با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ همراه شما هستیم، با آموزشی دیگر و پاسخ به سوالات؛ بازاریابی پیامکی چیست؟ همراه ما باشید.
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
تبلیغات پیامکی چیست؟
همانطور که از اسمش مشخص است. تبلیغ پیامکی یعنی در قالب پیامک یا SMS محصول، شرکت یا برند خودتان را به افراد معرفی کنید. بهطور خلاصه بازاریابی پیامکی یعنی جذب و نگهداشتن مشتریها از طریق پیامک!
تبلیغات پیامکی کنید ولی نه به هر قیمتی!
مخاطبان شما باید خودشان بخواهند که چنین پیامکهایی را دریافت کنند، در غیر این صورت ارسال پیامهای تبلیغاتی نه تنها تأثیر منفی بر روی برند تجاری شما دارد، بلکه هزینهای اضافی را به شما متحمل میکند.
در کل جهان اولویت ارسال تبلیغات پیامکی، رضایت مخاطبان در دریافت چنین تبلیغاتی است. ولی متاسفانه در کشور ما بیشتر کسب و کارها به رضایت مخاطبان توجه نمیکنند. و تنها قصدشان از تبلیغات پیامکی معرفی و تبلیغ کسب و کارشان است.
این در حالی است، که تبلیغات پیامکی زمانی بیشترین اثرگذاری را خواهند داشت. که شما به مرور خبرنامه پیامکی خود را گسترش دهید. مطمئناً فردی که به خواستهی خود در خبرنامه پیامکی شما ثبت نام میکند، فردی است که مشتاق استفاده از خدمات و محصولات شماست. و اگر از نحوه مشتری مداری شما رضایت داشته باشد، بدون معطلی برند تجاری شما را به دیگران معرفی میکند.
احتمالاً شما هم جمله معروف هدف، وسیله را توجیه نمیکند را شنیدهاید. این جمله در قبال تبلیغات پیامکی کاملاً صدق میکند. این که هدف شما جذب مشتری و افزایش فروش است، دلیل نمیشود به هر قیمتی به سمت خواسته خود حرکت کنید.
بالاخره تبلیغات پیامکی خوب است یا نه؟
اگرچه خیلی از کسب و کارها با پیامکهای تبلیغاتیشان روی اعصاب مردم هستند، اما دلیل بر این نیست که تبلیغات پیامکی روش خوبی نیست. مطمئناً اگر شما از این ابزار درست استفاده کنید و برای اهداف خود برنامهریزی دقیق داشته باشید، پیامک یک راه ارتباطی فوقالعاده و در دسترس برای ارتباط با مشتری خواهید داشت.
10 مزیت مهم تبلیغات پیامکی را بشناسید.
خب، اگر با تبلیغات پیامکی آشنایی ندارید باید بدانید که این روش از تبلیغات، مزایای مهمی دارد. که شاید برخی از آنها کاملاً منحصربفرد باشند. در ادامه با این مزایای تبلیغات پیامکی آشنا میشویم:
1. ارسال فوری
ارسال پیامک تبلیغاتی در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی به زمان زیادی نیاز ندارد. تنها کافی است یک متن خوب بنویسید. و با فشار دادن یک دکمه، پیامک خود را به هزاران نفر ارسال کنید. علاوه بر این میتوانید چند نوع پیامک با متنهای مختلف بفرستید. و ببینید کدام متن اثر بیشتری دارد. به این ترتیب شما میتوانید پیشنهاد جذابی را در کسری از ثانیه به مشتریهای خود بدهید.
2. تحویل و مشاهده سریع
همانطور که گفتیم پیامهای متنی در مدت زمان کمی به دست گیرندگان میرسد. و خوانده میشود. بر اساس آمارهای منتشر شده میانگین زمانِ تحویل پیامک به تلفنهای همراه کمتر از 10 ثانیه است. از طرف دیگر بیشتر افراد گوشیهایشان در دسترس است. و مرتب آن را چک میکنند. در حالی ایمیل را ممکن است. یکبار یا دوبار در روز چک کنند.
3. دریافت بازخورد سریع از مشتریان
شما میتوانید از طریق نظرسنجی پیامکی از مردم فیدبک بگیرید. و با استفاده از نتایج بفهمید که مخاطبان چه چیزی را دوست دارند. و از چه چیز بیزار هستند. این امکان هم برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان مفید است. و کمک میکند، تا کارتان را بهبود دهید. بر اساس برآوردها میانگین زمانی پاسخ مشتریان به نظرسنجیهای پیامکی کمتر از 6 دقیقه است.
4. نرخ تبدیل بالا
شاید بشود گفت تبلیغات پیامکی اگر به درستی انجام شود، بالاترین نرخ تبدیل را دارند. و کاربران گوشیهای تلفن همراه در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی، بیشترین واکنش را به پیامهای متنی نشان میدهند.
توجه داشته باشید، که نرخ تبدیل بیشتر بر روی مشتریان فعلی تمرکز میکند، نه مشتریان جدید و بالقوه. برای مثال اگر شما پیامکی درباره یک محصول جذاب و جدید از فروشگاه مورد علاقهتان دریافت کنید، مطمئناً برای خرید آن محصول اقدام میکنید.
5. سازگاری با انواع گوشیهای تلفن همراه
تلفنهای همراه سالهاست که در میان مردم هستند. و بعید است. تا سالها وسیلهای جایگزین آنها شود. خیلی وقت است که تمام کمپینهای تبلیغات دیجیتالی برای تلفن همراه بهینهسازی میشوند.
یکی از مزایای پیامک این است که ابزار ارتباطی سادهای است که با تمام گوشیهای تلفن همراه سازگار است. و بیشتر کاربران با کارش آشنا هستند؛ بنابراین؛ دیگر لازم نیست نگران دیده نشدن تبلیغات باشید. یا اینکه تبلیغاتتان به درستی به مخاطبان نشان داده نشوند.
6. دوستدار محیط زیست
در مقایسه با تبلیغات کاغذی و محیطی، تبلیغات پیامکی کمترین تأثیر را در آلودگی محیط زیست دارد. و هیچ ضرری به محیط زیست وارد نمیکند. پس اگر به دنبال شیوهای پاک برای گسترش کسب و کار خود هستید. تبلیغات پیامکی گزینه مناسبی به نظر میرسد. البته؛ این ویژگی برای کلیه روشهای بارزایابی دیجیتال هم صادق است.
7. ارتباط مستقیم با مخاطب
بسیاری از ما بدون گوشی تلفن همراه از خانه خارج نمیشویم. در حقیقت موبایل به طور دائم در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانهروز همراه ماست. به جز گفتگوی مستقیم هیچ راه ارتباطی را پیدا نخواهید کرد. که به اندازه تبلیغات پیامکی خیلی سریع با مخاطبان مستقیماً در تعامل باشد
8. تبلیغات پیامک قابل پیگیری است.
در صورتی میتوانید اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی را اندازه بگیرید. که قابل اندازهگیری باشد. و بتونید آن را پیگیر کنید. و گرنه استفاده از آن تقریباً بیهوده است. بسیاری از سرویسهای پیامکی، گزارش دریافت پیامک توسط گیرنده را به شما ارائه میدهند. تا مطمئن شوید که پیامکتان با موفقیت به دست مشتریان رسیده است
9. امکان شخصیسازی پیامک
در تبلیغات پیامکی میتوانید پیامها را برای مخاطبان شخصیسازی کنید. مثلاٌ؛ پیامها را بر اساس اطلاعاتی که از مشتریان خود نظیر نام، شغل، علاقه و میزان تحصیلات دارید، بفرستید. خوشبختانه در این راه محدودیت چندانی ندارید. و اگر با رعایت ادب و با در نظر گرفتن نیازها و علایق هر گیرنده پیامکها را شخصیسازی کنید نتایج بسیار بهتری میگیرید.
10. مقرون بهصرفه بودن تبلیغات پیامکی
تبلیغات پیامکی هزینه پایینی دارند؛ البته فکر نکنید، که چون این روش ارزان قیمت است. پس بی نتیجه خواهد بود. پیامکهای تبلیغاتی با نرخ باز شدن (دیده شدن) 98% چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت یا روشی دیگر را جایگزین آن کرد. در تبلیغات پیامکی شما میتوانید با مبلغ بسیار کمی، تعداد بسیاری از مشتریان خود را هدف قرار دهید. این موضوع به این معنی است که شما با مبلغ بودجه خود میتوانید با بیشترین تعداد مخاطب ارتباط داشته باشید.
📌اگر افزایش فروش و بهبود ارتباط با مشتریان از اولویتهای شما محسوب میشود،
اما زمان و توان مالی بالایی برای سرمایهگذاری در دیگر بخشهای تبلیغات را ندارید،
تبلیغات پیامکی میتواند برایتان ابزاری مفید، ساده و کمهزینه باشد.
نکاتی مهم برای موفقیت تبلیغات انبوه پیامکی
درست است، که بازاریابی پیامکی خوبیهای زیادی دارد. و میتواند تأثیر زیادی در جذب مشتری داشته باشد؛ ولی همه این موفقیتها در گرو نکاتی است. که در ادامه خواهیم گفت تا موفقیت بازاریابی پیامکی شما حتمی باشد.
پیامکی ساده و قابلفهم ارسال کنید.
پیامی که مخاطبان دریافت میکنند باید ساده و قابل فهم باشد. و هیچ نکته مبهمی را در ذهن ایشان ایجاد نکند. با وجود نرخ باز کردن 98% تبلیغات پیامکی در مقایسه با نرخ 22% بازاریابی ایمیلی، بازخورد مخاطبان به میزان زیادی به متن پیام شما بستگی دارد. یک متن خوب میتواند، فرد را عاشق شما کند. یا برعکس سریع شما را در دسته بلاکشدهها قرار دهد.
امکان یک گفتگوی دو طرفه را فراهم کنید.
پیامک مثل؛ یک خیابان دوطرفه است و کاربران میتوانند، به پیامکهای شما به راحتی پاسخ دهند. ایجاد راهی برای گفتگوی آسان میتواند به تعهد، دلبستگی، رفع ابهام و پاسخ به سؤالات احتمالی مخاطبان منجر شود.
مشتری را به فروشگاه خود دعوت کنید.
برخلاف ایمیل که اغلب به افزایش فروش آنلاین منجر میشود، تبلیغات پیامکی به دلیل ماهیت پرسرعت خود میتواند به حضور مشتریان بیشتر در فروشگاههای واقعی کمک کنند. با تبلیغ یک محصول مشتری را به فروشگاه خود دعوت میکنید. ولی حضور مشتریان در فروشگاه تنها به خرید یک محصول خاص خلاصه نمیشود. و ممکن است. محصولات دیگری هم بخرند؛ تحقیقات نشان میدهد. که به طور معمول، سبد خرید فیزیکی سه برابر بیشتر از میزان خرید آنلاین است.
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.
اجازه دهید، تا مشتریان شما را انتخاب کنند.
در یک کمپین تبلیغاتی رضایت مخاطبان حرف اول را میزند. پس اجازه دهید تا خودشان برای بودن در یک کمپین پیامکی اعلام امادگی کنند. این ثبتنام اختیاری با روشهای مختلفی انجام میشود. مثلاً؛ هنگام یک نامنویسی اینترنتی یک چک باکس را پر کنند. که میخواهند در خبرنامه شما باشند یا نه؟ یا میتوانید یا فرستادن یک پیامک از فرد اجازه بگرید که میخواهد ارسال پیامها ادامه داشته باشد یا نه.
یعنی؛ همانگونه که برای مشتریان امکان ثبتنام اختیاری را فراهم میکنید، امکان انصراف از شرکت در کمپین را نیز بدهید. این کار اگرچه در ظاهر موجب کاهش تعداد مخاطبان شما میشوند، اما در حقیقت از ایجاد یک موج اعتراضی در فضای حقیقی و مجازی علیه شما جلوگیری میکند.
مخاطبان خود را به انجام یک کاری دعوت کنید.
در پیامکهایتان حتماً یک Call To Action یا فراخوان به عمل داشته باشید. یعنی؛ از مخاطب بخواهید کاری انجام دهد. مشتریان شما باید بدانند، که چرا پیامک شما را دریافت کردهاند. و باید در قبال آن چه کاری انجام دهند. فقط سعی کنید درخواستتان از مشتریان واضح و گوبا باشد.
به مخاطبان خود به جای وعده الکی، پیشنهاد واقعی دهید.
اگر چند سال پیش قصد ایجاد یک کمپین تبلیغات پیامکی را داشتید شاید میتوانستید با یک پیام «سورپرایز! شما برنده شدید!» افراد زیادی را به کسب و کار خود جذب کنید ولی الان دیگر کسی به این پیامها توجه نمیکند و مستقیم به سطل زباله میروند. الان کاربران تلفن همراه علاقه دارند تا پیامکهایی واقعیتری دریافت کنند. پیامهای واقعی برخلاف تصور شما نتایج شگفتانگیزی دارند.
در تبلیغات پیامکی وقت شناس باشید.
برخی اغذیهفروشیها با استفاده از تبلیغات پیامکی به مشتریان پیشنهاد به اصطلاح یکی بخر دوتا ببر! میدهند. اما؛ حدس بزنید چه زمانی را برای ارسال آن انتخاب میکنند؟ حوالی بعد از ظهر، یعنی دقیقاً هنگامی که مخاطبان احتمالاً از سر کار به خانه میآیند!
اگر یک کتابفروشی دارید زمان مناسب برای تبلیغ کتب درسی اوایل شروع هر ترم آموزشی است. همچنین برای تبلیغ رمانها و داستانهای خود هم باید روی فصل تابستان و بهار حساب ویژهای باز کنید.
به طور کلی تعیین زمان ارسال پیامک بسیار اهمیت دارد. و باید با توجه به زمانِ نیاز مشتریان، تبلیغات خود را آغاز کنید. شما خودتان بهتر از هر کسی میدانید که مشتریان شما در چه زمانهایی بیشتر به محصولات شما نیاز دارند؛ متأسفانه در ایران بسیاری از کسب و کارها این موضوع را رعایت نمیکنند. و در نیمههای شب یا اوایل صبح اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی میکنند. حال شما تصور کنید که مخاطبان با قیافههای خسته و خوابآلود تا چه حد به این تبلیغات توجه میکنند!