با درود فراوان خدمت همراهان همیشگی وبوآپ همراه شما هستیم، با آموزش جدید دیگری درباره؛ هر آنچه باید درباره تگ Rel=Canonical بدانید!
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
زمانی که تگ Canonical یا تگ کنونیکال (همان کد معروف Rel=Canonical) در یک صفحه قرار میگیرد، گوگل به آدرسی که این تگ در آن وارد شده است، اهمیت بیشتری میدهد. و آن صفحه را در نتایج جستجو ایندکس میکند.
❓چرا استفاده از تگ Canonical مهم است؟
در واقع محتوای کپی شده از جمله معضلاتی است، که بیشتر مدیران وبسایتها با آن دست و پنجه نرم میکنند. تصور نادرست ما نسبت به محتوای تکراری، ناشی از نگاه ما به صفحات وب سایت بهعنوان یک مفهوم بصری است. این در حالی است، که موتورهای جستجو صفحات را نه با مفاهیم، که با یک URL مجزا میشناسند. برای مثال؛ تصور کنید که موتورهای جستجو با این تعداد آدرس میتوانند، به صفحه اصلی وبسایت شما دسترسی داشته باشند:
- http://www.example.com
- https://www.example.com
- http://example.com
- http://example.com/index.php
- http://example.com/index.php?refer=twitter
برای شما به عنوان یک انسان، تمام این URLهای یک صفحه با مفهومی یکسان را نشان میدهد، اما برای خزندههای موتورهای جستجو هر یک از این آدرسها، یک صفحهی یکتا و مجزا از سایرین هستند. اگر میزان صفحات کپی شده در یک وب سایت بیش از اندازه باشد، احتمال بروز برخی مشکلات در سئو وجود دارد. و تأثیرات منفی بر روی رتبه سایت میگذارد.
⚙نحوه استفاده از تگ Canonical
تگ Canonical باید در قسمت Head صفحه قرار بگیرد. و گوگل به تگهایی که در بدنه کدها وجود دارند، توجه نمیکند. این موضوع کمی نیز به مسائل امنیتی مربوط است. زیرا؛ برخی وبسایتها، امکان ویرایش کد در بدنه سایت را برای کاربران فراهم کردهاند.
در نتیجه، اگر تگ کنونیکال در بدنه سایت نیز عمل کنند، برخی افراد میتوانند، به راحتی با قرار دادن آن به وب سایت ضربه بزنند. بهطور کلی بهمنظور کانونی سازی صفحات، میتوان از کد زیر استفاده کرد:
</ "link rel="canonical" href="http://example.com/">
به این ترتیب، برای استفاده از تگ کنونیکال، در ابتدا باید لینک صفحه را وارد کنید. پس از آن، باید کد rel=”canonical” را وارد کنید. و در آخر نیز، پس از وارد کردن href، آدرس صفحه جدید را وارد کنید.
نکات مهم در هنگام استفاده از تگ کنونیکال
در هنگام استفاده از تگ Canonical بهتر است. به نکات زیر توجه کنید:
+تگ Canonical میتواند، self-referential باشد.
در واقع بد نیست که تگ Canonical در صفحهای که برای شما ارجحیت دارد نیز استفاده شود؛ به عبارت دیگر اگر آدرسهای X، Y و Z از محتوای تکراری برخوردار باشند. و آدرس X نیز بهعنوان صفحه اصلی شناخته شود، خوب است. که تگ Canonical را در این صفحه نیز به کار ببرید. به در آن آدرس صفحه X را وارد کنید.
+از تگ Canonical در صفحه اصلی وبسایت استفاده کنید.
با توجه به اینکه محتوای تکراری در صفحه اصلی یکی از مشکلات رایج وبسایتها محسوب میشود. و کاربران اینترنتی ممکن است با آدرسهای گوناگون به صفحه اصلی وبسایت شما هدایت شوند، بهتر است از این تگ برای جلوگیری از محتوای تکراری و مشکلاتِ پیشبینی نشدهای نظیر کاهش رتبه صفحات استفاده کنید.
+از ارسال سیگنالهای مخلوط و مبهم بپرهیزید.
موتورهای جستجو ممکن است تگهای Canonical حاوی سیگنالهای مبهم را در نظر نگیرند. به بیان سادهتر، از به کار بردن این تگ در صفحه A برای اشاره به صفحه B یعنی (A —> B) در حالی که در صفحه B نیز با این تگ به صفحه A اشاره کردهاید (B —> A) خودداری کنید.
+از تگ Canonical برای صفحاتی با محتوای نسبتاً مشابه نیز استفاده کنید.
احتمالاً بسیاری از شما کاربرد تگ Canonical را تنها به صفحاتی با محتوایی کاملاً یکسان محدود میدانید، اما بهتر است از این تگ برای صفحاتی با محتوای نسبتاً مشابه نظیر صفحات دستهبندی محصولات فروشگاههای اینترنتی نیز استفاده کنید.
+با استفاده از تگ Canonical میتوان به صفحات خارجی نیز لینک داد.
ممکن است که شما چندین وبسایت را بهطور همزمان مدیریت کنید. و مطالبی را به شکل تکراری (یا با کمی تغییر در آنها) منتشر نمایید. در این مواقع، میتوانید با استفاده از تگ Canonical تمامی وبسایتها را کنترل کرده. و قدرتِ رتبهبندی را تنها بر روی یکی از سایتها متمرکز کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که کانونیسازی از رتبهبندی وبسایتهای غیرکانونی جلوگیری میکند. در نتیجه، پیش از به کار بردن این تگ، ابتدا از مفید بودنِ کارایی آن برای کسب و کار خود مطمئن شوید.
🌐تگ Canonical و شبکههای اجتماعی!
فیسبوک و توییتر بهخوبی با تگ کنونیکال سازگاری دارند. اگر شما یک URL که به شکل Canonical به آدرسی دیگر اشاره دارد، را در فیسبوک به اشتراک بگذارید. فیسبوک جزئیات و اطلاعات را از آدرس کانونی به اشتراک میگذارد. توییتر نیز به همین شیوه با تگ Canonical رفتار میکند.
🚦تنظیم تگ Canonical در افزونه Yoast
اگر در سیستم مدیریت محتوای وردپرس از افزونه Yoast استفاده میکنید، بهراحتی میتوانید از طریق این ابزار تگ Canonical را برای صفحات مختلف اجرا کنید. تنها کافی است، به قسمت Advanced افزونه یوست رفته. و در بخش Canonical URL آدرسی به جز URL صفحه جاری را وارد نمایید.
✅تگ Canonical یا ریدایرکت 301، کدام یک مناسبتر است؟
با توجه به اینکه از تگ Canonical برای اشاره به آدرسهای خارجی نیز میتواند استفاده کرد، به نظر میرسد این تگ کاربردی مشابه ریدایرکت 301 باشد. به بیان ساده، هنگامی که تصمیم به تغییر دامنه وبسایت خود گرفتهاید، اما سرور وبسایت امکان ریدایرکت را برای شما فراهم نمیکند، میتوانید با قرار دادن تگ Canonical در صفحات به خزندههای موتورهای جستجو انتقال دامنه را نشان دهید.
❓آیا تگ Canonical میتواند همانند؛ ریدایرکت 301 رتبه و قدرت صفحات را نیز انتقال دهد؟
در نظر داشته باشید که این دو راهحل، نتایج کاملاً متفاوتی به خزندههای موتورهای جستجو و کاربران نشان میدهند. در واقع هنگامی که شما صفحه A را به صفحه B ریدایرکت 301 میکنید، علاوه بر موتورهای جستجو، کاربران اینترنتی نیز بهطور خودکار به صفحه B هدایت میشوند. و هرگز صفحه A را مشاهده نمیکنند.
این در حالی است، که اگر از تگ Canonical برای اشاره صفحه A به صفحه B استفاده کنید، تنها موتورهای جستجو متوجه کانونی بودن صفحه B خواهند شد. اما کاربران اینترنتی میتوانند هر دو URL را مشاهده کنند. در نتیجه به نظر میرسد، که این تگ از کارایی لازم برای ریدایرکت کامل صفحات و انتقال رتبه و قدرت پیشین آنها برخوردار نباشد!
📜نتیجهگیری: Rel=Canonical ابزاری قدرتمند!
Rel=Canonical ابزاری قدرتمند برای بهینهسازی سئوی وبسایت شماست، اما مانند؛ هر ابزار قدرتمند دیگری باید خردمندانه از آن استفاده کنید. در غیر اینصورت، این ابزار قدرتمند بلای جان خودتان خواهد شد.
استفاده از تگ Canonical کار دشواری نیست! و هر فردی میتواند آن را به راحتی انجام دهد. البته؛ به کارگیری این ترفند در وبسایتهای بزرگ بسیار مهم است. و میتواند تاثیر عمیقی بر روی سئوی وبسایت داشته باشد.
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.