این مقاله؛ در خصوص تفاوت خط تلفن VoIP با خط تلفن ثابت بوده. برای آگاهی بیشتر از این موضوع، همراه وبوآپ باشید.
همچنین میتوانید، برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحه “ خط تلفن ثابت آسیاتک ” استفاده کنید.
تلفن ثابت معمولی چیست؟
تلفن ثابت، شامل شماره تلفن های خانه و مشاغل میشود. که از طریق سیم مسی یا فیبر نوری به شبکه تلفن PSTN یا POTS محلی متصل شده. و دادههای صوتی آنالوگ را به شخصی که با آن صحبت میکنیم، انتقال میدهد. تلفنهای سنتی در بین مردم قابل اطمینان تر میباشند. اما نقاط ضعفی دارد. که مطابق با محیط های اداری امروز نیست.
برای “ خرید اسکای روم ” به این صفحه مراجعه کنید.
تلفن ثابت ویژگی های اساسی تلفن مثل؛ پیام صوتی، تماس کنفرانسی، شناسه تماس گیرنده (Caller ID) و انتظار مکالمه را دارند. سرویس های تلفن ثابت معمولی نمیتوانند، ویژگیهای پیشرفته ای مانند مسیریابی تماس ورودی، کنفرانس ویدیویی، صندوق صوتی و … را ارائه دهند.
تلفن VoIP چیست؟
تلفن VoIP یا Voice over Internet Protocol، به تماسگیرندگان امکان برقراری و دریافت تماس تلفنی از طریق اینترنت را میدهد. برخلاف تلفنهای سنتی که به سیمکشی مسی وابسته میباشد. فناوری VoIP تماسها را با استفاده از همان اتصال پهنای باند اینترنت ارائه شده توسط روتر یا شبکه Wi-Fi منتقل میکند.
بیشتر برنامههای VoIP شامل تماس داخلی رایگان و طرحهای مکالمه ماهانه بوده. که هزینهها را به میزان قابلتوجهی کاهش میدهد. بعلاوه، معمولاً هزینه نصب وجود ندارد. و امکانات پیشرفته در قیمت ماهانه گنجانده شده. و علاوه بر نرخ ثابت که قبلاً پرداخت میکنید، هزینهای دریافت نمیشود. این سیستمها مقیاسپذیر هم هستند. و میتوانید تعداد خطوط و داخلیها را تغییر دهید.
تلفنهای مجازی بر بستر سرویس مبادله شعبه خصوصی (PBX) برپایه ابر را ارائه میشوند. که به کاربران این امکان را داده. تا کل سیستم تلفنی خود را از طریق اتصال آنلاین اجرا کنند. و در هزینههای خود صرفهجویی کنند. با استفاده از تلفن ابری، محدودیتهای جغرافیایی از بین رفته. و افراد در هر مکانی که باشند میتوانند به تلفن ثابت خود دسترسی داشته باشند.
مقایسه سیستم VoIP و تلفن ثابت سنتی
در جدول زیر به برخی از مهمترین تفاوتهای تلفنهای معمولی با سیستم VoIP اشاره شده است.
ویژگی | VoIP | خط ثابت |
به اتصال اینترنت نیاز دارد | بله | خیر |
احتیاج به سختافزار و دستگاه تلفن | خیر | بله |
هزینه بالای راهاندازی | خیر | بله |
هزینه تماس درونشبکهای رایگان | بله | خیر |
امکانات جانبی رایگان | بله | خیر |
قطعی اینترنت بر آن تاثیرگذار است | بله | خیر |
امکان جابجایی خط به هر نقطه کشور | بله | خیر |
کیفیت تماس HD | بله | خیر |
مزیت سیستم VoIP
سیستم VoIP مزایا مختلفی را به کاربران خود ارائه میدهد.
- مسیریابی تماس ها
- تلفن گویا (IVR)
- توزیع خودکار تماس (ACD)
- ضبط مکالمات
- همگامسازی با نرمافزارهای CRM
- فکس آنلاین
- اپلیکیشن موبایل
- صندوق صوتی
- انتقال تماس
- ایجاد دفترچه تلفن
- دسترسی از طریق Softphone
- امکان جابجایی خطوط
- مقیاسپذیری بالا
- پشتیبانی ۲۴ ساعته