فرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

فرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ🌼 همراه شما هستیم، با آموزش؛ فرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

⭐برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐


از Mobilegeddon تا Mobile First Index

گوگل با بارگذاری این عکس در بلاگ خود به صراحت اعلام کرد، که منظورش از موبایل-فرندلی بودن چیست. شما به عنوان یک کاربر، با کدام سایت ارتباط بهتری برقرار می‌کنید؟

فرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

جواب که مشخص است. احتمالاً شما هم با من موافق باشید؛ ولی حالا به لطف الگوریتم موبایل گدون تنها سایت‌های موبایل فرندلی را در نتایج برتر جستجو می‌بینیم. به همین خاطر نباید تعجب کنید که نتایج جستجو در موبایل با کامپیوتر شخصی متفاوت باشد. مثلاً؛ ممکن است. شما در رایانۀ خودتان عبارت «طراحی سایت» را جستجو کرده. و سایت X در رتبۀ اول مشاهده کنید. اما وقتی که همین عبارت را با تلفن همراهتان سرچ می‌کنید، این سایت را در صفحۀ دوم نتایج ببینید!

البته گوگل در همان زمان یعنی سال 2015 اعلام کرد که هر چند موبایل فرندلی بودن مهم است. اما هم‌چنان هدف و رفتار کاربران تعیین کنندۀ رتبه‌های جستجو است. این یعنی؛ حتی اگر سایت شما موبایل فرندلی نباشد. ولی محتوای آن از نظر کاربران عالی باشد، هم‌چنان می‌توانید در رتبه‌های برتر جستجو حضور داشته باشید. البته؛ تا زمانی که رقبای شما محتوای بهتر و موبایل پسندتری تولید نکرده باشند!

الگوریتم Mobilegeddon تنها بر روی سه چیز تاثیر داشت:

  • رتبه‌بندی نتایج جستجو در موبایل
  • نتایج جستجو در تمام زبان‌های دنیا
  • رتبه‌بندی صفحات مجزا نه کل وب‌سایت

البته در شروع کار این الگوریتم، تغییرات در رتبه‌بندی نتایج خیلی محسوس نبود. حتی در تحقیقاتی که یک سایت خارجی معتبر در همان سال انجام داد، معلوم شد سرعت بارگذاری سایت، تأثیر بیشتری نسبت به موبایل‌-فرندلی بودن دارد. اما این تنها آرامش قبل از طوفان بود!

آخرالزمان فرا می‌رسد…

کمتر از یکسال بعد (در سال 2016) گوگل اعلام کرد، قصد دارد به سایت‌های موبایل فرندلی رتبه‌های بهتری اختصاص داده. و به اصطلاح سیگنال موبایل‌ فرندلی را تقویت کند. هر چه جستجو در موبایل افزایش پیدا می‌کرد، گوگل هم اهمیت بیشتری به سایت‌های موبایل فرندلی می‌داد. تا اینکه بالاخره آخرالزمان موعود فرا رسید. و گوگل با معرفی الگوریتم Mobile First Index اعلام کرد. از این به بعد، نسخۀ موبایل هر سایت‌ را به عنوان نسخۀ اصلی در نظر می‌گیرد!


3 روش برای ایجاد یک سایت موبایل-فرندلی

طراحان سایت با توجه به نیازمندی‌های پروژه، هر کدام از یک روش‌ برای ساخت ورژن موبایلی سایت‌ها استفاده می‌کنند.

1. سایت‌های ریسپانسیو با بوت استرپ (Bootstrap)فرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

بوت استرپ یک فریم‌ورک برنامه نویسی است. که برای ساخت‌ سایت‌های ریسپانسیو استفاده می‌شود. سایت‌های ریسپانسیو، نوشته‌ها و اِلمان‌های تصویری خود را برای نمایش در موبایل تغییر می‌دهند. بوت استرپ هر صفحه از سایت شما را به 12 قسمت مساوی تقسیم می‌کند. به این صورت زمانی که کاربر با استفاده تلفن همراه خود وارد سایت می‌شود، این 12 قسمت با یک ضریب تناسب، کوچک‌تر می‌شوند. تا هر بخش از سایت شما به درستی در نمایشگر موبایل نشان داده شود.

مثلاً؛ نوشته‌ها را از چینش سه ستونی به یک ستون درمی‌آورند. تا کاربران نیازی به اسکرول افقی نداشته باشند؛ یا سایز عکس‌ها را کوچک می‌کنند و تغییرات دیگری که همه چیز باب میل کاربران شود. در این روش، نسخۀ موبایل و دسکتاپ هر دو بر روی دامنۀ اصلی قرار داشته و محتوای یکسانی دارند.

البته؛ بعضی از طراحان وب ممکن است قسمتی از محتوای نسخۀ دسکتاپ را هنگام نمایش در موبایل حذف کنند. دلیل این کار می‌تواند، محدودیت فضا در نمایشگرهای موبایل باشد. ولی در هر صورت این کار تأثیر آن محتوا در رتبه‌بندی سایت را کم می‌کند.

نکته: درست است. که ریسپانسیو شدن اولین قدم برای داشتن یک سایت موبایل فرندلی است. ولی باید حواستان به تجربۀ کاربری (UX) سایتتان هم باشد.

فرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

2. نسخۀ موبایل روی زیردامنه (M.dot site) فرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

تا به حال به آدرس (URL) سایت فیسبوک در موبایل دقت کرده‌اید؟ در حالی که آدرس فیسبوک در نسخۀ دسکتاپ facebook.com است، اما آدرس نسخۀ موبایلی m.facebook.com می‌باشد.

در واقع نسخۀ موبایل این سایت بر روی یک زیردامنه قرار دارد، نه دامنه اصلی، هر چند این سایت‌ها هم با بوت استرپ ریسپانسیو می‌شوند. ولی نسخه‌های موبایل و دسکتاپ آدرس‌های متفاوتی دارند. البته گوگل پیشنهاد می‌کند. به جای این کار سایت خود را به صورت ریسپانسیو طراحی کنید. چون اجرا و نگهداری چنین سایت‌هایی کمی دشوار است.

3. سایت‌های داینامیک سروینگ  (Dynamic Serving)

سایت‌هایی مثل؛ دیجی‌کالا که قسمت اعظمی از مشتریان آن‌ها را کاربران موبایل تشکیل می‌دهند، باید توجه بیشتری به بهبود تجربۀ کاربری خود داشته باشند. زیرا؛ راحتی و رضایت کاربران تاثیر زیادی در میزان فروش محصولاتشان دارد. بنابراین؛ آن‌ها نمی‌توانند تنها به ریسپانسیو بودن سایت خود اکتفا کنند.

این سایت‌ها از روشی به نام Dynamic Serving استفاده می‌کنند. در این روش _برخلاف روش قبلی_ آدرس سایت ثابت می‌ماند، اما کدهای HTML برای نمایش در صفحات موبایل سایت کاملاً بهینه می‌شوند. معمولاً؛ بین این دو نسخه (دسکتاپ و موبایل) تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

فرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

خب تا اینجا با انواع روش‌ها برای ساخت یک وبسایت ریسپانسیو آشنا شدیم. اما قبل از اینکه سایت‌مان را برای الگوریتم‌های موبایل-فرندلی آماده کنیم باید از خود بپرسیم که آیا گوگل ما را به عنوان یک سایت موبایل فرندلی می‌شناسد یا خیر؟


تست موبایل فرندلی بودن سایت

گوگل برای این کار یک ابزار کاربردی طراحی کرده است. کافیست به سایت mobile friendly مراجعه کرده. و آدرس سایت خود را در آن جا وارد کنید.  البته؛ تایید گوگل ضامن رضایت کاربران نیست!!! ممکن است. سایت شما از نظر ابزارهای مختلف و حتی از نظر خود الگوریتم Mobilegeddon واکنشگرا باشد. اما؛ در نظر کاربر نه. برای اینکه مطمئن شوید همه چیز سر جای خودش است. بعد از ایجاد هر تغییر، با استفاده از تبلت و تلفن همراه به سایت سر بزنید. و به عنوان یک مخاطب بخش‌های مختلف آن را بررسی کنید.

بری این‌کار از خودتان بپرسید:

  • آیا فونت سایت باعث اذیت شدن چشمان من می‌شود؟
  • آیا اِلمان‌های قابل کلیک بیش از حد به هم نزدیک هستند؟
  • آیا شِمای کلی سایت برای من دلپذیر است؟
  • و…

سئو سایت برای الگوریتم‌های موبایل فرندلی

برای اینکه سایت شما از نظر الگوریتم‌های از Mobilegeddon تا Mobile First Index بهینه باشد، کافیست گوگل شما را به عنوان یک سایت رسپانسیو بشناسد. اگر در مرحله قبل سایت شما تایید شده، 80 درصد کار حل است. اما اگر نسخۀ موبایل سایت شما به صورت جداگانه است. باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

+محتوای یکسان در دسکتاپ و موبایلفرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

مطمئن شوید که تمام محتوای نسخۀ دسکتاپ در ورژن موبایلی نیز موجود باشد. همان‌طور که گفتیم؛ موبایل فرست ایندکس ابتدا نسخۀ موبایل سایت شما را ایندکس می‌کند. پس اگر ورژن موبایل محتوای کمتری نسبت به دسکتاپ داشته باشد. تاثیر آن محتوا در رتبه‌بندی شما بسیار کاهش می‌یابد.

 

+کدهای اسکیما یکسانفرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

کدهای اسکیما باعث می‌شوند، ربات‌های گوگل بهتر از قبل، بخش‌ها و محتوای سایت ما را شناسایی کنند. و علاوه بر بهبود سئو، باعث نمایش متفاوت سایت در نتایج جستجو شوند. اگر قصد دارید، از کدهای اسکیما استفاده کنید، حتماً بررسی کنید. که این کدها در نسخه موبایل و دسکتاپ به خوبی نمایش داده شده و جابجا نمی‌شوند.

 

+معادل بودن توضیحات متافرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

توجه کنید، که تیترها و توضیحات متا در هر دو نسخه معادل هم باشند. مثلاً؛ اگر شما در تیتر خود از کلمات کلیدی خاصی استفاده کردید، حتماً آن کلمات را در تیتر نسخۀ موبایل هم بیاورید. ولی لازم نیست، هر دو تیتر کاملاً یکسان باشد.

 

+متفاوت نبودن محتوای سایت‌های دو زبانهفرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

یک مشکل کوچک در کدنویسی سایت‌های دوزبانه در نسخۀ موبایل و دسکتاپ، می‌تواند به راحتی کل سایت‌تان را در نتایج جستجو نابود کند. حتی در حالت عادی هم دو زبانه کردن سایت بدون دانش قبلی مشکلات زیادی برای ایندکس‌تان به وجود می‌آورد. اهمیت URLها و استفادۀ صحیح از آنها در سایت‌های دوزبانه بسیار بالاست.

 

+اهمیت فایل‌های سایت مپ و ROBOT.TXTفرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

سایت مپ و ROBOT.TXT دو مورد از نکات مهم و تأثیرگذار روی سئو سایت هستند.

  • Site Map: سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم‌ترین محتواهای موجود در سایت شما را دربر دارد تا ربات‌های خزندۀ گوگل بتوانند، به راحتی مطالب سایت شما را ایندکس کنند.
  • ROBOT.txt: با استفاده از این فایل می‌توانید رفتار Crawlerهای موتور جستجو در قبال وب‌سایت خود را تعیین کنید. و به آن‌ها بگویید کدام قسمت از صفحات وب‌سایت‌تان را نباید جستجو و ایندکس کنند.

+فعال کردن نسخۀ موبایل در سرچ کنسول

اگر سرچ کنسول گوگل را تنها برای نسخۀ دسکتاپ سایت خود فعال کرده‌اید، حتماً آن را برای نسخۀ موبایل نیز فعال کنید.

+ظرفیت سرورفرا رسیدن آخرالزمان موبایلی از Mobilegeddon تا Mobile First Index

اگر ورژن موبایل سایت شما بر روی یک سرور جداگانه قرار دارد، مطمئن شوید که هاست‌ شما منابع لازم (از جهت سخت افزاری) برای خزش ربات‌های گوگل را داشته باشد.


سوالات متداول در مورد الگوریتم Mobile First Index

ممکن است. بعضی از وبمستران تصور کنند که قرار است. سایتشان به دلیل عدم رعایت نکات گفته شده جریمه شود یا رتبه‌اش کاهش پیدا کند؛ بنابراین؛ تصمیم گرفتیم به چند سوال متداول در مورد این الگوریتم پاسخ بدهیم.

آیا Mobile First Index در تمام وب‌سایت‌های فارسی فعال شده است؟

احتمالاً می‌دانید، که وب فارسی، چیزی در حدود 40 تا 50 میلیون کاربر دارد. در حالی که وب انگلیسی و عربی، چند میلیارد کاربر دارند. به همین خاطر ممکن است. الگوریتم‌های گوگل، کمی دیرتر به مقالات فارسی برسند. هر چند از تاریخ فعالسازی این الگوریتم بیش از 19 ماه می‌گذرد. (دقیقاً 26 مارچ 2018) ولی هنوز به طور دقیق نمی‌توانیم بگوییم موبایل فرست ایندکس بر روی تمام سایت‌های فارسی فعال شده است یا نه.

البته در مورد سایت‌های جدید وضعیت فرق می‌کند. گوگل اعلام کرده از 1 جولای 2019 (معادل 10 مرداد 98) این الگوریتم به صورت پیش فرض در تمام سایت‌های جدید فعال می‌شود. پس اگر به دنبال راه‌اندازی یک سایت جدید هستید حتماً باید آن را به صورت رسپانسیو سفارش بدهید.

تکلیف صفحات بهینه نشده برای موبایل چیست؟

گفتیم که با فعال شدن این الگوریتم، ملاک اصلی گوگل نسخۀ موبایل هر سایت‌ می‌شود. اما اگر یک سایت ریسپانسیو، چند صفحه بهینه نشده برای موبایل داشته باشد، تکلیف‌شان چیست؟ آیا آن‌ها ایندکس نمی‌شوند؟ گوگل در بعضی موارد خاص مثل همین حالت، نسخۀ دسکتاپ سایت را ایندکس کرده و در نتایج رتبه بندی لحاظ می‌کند.

⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐

آیا سایت‌های غیرریسپانسیو از نتایج حذف می‌شوند؟

گوگل هیچ وقت در مورد حذف سایت‌های غیر ریسپانسیو از نتایج حرفی نزده است. اما؛ با توجه به اهمیت بالای رفتار کاربران برای گوگل، احتمالاً به مرور شاهد کاهش رتبه و حذف سایت‌های غیر ریسپانسیو از نتایج جستجو باشیم.

آیا موبایل فرندلی بودن بر روی تبلیغات PPC گوگل هم تاثیر می‌گذارد؟

بله. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، مثل اینکه گوگل برای رتبه‌بندی تبلیغات در نتایج جستجو به موبایل فرندلی بودن سایت‌ها اهمیت می‌دهد. اگر سایت‌ شما تنها نسخۀ دسکتاپ داشته باشد، در تبلیغات کلیکی موبایل نمایش داده نخواهند شد. در نتیجه بازدید و کلیک کمتری دریافت خواهند کرد. (یادتان نرود که بیش از 50 درصد جستجوها از طریق موبایل انجام می‌شود!) پس اگر رقیب شما یک سایت ریسپانسیو و با سرعت لود بالا داشته باشد، به راحتی شما را در تبلیغات گوگل پشت سر می‌گذارد. از Mobilegeddon تا Mobile First Index


حرف آخر

همانطور که گفتیم بهترین راه نجات از آخرالزمان موبایل، استفاده از طراحی ریسپانسیو است. پس اگر نمی‌خواهید، مشتریان ارزشمند خود را به دلیل مشکلاتی مثل؛ بهم ریختن فونت و اندازۀ‌ عکس‌ها از دست بدهید؛ از همین امروز به فکر طراحی یک سایت واکنش‌گرا باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا