: رضایت! اگر کاربران از شما راضی باشند به کاربران ماندگار تبدیل می‌شوند. و اگر از شما ناراضی باشند، نخواهید توانست آنها را حفظ کنید. بیش از حد لازم در مورد حفظ کاربر فکر نکنید، فقط سعی کنید. آنها را خوشحال و راضی نگه دارید.


⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا