درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ همراه شما هستیم، با آموزش دیگر و پاسخ به سوالات درباره؛ دیجیتال مارکتینگ چیست؟
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایفی دارد؟
به صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و…) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است.
دیجیتال مارکتینگ مرزبندی مشخصی ندارد. که لیستی از ابزارها و وظایف را برای آن تعریف کنیم اما براساس تجربه و کارهای متداول میدانیم بیشتر چه کارهایی زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند. دنیای دیجیتال مارکتینگ واقعاً؛ گسترده است. از اصول اولیه بازاریابی دیجیتال که پایه فروش اینترنتی است. شروع میشود. تا لحظهای که فروش میلیونی خود را رصد میکنید.
وبسایت مارکتینگ
وبسایت اصلیترین پایگاه مشتریان شماست! به احتمال خیلی زیاد اولین برخورد مشتریان با کسبوکار شما در وبسایت اتفاق میافتد. دیگر نمیتوانید، مثل کسبوکارهای سنتی با استخدام یک فروشنده چرب زبان مشتریان را جذب کنید! پس باید کاری کنید که مشتری جذب خودِ وبسایت شود.
بازاریابی محتوا
قطعاً شما بهتر میتوانید، محصول خود را معرفی کنید. تا افراد دیگر! اینجاست که باید از بازاریابی محتوا (Content Marketing) استفاده کنید. اما بازاریابی محتوا یعنی چه؟ بازاریابی محتوا یعنی؛ جذب مخاطب از طریق تولید محتوای باکیفیت و سئو شده، و هدایت او به سمت خرید از سایت.
سئو (SEO)
سئو به معنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است. وقتی سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، در جایگاههای نخست نتایج جستجوی کاربران (در صفحۀ SERP) قرار میگیرید. و بدیهی است. که هر چقدر جایگاه شما در این فهرست بالاتر باشد، مخاطبان بیشتری جذب سایتتان خواهند شد.
جذب مخاطب بیشتر، مساوی است. با فروش بیشتر و سود بیشتر. بخش بزرگی از کسانی که وارد وبسایت شما میشوند از طرف گوگل میآیند. اگر بخواهم یک عدد تقریبی بگویم، بیش از 50 درصد ورودی اکثر وبسایتها از گوگل است.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
به طور کلی فعالیت در شبکههای اجتماعی (از جمله اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و فیسبوک) دایره مخاطبان شما را بزرگتر میکند. و تاثیرات بلندمدتی در برندسازی و تبلیغات دارد. برای مثال؛ بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ با همکاری اینفلوئنسرهای اینستاگرام (افراد تاثیرگذار اینستاگرام) محصولاتشان را در ذهن مردم جا میاندازد. و آنها به خرید تشویق میکنند.
تبلیغات دیجیتال (Digital Advertising)
تبلیغات دیجیتال یکی از اساسیترین ستونهای دیجیتال مارکتینگ است. تفاوت اصلی تبلیغات دیجیتال و آفلاین این است. که شما در این نوع تبلیغات میتوانید عملکرد تبلیغ خود را به صورت دقیقی اندازهگیری کرده. و آن را بهینه کنید.
+تبلیغات در گوگل (Google Ads)
سئو شدن سایت هرچند که حیاتی است. اما فرایندی زمانبر است و مدتها طول میکشد، تا اعتماد گوگل را بهدست آورید؛ ولی اگر بخواهید یک شبه در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرید یک راه وجود دارد. و آن هم چیزی نیست جز استفاده از تبلیغات گوگل (معروف به گوگل ادز).
تبلیغات در گوگل خود به دو دسته تقسیم میشود:
- تبلیغات نمایشی: در این روش تبلیغ شما در سایتها و اپلیکیشنهای همکار گوگل (مثل یویتوب) نمایش داده میشود.
- تبلیغات در جستجو: گوگل تبلیغ شما را در صفحۀ نتایج خود (SERP) به نمایش میگذارد.
+رپورتاژ آگهی (Advertorial)
رپورتاژ آگهی به شکلی از آگهی گفته میشود؛ که در قالب یک مقاله یا گزارش خبری (و با لحنی بیطرف) به مخاطبان عرضه میشود. به صورتی که مخاطب در نگاه اول متوجه جنبۀ تبلیغاتی آن نشده. و تصور میکند. در حال مطالعه یک مطلب عادی است.
در این روش تبلیغاتی معمولاً؛ شرکتها به منظور برندسازی یا معرفی کسبوکار و محصولات خود، یک گزارش یا یک مطلب آموزشی را تهیه میکنند. در مرحله بعد، این گزارش برای انتشار به خبرگزاریها، وبسایتهای معتبر و مرتبط با کسبوکار برند ارائه میشود. سپس، این سایتها مقاله را با دریافت پول منتشر میکنند. استفاده از رپورتاژ آگهی هم به برندسازی کمک زیادی میکند. و هم به جهت بکلینکهایی که دریافت میکنید، روی سئوی سایتتان تاثیر خوبی دارد.
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
اگر ایمیل شما حاوی مطالب ارزشمند و مهمی برای کاربر نباشد، به احتمال زیاد سر از سطل آشغال درخواهد آورد! پس باید روی زمان ارسال، تعداد و محتوای ایمیل خود دقتی دوچنان داشته باشید. تا کاربران ایمیل شما را اسپم تلقی نکنند. کارکرد اصلی ایمیل مارکتینگ پرورش و حفظ سرنخهای فروش است. نه برای به دست آوردن سرنخهای جدید!
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.
بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
به دلیل استفادۀ غلط برخی کسبوکارها از بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) این تصور به وجود آمده است. که فرستادن پیامکهای تبلیغاتی کاری بیهوده است. و دیگر مردم به اساماسهای تبلیغاتی توجهی نشان نمیدهد.
خب این تصور کاملاً اشتباه است. پیامک یک ابزار ارتباطی فوقالعاده است. ابزاری ساده و پر سرعت که اجازه میدهد. یک پل ارتباطی قوی میان شما و مشتریان شکل بگیرد. بازاریابی پیامکی یکی از شیوههای زودبازده و کمهزینه در بازاریابی است. و تاثیر بسیار آن در برندینگ و افزایش فروش غیر قابل انکار است. منتها به شرط آنکه با اصول آن آشنا باشید. و روش صحیح استفاده از آن را بدانید.
بازاریابی برونگرا و درونگرا
ما به طور کلی دو رویکرد در بازاریابی داریم: بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا. بازاریابی برونگرا به زبان ساده یعنی؛ «اول ما به سراغ مشتری برویم.» کاری که همۀ کسبوکار در طول تاریخ انجام داده، و میدهند. دیجیتال مارکتینگ مجموعهای از روشهای بازاریابی درونگرا و برونگراست.