درود فراوان خدمت همراهان همیشگی وبوآپ. همراه شما هستیم. با آموزشی دیگر و پاسخ به سوال؛ چگونه یک متن جذاب برای بیو اینستاگرام خود بنویسیم؟
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
🖊بیو اینستاگرام کجاست؟
«بیو» همون مخفف کلمه بیوگرافی است. و خیلیها هم آن را به انگلیسی «بایو» تلفظ میکنند. حالا بیو اینستا شما دقیقاً کجا قرار گرفته؟ زیر عکس پروفایل. شما برای نوشتن بیو اینستاگرام باید، به پروفایل خودتان بروید. و از قسمت edit profile یا ویرایش پروفایل، بیو پیج خود را تغییر دهید.
چرا باید بیو اینستا جذابی بنویسیم؟
همانطور که گفتیم، متن بیو اینستاگرام در واقع قرار است. در همان مراحل اول، نظر مخاطب را جلب کند. تا شما را دنبال کند. حالا در این نقطه، آدمها دو دسته میشوند.
دسته اول، افرادی هستند، که پیج پابلیک دارند. و میخواهند به طور حرفهای در اینستاگرام فعالیت کنند.
دسته دوم، هم کسبوکارهایی هستند، که میخواهند با راهاندازی پیج اینستاگرام، فروش خود را چند برابر کنند.
دلایل اهمیت متن بیو اینستاگرام برای هر دو دسته را در ادامه باهم بررسی میکنیم:
- بیو اینستاگرام، تنها جایی است. که شما میتوانید فقط در چند ثانیه به مخاطب خود اعلام کنید که: چه کسی هستید؟ چکار میکنید؟ چه کمکی میتوانید به مخاطب بکنید؟ و اصلاً چرا باید شما را دنبال کند؟
- شما میتوانید در بیو اینستاگرامتان، لینک وبسایت بگذارید. و ترافیک ایجاد کنید.
- در قسمت بیوگرافی اینستاگرام، میتوانید به مخاطب راههای ارتباطی (شماره تماس، ایمیل و آدرس) را نشان دهید.
- در آخر هم میتوانید، مخاطب را وادار به انجام کاری کنید. (مثلاً از او بخواهید که وارد لینک وبسایتتان شود)
🛠اجزای تشکیلدهنده بیو اینستاگرام
برای این که بتوانید یک متن خوب برای بیو اینستاگرام خود بنویسید، باید اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام را بشناسید. میپپرسید چرا؟ خب، پاسخ ساده است. وقتی اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام را بشناسید، میتوانید از همان اول کار، بهترین بیوگرافی را داشته باشید. به این ترتیب، زمانی که کاربران صفحه اینستاگرام شما را میبینند، دقیقاً از فعالیت شما آگاه میشوند. و میفهمند با دنبال کردن صفحه اینستاگرام شما، چه چیزی قرار است عایدشان شود.
شناخت اجزای تشکیل دهندۀ بیو اینستاگرام، اولین قدم برای انتقال پیام به مخاطبانتان است. یک بیو اینستاگرام از موارد زیر تشکیل شده است:
1. عکس پروفایل
تصویر پروفایل یا اصطلاحاً آواتار باید عکسی مرتبط با فعالیت تجاری شما باشد. این تصویر میتواند لوگوی مجموعۀ شما یا یک عکس از محصولاتتان باشد. این تصویر هرچه هست، باید بتواند حتی با وجود کوچک بودن در فید جستجوی اینستاگرام، باز هم کاربران را به سمت خود جذب کند.
برخی از شرکتها و افراد مشهور، در کنار پروفایل خود یک تیک آبی دارند، که نشان میدهد. این حساب، اکانت رسمی آنها در اینستاگرام است. برای گرفتن تیک آبی، باید به قسمت تنظیمات اکانت خود بروید. و برای اینستاگرام Account Verification بفرستید. در این مرحله اینستاگرام اکانت شما را بررسی میکند. و اگر صلاحیتاش را داشتید، به شما تیک آبی میدهد.
2. نام و نام کاربری
نام کاربری شما در بالای صفحهی پروفایل نمایش داده میشود. دیگر صفحات اینستاگرام با استفاده از نام کاربری، میتوانند شما را در پُستهای خود، تگ کنند. نام شما نیز به شکل پررنگ در زیر تصویر پروفایل و در بالای بخش بیوگرافی قرار دارد. نام و نام کاربری اینستاگرام، هر دو قابلیت جستوجو شدن در اینستاگرام را دارند. بنابراین، بهتر است، نام و نام کاربری خود را با دقت انتخاب کنید.
3. متن بیو اینستاگرام
در این قسمت، شما باید با استفاده از 150 کاراکتر شرکت خود را به مخاطبان معرفی کنید. و آنها را ترغیب به انجام کاری در صفحه اینستاگرام خود کنید.
4. وبسایت
تنها یک محل در اینستاگرام وجود دارد. که شما میتوانید، مستقیماً لینک یک وبسایت را در آن قرار دهید. و آن محل، بخش بیو است. پس بهتر است. از این فضا هوشمندانه استفاده کنید.
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.
5. دستهبندی یا Category
دستهبندی یا Category که در زیر نام شرکت ظاهر میشود، مستقیماً با دستهبندی انتخابشده در لینک صفحهی فیسبوک شما در ارتباط است.
برای آنکه نوع تجارت شما در اینستاگرام مشخص باشد، حتماً باید حساب کاربری تجاری (business account) داشته باشید. مزیت مشخص کردن دستهبندی پیجتان در اینستاگرام این است. که دیگر نیازی ندارید از فضای اختصاصی Bio برای توضیح نوع فعالیت خود استفاده کنید.
6. دکمههای تماس یا Call To Action
اینستاگرام به تازگی چندین قسمت جدید به حسابهای تجاری اضافه کرده است. که بسیار به ما کمک میکند . شرکتها، قبل از معرفی این قابلیت مجبور بودند، تا آدرس شرکت و ایمیل خود را در قسمت بیو در اختیار مخاطبان قرار دهند.
این دکمهها تنها در اپلیکیشن اینستاگرام نمایش داده شده. و از طریق صفحات وب قابل مشاهده نیستند.
شما میتوانید از درون اپلیکیشن اینستاگرام با کلیک بر روی گزینههای Edit Profile و سپس؛ Contact Options به این موارد دسترسی داشته باشید. اگر قادر به مشاهده این گزینهها نیستید، بهتر است. در ابتدا مطمئن شوید. که حساب کاربریتان تجاری است.
علاوه بر اینکه افزودن اطلاعات تماس در این بخش میتواند، باعث کاهش تعداد کاراکتر در متن بیو اینستاگرام شود، زحمت پاسخ دادن به سؤالات ساده در مورد اطلاعات تماس را هم از دوش شما برمیدارد.
1) ایمیل
وارد کردن آدرس ایمیل در این بخش باعث ایجاد یک دکمهی ایمیل در پروفایل شما میشود. این دکمه در زیر تمامی اطلاعات دیگر قرار میگیرد. زمانی که مشتری بر روی دکمه ایمیل کلیک میکند، اینستاگرام او را به اپلیکیشن ایمیل موجود در تلفن همراه هدایت میکند.
2) آدرس
اگر کسبوکارتان از یک مکان واقعی اداره میشود، وارد کردن آدرس کامل به مشتریان کمک میکند تا دفتر کار شما را راحتتر بیابند. زمانی که مشتریان بر روی دکمه Direction کلیک میکنند، آدرس محل کار شما به همراه شماره تلفنتان بر روی نقشه به آنها نمایش داده میشود.
3) تماس تلفنی
راه دیگر نمایش اطلاعات تماس در پروفایل تجاری اینستاگرام، افزودن یک شماره تلفن است. زمانی که فردی بر روی این دکمه کلیک کرد، قادر است در لحظه با شماره تلفن شما تماس بگیرد.
✒نوشتن متن برای بیو اینستاگرام
شما میتوانید تا 150 کاراکتر را در بیو اینستاگرام خود بنویسید، اما یادتان باشد. که در این مورد، هرکسی که بتواند با کمترین کلمات، بیشترین توضیح را بدهد، برنده است.
حالا لطفاً قلم و کاغذ را دم دستتان بگذارید. و بعد از آن که نکات زیر را خواندید، شروع به نوشتن کنید. همراه ما باشید در ادامه این مقاله کاربردی.
✅فکر کنید مخاطب روبروی شما نشسته است.
همین حالا اگر دوستتان از شما بپرسد، پیج اینستاگرامتان درباره چیست، به او چه میگویید؟ در بیو هم باید همان لحن را داشته باشید. طوری بنویسید که انگار مخاطب جلوی شماست. و دارید، کار خود را به او توضیح میدهید. ساده و صمیمی بنویسید.
✅از مزایا و تفاوتهای خود بگویید.
ما همیشه گفتهایم؛ که برای موفقیت در کسبکارتان، همیشه کافی است. که حرف جدیدی برای گفتن داشته باشید. خب اگر این موضوع را رعایت کردید، بهترینجا برای بیان آن در اینستاگرام، قسمت بیو است. وقتی مخاطب وارد پیجتان میشود، بهتر است. که همان اول کار بداند که شما با بقیه فرق دارید. و قرار نیست حرف تکراری بزنید.
✅هویت برندتان را توضیح دهید.
تا به حال از خود پرسیدید که دوست دارید مخاطب در برخورد با برند شما، چه احساسی را تجربه کند؟ برند شما را با چه فاکتوری به خاطر بیاورد؟ شخصیت برندتان را شکل دادهاید؟ اینجا دیگر تصمیم با شماست که لحن جدی داشته باشید، شوخطبع باشید، صمیمی باشید یا … اگر بیزینس شما شعار هم دارد، حتماً آن را در بیو خود بنویسید.
✅صریح، ساده و کوتاه بنویسید.
در قسمت بیو اینستاگرام باید در یکی دو جمله، اصل مطلب را ادا کنید. درست است، که 150 کاراکتر را میتوانید، در بیو جا بدهید، ولی قرار نیست که کل داستان شروع کسبوکارتان را آنجا بگویید. یادتان باشد که باید در یک نگاه به مخاطب بفهمانید، که در پیجتان چه خبر است.
✅منفی ننویسید.
شاید باورتان نشود، ولی هنوز هم بعضی پیجها هستند. که در بیو خود مینویسند، «ورود آقایان ممنوع!» یا «دایرکت پاسخ داده نمیشود!»
با این جملات، فقط مخاطب خود را در همان لحظه اول دلسرد کردهاید. و بس.⛔
✅با استفاده از اموجی، جلب توجه کنید.
استفاده از اموجی میتواند، حسابی به بیو و صفحه شما، آب و رنگ بدهد. اما باید از آن درست و بهجا استفاده کنید. مثلاً؛ اگر پیج فروش شیرینی یا خدمات تعمییر خودرو دارید، انتخاب اموجی راحت است. اما کسبوکارهای دیگر باید کمی خلاقتر باشند. مثلا؛ اگر محصولات خود را به سراسر دنیا ارسال میکنید، بد نیست که از اموجی «کره زمین» استفاده کنید.
شما میتوانید، در بخش بیو با اضافه کردن خطوط و ایموجیها خلاقیت به خرج دهید؛ اما به خاطر داشته باشید. که طرحی که در اپلیکیشن اینستاگرام نمایش داده میشود، ممکن است. در مرورگر، با به هم ریختگی روبرو شود.
✅از قابلیت منشن و هشتگ استفاده کنید.
شما در بیو اینستاگرام میتوانید از قابلیت، منشن و هشتگ استفاده کنید! اگر یک هشتگ خاص برای کسبوکارتان دارید. که با آن پستهایتان را سازماندهی میکنید، حتماً آن را در بیو اینستاگرام هم بنویسید. البته هشتگ، علاوه بر کاربردی که در بیو دارد، در میزان دیده شدن پستهای شما در صفحه اکسپلور نیز مؤثر است.
استفاده از منشن را هم فراموش نکنید. برای مثال؛ بعضی از کسبوکارها هستند که برای دستهبندی بهتر محصولاتشان چند پیج جداگانه باز میکنند. حتماً آن پیجها را در بیو اینستا خود منشن کنید.
نمونههایی از بیو اینستاگرام پیجهای موفق
شرکتها از بخش بیو اینستاگرام خود به اشکال مختلف استفاده میکنند. بعضیها مخاطبهای خود را از طریق بیو به ثبتنام در وبسایتشان دعوت میکنند، بعضی دیگر هم از هشتگهای اختصاصی خود استفاده میکنند. همه چیز به شما بستگی دارد. شما هم میتوانید، کمی آزمون و خطا کنید و بهترین متن بیو را برای کسبوکار خود انتخاب کنید.
🔰قوانین شبکههای اجتماعی
برخی از اکانتها دارای قوانین مختص به خود در شبکههای اجتماعی هستند. برای مثال اکانت رسمی مسابقات هاکی روی یخ آمریکا (NHL)، در متن بیو اینستاگرام خود لینکی از قوانین شبکههای اجتماعی را قرار داده است. هرچند این کار باعث مصرف مقادیر زیادی از کاراکترها شده است، اما ازنظر آنها یک موضوعِ قانونی مهم تلقی میشود.
🔰اکانتهای رسمی اینستاگرام
برندهای شناختهشدهتر که ممکن است. با خطر کپی شدن مواجه شوند، استفاده از اکانت رسمی با تیک آبی را در دستور کار خود قرار میدهند. مثل اکانت رسمی شبکهی نشنالجئوگرافی، که در عکس زیر میبینید. در ادامه هم، یک جملهی نسبتاً کوتاه نوشته تا مخاطب را جذب و درنهایت هم لینک وبسایت خود را در انتهای بیو قرار داده است.
🔰شعار تبلیغاتی (تگلاین)
برند معتبر نایک که به داشتن محصولات ورزشی باکیفیت مشهور است، از شعار کوتاه خود (Just Do It) در متن بیو اینستاگرام خود استفاده میکند. تگلاین با استفاده از کمترین کلمات ممکن، ویژگی اکانت و برند شما را به مخاطب نشان میدهد. شما نیز میتوانید از جملات کوتاه خود برای توصیف کسبوکارتان استفاده کنید.
🔰کوتاه نویسی
برخی از افراد معتقدند که مختصر نویسی یکی از روشهای نوشتن متن برای بیو اینستاگرام است. برای مثال؛ اکانت دیجیاستایل اقدام به معرفی کوتاه این حساب بهعنوان حساب رسمی خود کرده. و لینک ورد به سایت خود را در بیو اینستاگرام قرار داده است. گاهی اوقات، یک بیو ساده، پیام شما را خیلی سادهتر و سریعتر به مخاطب میرساند.
🔰سایر حسابهای شبکههای اجتماعی
یکی دیگر از پیجهایی که به سراغ سادهنویسی رفته، دیجیاتو است. این پیج همچنین با قرار دادن یک ایموجی به مخاطبان خود اعلام میکند. که میتوانند دیجیاتو را در یوتیوب هم دنبال کنند. سایر برندها ممکن است. بهجای یوتیوب، آدرس تلگرام، توییتر یا حتی آپارت خود را در بیو اضافه کنند.
🔰هشتگهای مشهور
حسابهایی که با استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر در اینستاگرام فعالیت دارند، یک هشتگ معروف را در بیوی خود قرار میدهند. برای مثال شرکتApple ، در متن بیو اینستاگرام خود ار کاربران میخواهد که برای ارسال عکسهای خود از هشتگ ShotoniPhone# استفاده کنند.
🔰لینک دانلود
خیلی از کسبوکارها برای آن که بتوانید، از خدماتشان استفاده کنید، لینک وبسایتشان را در بیو قرار میدهند. برای مثال؛ صفحه اینستاگرام اسنپ در متن بیو خود، شما را به دانلود اپلیکیشن اسنپ دعوت میکند.
🔰استفاده از ایموجی
بخش بیو میتواند محلی برای آشنایی با شخصیت شما باشد. برخی از برندها از ایموجیها به منظور نمایش صفات شخصیتی خود در کنار کلمات استفاده میکنند. در اکانت دیریندیرین این ایموجیها بهوضوح قابلمشاهده هستند. گاهی این تصاویر در نقش یک جملهی کوتاه ظاهر شده. و درک پیام را برای مخاطب سادهتر میکنند.
🔰امکان ارتباط با ادمین
برخی از اکانتها (به ویژه اکانتهای هنری) سعی میکنند. تا کاربر را بهطور مستقیم با ادمینهای خود در ارتباط قرار دهند. با این عمل مخاطبین میتوانند، به روشی آسان از ادمینها و آثار آنها قدردانی کنند. مجله عکاسی این روش را برای برقراری ارتباط با کاربر در قسمت متن برای بیو اینستاگرام خود برگزیده است.