این مقاله در خصوص؛ منتقل شدن از الستیکس به ایزابل میباشد. پس با وبوآپ همراه باشید.
“برای آگاهی بیشتر و همچنین؛ خرید خط تلفن ویپ با وبوآپ در ارتباط باشید.”
ایزابل نام، ادامه پروژه الستیکس است. که توسط چند گروه و شرکت معتبر و فعال در زمینه سیستم های تلفنی توسعه پیدا میکند. ویپ ایران هم، نماینده رسمی ایزابل در ایران می باشد.
برای کد تخفیف اسکای روم به این صفحه مراجعه کنید.
مشکلات انتقال از الستیکس به ایزابل
– خطا در ساختار فایل پشتیبانی ساخته شده.
– برخورد با خطا به هنگام انتقال دیتابیس
– خطا های دسترسی به بخشهای مختلف سیستم
– داشتن مشکلاتی با تنظیمات تلفنی سیستم
– بروز مشکل به دلیل یکسان نبودن رمز های دیتابیس
آشنایی با بخش ها
باید سیستم تلفنی الستیکس مبدا را به طور کامل بررسی کنید. بطور مثال؛ چه ماژول هایی نصب شده است. چه بخش هایی از سیستم دارای تنظیمات است.
آشنایی با پشتیبان گیری
این مرحله حاوی شش قسمت متفاوت است. که باید با دقت به آنها توجه کنید.
1/ پشتیبانی از ماژول و لایسنس
از هر ماژول باید بطور جداگانه پشتیبان گرفته شود. بطور مثال برای ماژول FOP2 میتوان از دو دستور زیر استفاده کرد.
/Usr/local/fop2/fop2_server –test
/usr/local/fop2/fop2_server –revoke
برخی ماژول ها از اطلاعات استریسک استفاده میکنند. و باید علاوه بر ماژول اطلاعات استریسک را نیز منتقل کنید.
2/ پشتیبان گیری از الستیکس
برای این کار به منوی SYSTEM > BACKUP/RESTORE بروید. و موارد لازمه را انتخاب کنید. اما توسعه میشود، دو مورد زیر را حتما در نظر بگیرید.
- هیچ گاه پشتیبان کلی نگیرید. چونکه؛ باعث حجیم شدن فایل پشتیبان شما میگردد. و این امر احتما بروز خطا را افزایش میدهد.
- دو گزینه VOICEMAILS و MONITORS را انتخاب نکنید. چون ریسک خطا در پشتیبان گیری شما را بالا میبرد. این دو فولدر در این مسیر قرار دارند. /VAR/SPOOL/ASTERISK
- گزینه MENUS AND PERMISSIONS را در هنگام پشتیبان گیری انتخاب نکنید. این گزینه مربوط به اطلاعات کاربران محیط وب است. و بازگرداندن این اطلاعات بر روی سرور جدید ممکن است. ایزابل را دچار اختلال کند.
- اگر پیام های صوتی فارسی را نصب کرده اید. باید به صورت دستی پشتیبان بگیرید. برای این کار کافی است. پوشه مربوطه را از مسیر زیر برداشته. و به ایزابل جدید منتقل کنید. /VAR/LIB/ASTERISK/SOUNDS
3/ نصب سیستم تلفنی ایزابل
همیشه از آخرین ایزوی ارائه شده بر روی سایت ISSABEL.ORG و یا ISSABEL.IR برای نصب استفاده نمایید. چند نکته مهم برای نصب وجود دارد که عبارتند از:
- در هنگام نصب ایزابل دقت کنید. که رمزهای جدید قرار داده شده. مانند سیستم الستیکس قبلی شما باشد.
- ترجیحا از همان IP آدرسی که بر روی سیستم تلفنی الستیکس قرار داشت. استفاده نمایید.
- توصیه میشود، سیستم ایزابل خود را در همان ابتدا آپدیت کنید.
4/ انتقال پشتیبان
به دو صورت میتوانید فایل پشتیبان را به ایزابل جدید منتقل کنید.
- از طریق منوی backup/restore و دکمه upload
- از طریق انتقال فایل پشتیبان به مسیر /var/www/backup
5/ روند خروجی کارهای انجام شده
–PLEASE WAIT UNTIL PAGE RELOADS–
Openning backup file… OK
Elastix Version OK
FreePBX Version OK
Backing up actual configuaration to /var/spool/issabel_migration.1515629243… OK
Restoring Asterisk DB… ERROR 1062 (23000) at line 423: Duplicate entry ‘1506766190.1105’ for key ‘PRIMARY’
FAIL
6/ بررسی درستی کارکرد سیستم
در این مرحله باید بخش های مختلف سیستم تلفنی ایزابل خود را تست و بررسی نمایید. توصیه میشود. قبل از انجام هرگونه تست یک بار بر روی دکمه apply configuration کلیک نمایید.
توصیه های مهم
– همیشه تغییر سیستم را در زمانی انجام دهید.
– از آخرین نسخه ایزابل برای نصب استفاده کنید. با yum update آپدیت کنید.
– به پشتیبانی که هرگز تست نکردید، اعتماد نکنید.