با درود فراوان خدمت همراهان همیشگی وبوآپ. همراه شما هستیم. با آموزش و پاسخ به سوالات؛ نیچ مارکتینگ چیست؛ گوشۀ بازار چه خبر است؟
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
بازاریابی نیچ (Niche Marketing) یعنی چه؟
نیچ مارکتینگ یا نیش مارکتینگ هر دو تلفظهای درستی هستند. در فارسی هم برای این رویکرد بازاریابی معادلی به اسم «بازاریابی گوشهای» یا «جاویژه» هم به کار برده میشود. «نیچ مارکتینگ یعنی دست گذاشتن روی بخشی از بازار هدف که رقیبهای بزرگتر هنوز نیازهای آنها را برطرف نکردهاند.
چرا باید از نیچ مارکتینگ استفاده کنیم؟
حالا که تصمیم گرفتید، سراغ مخاطبهایی بروید، که شاید هیچ وقت کسی به نیازهایشان توجهی نداشته است. مطمئن باشید مزیتهای خیلی خوبی را برایتان به همراه دارد. چند عدد از آنها رادر این قسمت باهم بررسی میکنیم.
☑پیام برندتان را در دل مخاطب مینشانید.
در نیچ مارکتینگ از کلمات و عبارات و عکسهایی استفاده میکنید. که مخصوص گروه خاصی از افراد است. و در واقع دارید با آنها به زبان خودشان صحبت میکنید. و ارتباط قویتری را شکل میدهید.
☑در جذب مخاطب به بی راهه نمیروید.
پس از آنکه شناخت خوبی از جاویژه خود پیدا کردید، باید بفهمید که او بیشتر وقت خود را کجا میگذراند. با این کار نه تنها شانس دیده شدن شما بالا میرود. بلکه دیگر لازم نیست تا وقت و پول خود را در پلتفرمهایی هدر دهید. که مخاطبهایتان گذرشان هم به آنجا نمیافتد.
☑بازار رقابتیتان خلوتتر است.
وقتی محصولی که تولید کردهاید یا خدماتی که ارائه میدهید، منحصر به فرد باشد؛ کمپانیهای کمتری میتوانند با شما رقابت کنند. بازار هرچه خلوتتر باشد برای شما بهتر است. زیرا دیگر نیازی نیست که هر روز قیمتهای رقبای خود را بررسی کنید. و مدام در کار هم سرک بکشید. تا مبادا یکی از دیگری عقب بیفتد.
☑رابطۀ قویتری با مخاطبهایتان دارید.
از آنجایی که تعداد افراد در نیچ مارکتیگ محدودتر است، میتوانید عمق رابطهتان را با آنها افزایش دهید. برای مثال، ایمیلهای شخصیسازی شدهتری برایشان بفرستید و بیش از پیش، مشکلاتی که برای آنها بوجود آمده است را پیگیری و برطرف کنید. هرچه این رابطه محکمتر باشد، مخاطبهایتان هم وفادارتر خواهند بود.
چگونه مخاطبها را در بازاریابی جاویژه پیدا کنیم؟
راههای مختلفی برای این تقسیمبندی وجود دارد. که انتخاب هرکدام از آنها کاملاً به نیاز کسب و کار شما وابسته است. تمام روشهای زیر را میتوانید، در ابزار گوگل آنالتیکس یا در اینسایت (insight) شبکه های اجتماعی پیدا کنید.
1. نیچ مارکتینگ بر اساس موقیعت جغرافیایی
همانطور که از اسمش هم پیدا است، در این تقسیمبندی افراد را طبق موقعیت مکانیشان انتخاب میکنیم. مثل؛ سامانه هوشمند درخواست تاکسی «چیتکس» که تنهای برای ساکنین مشهد طراحی شده است.
2. نیچ مارکتینگ بر اساس دموگرافی یا جمعیت شناسی
سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، میزان تحصیلات، سمت شغلی و میزان درآمد افراد، متریکهای خوبی هستند که شما بر اساس آنها بازار هدف خود را انتخاب کنید.
3. نیچ مارکتینگ بر اساس سایکوگرافی یا روانشناسی
در این نوع از تقسیمبندی، میتوانیم افراد را بر اساس ویژگیهای شخصیتی، عادتها، سبک زندگی، سرگرمیها و حتی گرایش سیاسیشان دستهبندی کنیم. بررسی این خصوصیات، باعث میشود، تا جزئیات بیشتری را دربارهی مخاطب بدانیم و آنها را بهتر بشناسیم.
4. نیچ مارکتینگ بر اساس محصول
یکی دیگر از رویکردهای نیچ مارکتینگ، دست گذاشتن روی یک محصول خاص است. یعنی در مرحلۀ تولید محصول هم میتوانید، از نیچ مارکتینگ استفاده کنید. این بار به جای بررسی کسب و کارها، به مقایسه محصولات بپردازید.
5. نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت
در این نوع از تقسیمبندی که تمرکز آن روی قیمت محصول است، محصول شما یا بسیار گران است. و یا معمولی و ارزان. توجه داشته باشید که دموگرافی، موقعیت جغرافیایی و نوع محصول، در قیمتگذاری اهمیت زیادی دارند.
مثل برند «رولکس» که ساعتهای لوکس و گرانقیمت تولید میکند و میلیونرهای مشهور را به عنوان نیچ خود انتخاب کرده است.
هرچه در پیدا کردن این جزئیات دقیقتر شوید و بازار هدف خود را بهتر بشناسید، موفقتر خواهید بود.
5گام تا رسیدن به یک نیچ مارکت خوب
در ابتدای کار ایدۀ یک محصول به سرتان میزند. و به دنبال نیچ مارکت آن میگردید. پیش از انتخاب جاویژه، مطمئن شوید مخاطبهایتان در حدی هستند که شما را به سود برسانند. در غیر این صورت پیشنهاد میدهیم، به سراغ مارکت دیگری بروید. یا در محصول خود تغییراتی را بوجود بیاورید. تا بتوانید نظر گروههای دیگر را نیز به خود جلب کنید.
اما تا وقتی ایدههای خود را اجرا نکنید، مطمئن نخواهید بود. حتی اگر موفق هم شدید، یادتان باشد که مارکتها مدام تغییر میکنند، پس شما هم باید کسب و کار خود را با آنها جلو ببرید. در این قسمت باهم به بررسی میکنیم، که رسیدن به یک نیچ مارکت خوب چه مراحلی دارد.
گام اول – حسابی تحقیق کنید.
یک بازاریابی موفق، با تحقیق شروع میشود. باید همیشه در حال کسب اطلاعات جدید از مخاطبهایتان باشید و پیش از آنکه به سراغ نیچ مارکت خود بروید، عمده مخاطبهایتان را حتی از خودشان هم بهتر بشناسید
گام دوم – دغدغۀ جاویژههای خود را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید.
نه! قرار نیست کاراگاه بازی در بیاورید. و شبکه اجتماعی افراد را زیر نظر بگیرید. فقط کافی است. تا در جریان مکالمات نیچ مارکت خود باشید. چه بحثی بینشان داغ است؟ نظرات موافق و مخالف به چه صورت است؟ آیا از رقبای شما طرفداری میکنند یا نه؟ اگر در ابتدای کار موضوعات این چنینی را بدانید، میتوانید خدمات بهتری ارائه دهید.
گام سوم – با جاویژه خود وارد گفتگو شوید.
در ابتدا خیلی ساده شروع کنید. در این مرحله فقط باید خودتان را به مخاطبهایتان بشناسانید. بعد از آن که به خوبی توانستید در دل این جامعه، جایی برای خود بیابید، وقت آن میرسد که کمی بیشتر از خودتان تعریف کنید و کسب و کار خود را به این افراد معرفی کنید.
یادتان باشد که باید آرام آرام پیش بروید و پیشنهاد خود را در حد یک جمله و در قالب موضوع ایمیل، عنوان مقاله و … به آنها ارائه دهید. در این مرحله باید مخاطب را از لحاظ ذهنی برای معرفی محصول آماده کنید. مخاطبهایی که در این مرحله جذب میکنید، بیصبرانه منتظراند تا شما محصول خود را با آنها به اشتراک بگذارید.
گام چهارم – وقت شروع تبلیغات است.
حال که به بازار هدف خودتان نزدیک شدهاید، باید از این فرصت نهایت استفاده را بکنید و تبلیغات خود را آغاز کنید. فراموش نکنید که این بار باید متمرکزتر و هدفمندتر عمل کنید تا پیامتان به گوش نیچ مارکت برسد.
در تبلیغات خود میتوانید از اینفلوئنسر مارکتینگ هم استفاده کنید و میزان آگاهی برند خود را نیز افزایش دهید. بعد از آنکه محصول شما به دست مخاطب رسید، حتماً به نظرات و پیشنهادات او اهمیت دهید تا در مرحلهی بعدی، محصول بهتری را تولید کنید.
گام پنجم – نیچ مارکت را مدام رصد کنید.
ما حسابی تحقیق کردهایم و نیاز نیچ مارکت را به خوبی میشناسیم، اما میتوان عمیقتر هم شد و مسائلی که چندین و چند بار باعث افت فروش شدهاند را از بین برد. برای این کار باید شبکههای اجتماعی را به خوبی زیر نظر داشته باشید؛ مخاطبان شما بهترین افرادی هستند که میتوانند ایرادات شما را پیدا کنند و پیشنهادات خوبی برایتان داشته باشند.
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.