با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ همراه شما هستیم، با آموزش جدید دیگری درباره؛ همه چیز درباره کلیات KPI باما همراه باشید.
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
KPI چیست؟
شاخص کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) یا همان KPI، یک متغیر قابل اندازهگیریست. که به ما نشان میدهد، یک سازمان چقدر در رسیدن به اهداف کلیدی خود موفق بوده است.
تفاوت شاخص کلیدی عملکرد (KPI) و شاخص کلیدی نتیجه (KRI)
KPI شاخصی برای اندازهگیری عملکرد است. و ربطی به نتیجه ندارد! این یعنی نتایجی مانند؛ “افزایش درآمد” و “سود” را نمیتوانیم به عنوان KPI در نظر بگیریم. چرا؟ جوابش ساده است. چون هر نتیجهای که به دست میآوریم حاصل از انجام چندین فعالیت مختلف است. نه فقط یک فعالیت خاص.
بنابراین؛ ما این موارد را شاخص کلیدی نتیجه یا KRI مینامیم. زیرا؛ برای رسیدن به یک نتیجه کلیدی باید چندین فعالیت مختلف را پیگیری و اندازهگیری کنیم. در واقع یک KRI به شما میگوید؛ در کسبوکارتان چه نتیجهای گرفتهاید. اما KPI به شما میگوید که باید چه کاری انجام دهید.
نکتهای که در اینجا وجود دارد این است که هر KPIباید تنها یک عملکرد حیاتی را دنبال کند. و خودش شامل عملکردهای دیگری نباشد. مثلاً اگر KRI ما “افزایش سود” باشد، KPIها میتوانند مرتبط با چندین فعالیت مختلف مثل افزایش نرخ تبدیل بازکنندگان به مشتری، کاهش نرخ ریزش کاربران و نسبت محصولات قدیمی به جدید، متوسط خرید هر کاربر از طریق فروش تلفنی باشد.
اگر یک شاخص عملکرد اشتباه را انتخاب کنیم، پس در واقع چیزی را اندازهگیری کردیم که با اهداف استراتژیک شرکتمان هماهنگ نیست.
چگونه یک KPI تعریف کنیم؟
تعریف کردن یک شاخص کلیدی عملکرد میتواند، کار پیچیدهای باشد. چون امروزه مقدار زیادی اطلاعات در اختیار داریم که میتوانیم، به هر کدام از آنها برچسب KPI بزنیم. در حالی که تعداد کمی از آنها KPIهایی هستند. که واقعاً میتوانند، به رشد و پیشرفت سازمان ما کمک کنند!
متأسفانه؛ اکثر سازمانها، کورکورانه، KPI های رایج و شناختهشده صنعت خود را ملاک عملکردشان قرار میدهند. بدون اینکه از خودشان بپرسند که واقعاً به دنبال چه چیزی هستند. و هدف نهاییشان چیست؟ در حالی که یک KPIخوب باید با استراتژیهای سازمانی منطبق و همسو باشد. نه با کلیشههای صنعت.
برای تعیین KPI شما با یک هدف اصلی شروع میکنید. در گام بعد، باید دید چه کارهایی برای رسیدن به این هدف باید انجام شود. و بعد برای هر اقدام، یک KPI تعیین کنید.
شاخص کلیدی عملکرد هوشمند (SMART KPI) چیست؟
ممکن است در مقالات، نامی از KPIهوشمند شنیده باشید. و راجع به آن کنجکاو شده باشید. آنها میگویند، یک KPIهوشمند باید ویژگیهای اسمارت را داشته باشد. ولی باید بگویم که چیزی به نام KPI هوشمند وجود ندارد. این اهداف مرتبط با KPIها هستند. که نیاز دارند هوشمند شوند؛ یعنی وقتی میخواهید اهداف مرتبط یا KPI را تنظیم کنید، عوامل SMART به شدت مفیدند ولی در تعیین KPI کارایی ندارند!
عوامل اسمارت هم چیزی نیستند جز 5 ویژگی که برای هدف تعیین میکنیم: واضح بودن، قابل اندازهگیری بودن، قابل دستیابی بودن، متناسب با سایر اهداف و زماندار بودن.
وقتی به این فکر کنید که هدف شما باید با چه چیزی اندازهگیری شود، در واقع دارید به شاخص کلیدی آن فکر میکنید.
چطور در 6 مرحله یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) را توسعه دهیم؟
در ادامه همراه باشید تا مطلع شوید.
اول: یک هدف واضح برای KPI مشخص کنید.
نوشتن یک هدف واضح و دقیق مرتبط با شاخص کلیدی عملکرد اگر مهمترین بخش توسعه یک KPI نباشد. که هست! کمتر از آن هم نیست.
دوم: KPIها را با کارمندان و اعضای سازمان خود در میان بگذارید.
اگر KPIهایتان را با کارمندان خود درمیان نگذارید، این شاخص برای شما هیچ سودی نخواهد داشت. تکتک افراد تیمتان مسئولیت تحقق چشماندازهای شرکت را برعهده دارند، پس نمیتوان از آنها توقع داشت اهدافی را دنبال کنند که از آن بیخبرند.
سوم: بررسی کنید، که KPI های شما واقعبینانه تعیین شده باشند.
اگر اهداف خیلی بزرگی برای تیمتان تعیین کنید بعید نیست که آنها حتی قبل از شروع کار ناامید شوند. برعکس اگر اهدافتان خیلی کوچک و ساده باشند دهانتان از تعجب باز خواهد ماند که چطور در عرض دو ماه به هدف سالانه خود رسیدهاید؟! بنابراین هدفی که قرار است اندازهگیری شود، باید واقعبینانه باشد.
چهارم: مطمئن شوید، که اهداف مرتبط با KPI های شما قابل اجرا باشند.
با استفاده از پنج مرحله زیر از عملی بودن شاخصهای کلیدی عملکرد خود اطمینان حاصل کنید:
- اهداف اصلی کسبوکار خود را مرور کنید.
- عملکرد کنونی سازمان خود را آنالیز کنید.
- برای KPIهای خود اهداف کوتاهمدت و بلندمدت تعیین کنید.
- بار دیگر اهداف شاخصهای عملکرد خود را با حضور افراد تیمتان چک کنید.
- روند پیشرفت خودتان را مرور کرده و در صورت لزوم دوباره اهداف و KPI ها را تنظیم کنید.
وقتی که شما یک هدف و زمان دقیق دستیابی به آن را مشخص کردید، حالا تنها با مرور این مسیر میتوانید بفهمید که در هر مرحله باید به چیزی دست پیدا کنید.
پنجم: به صورت هفتگی یا ماهیانه KPI ها را ارزیابی کنید.
بررسی کردن شاخصهای کلیدی عملکرد در فواصل زمانی منظم برای توسعه و بهبود آنها ضروریست. شاید در ابتدا این موضوع بدیهی به نظر برسد اما اهمیتی به اندازه انتخاب یک KPI مناسب دارد. البته؛ یادتان باشد که همه KPI ها موفقیتآمیز نیستند. بعضی از آنها اهدافی غیر واقعبینانه دارندو بعضی دیگر در رسیدن به آنچه که هدف اصلی یک کسبوکار است، ناکام میمانند. با این حال فقط با ارزیابی دورهای آنهاست که میتوانید بفهمید چه زمانی باید آنها را تغییر دهید.
ششم: مطابق نیازهای روز KPI هایتان را توسعه دهید.
KPI هایی که بهروز نمیشوند بهسرعت قدیمی و بیمصرف خواهند شد. این به این دلیل است که KPI ها شاخصهای ثابتی نیستند. آنها همیشه نیاز به تکامل، بروز رسانی و تغییر _ در صورت نیاز_ دارند. اگر آنها را تعیین کرده و سپس به حال خود رها کنید، ممکن است در حال تعقیب اهدافی باشید که دیگر ربطی به کسبوکار شما ندارند.
9 نکته که باید در هنگام طراحی یک KPI به خاطر داشته باشید.
- شاخصهای کلیدی را باید بر اساس کمیتهایی طراحی کنید، که تحت تأثیر رفتارهای مشتریان تغییر میکنند. بدینصورت میتوانید اثرات اجرایی استراتژیهایتان را بررسی کنید.
- KPI را بر پایه اهداف سازمان طراحی کنید، نه عقاید شخصی خودتان.
- KPI باید از استراتژیهای سازمان نشأت بگیرد و تمرکزش روی پیشرفت باشد.
- در تعریف آن ابهامی وجود نداشته باشد و فهمیدنش آسان باشد.
- هر شاخص کلیدی باید با یک هدف واضح مرتبط باشد.
- در این راه ثابتقدم باشید و آهسته و پیوسته حرکت کنید.
- در مورد چیزی که اندازهگیری میکنید، دقیق باشید.
- برنامهای برای بازخوردهای دقیق و منظم ماهیانه داشته باشید.
- KPI باید بازتابی از “فرآیندهای کسبوکار” در سازمان شما باشد؛ به این معنی که هم سازمان و هم مشتریان باید در تعریف اندازهگیریها، شرکت داشته باشند.
کاربرد KPI در دیجیتال مارکتینگ
شرکتهای دیجیتال مارکتینگ هم مثل بقیه کسبوکارها از KPI ها برای اندازهگیری نتیجه کارشان استفاده میکنند. در این بخش چند KPI که در بازاریابی دیجیتال مفید است، را بیان میکنیم.
- نرخ Conversion
- نرخ اینگیجمنت
- ترافیک ماهانه سایت
- متوسط زمان بازدید از صفحات سایت
- نرخ کلیک
- رتبه گوگل
- نرخ Conversion کلمات کلیدی
- ROI
- نرخ Impression
- …
نمودار زیر مثالی از KPIهای دیجیتال مارکتینگ است
حرف آخر…
KPIچیز عجیبوغریبی نیست. تنها یک روش برای اندازهگیری میزان موفقیت شرکت شماست. اما نیاز به مراقبت مستمر و بررسی دورهای دارد. تا بتواند بیشترین اثرگذاری را بر روی پیشرفت کسبوکارتان داشته باشد. مهمترین نکتهای که باید در انتخاب شاخص کلیدی عملکرد به خاطر داشته باشید، این است که هدفتان را دقیقاً مشخص کنید. و بدانید چرا میخواهید به آن برسید.
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.