هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

با درود فراوان خدمت همراهان همیشگی وبوآپ🌸 همراه شما هستیم، با آموزش جدید درباره؛ هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

⭐برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐


Call To Action یا فراخوان عمل چیست؟

فراخوان عمل یا CTA (مخفف Call To Action)، به زبان ساده عبارت است، از دعوت از افراد برای انجام کاری. در بازاریابی، به خصوص در بازاریابی دیجیتال، فراخوان عمل دستوری است، که مخاطب را وادار به انجام یک واکنش از پیش طراحی شده می‌کند. معمولاً؛ هدف از طراحی Call to Action فروش کالا و خدمات است. اما؛ می‌توان برای دریافت اطلاعات کاربر یا افزایش ثبت‌نام کاربران در سایت نیز از فراخوان‌های عمل استفاده کرد.

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!


چرا استفاده از Call to Action ضروری است؟

افزایش مشتریان، درآمد و سود شما همگی وابسته به CTA هستند. فراخوان عمل، پایه و بنیان کل فرآیند بازاریابی است. دکمه‌های Call to Action مهم‌ترین بخش وب‌سایت شما هستند. فراخوان‌های خوب می‌توانند کاربر را جذب کنند، آنها را ترغیب به کاری کنند، نرخ‌ تبدیل شما را بهبود بخشند. و در نهایت به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کنند. از طرف دیگر، دکمه‌های CTA که جذابیت لازم را نداشته یا در محل نامناسبی قرار گرفته‌اند، کاربرد چندانی نخواهند داشت.

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

استفاده از Call to Action، تنها قرار دادن تعدادی دکمه در وب‌سایت نیست. برای موفقیت در کار، لازم است، به صورتی استراتژیک و خلاقانه فکر کنید. که CTA چطور می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کند. اگر کاربران به اندازه کافی روی دکمه‌های فراخوان شما کلیک نمی‌کنند، یعنی مشکلی وجود دارد.

4 عامل کلیدی وجود دارند، که توجه به آنها می‌تواند تحول اساسی در کار شما ایجاد کنند:

  1. متن
  2. محل قرار گیری Call To Action
  3. اندازه Call To Action
  4. رنگ دکمه‌ها

چطور می‌توان Call to Action موثر ساخت؟

همان طور که استفاده صحیح از CTA به نفع شماست، استفادۀ نادرست از آن نیز نتایج مخربی در پی خواهد داشت. نمونه‌هایی از Call to Action های خوب و بد نیز به همراه این نکات آورده شده‌اند:

+تمرکز روی ارزش افزوده‌

اگر قرار باشد مشتری به دعوت شما پاسخ دهد، باید به کالا یا خدمات شما نیاز داشته باشد. تبلیغات آگاهانه یعنی؛ شناسایی و مطرح کردن نیاز، و سپس معرفی محصول/خدمات رفع‌کننده آن نیاز. خوب است، که مشخص شود افراد با کلیک کردن روی لینک CTA شما یا کامل کردن فرم‌های آنلاین، چه چیزی به دست می‌آورند؟ برای مثال، فراخوان به دانلود اپلیکیشن اسکایپ را در نظر بگیرید:

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

 

+توجه به پرسش مخاطبان در زمان ساخت Call to Action

وقتی که کاربر از این طریق به دعوت شما پاسخ گفته و وارد صفحه مورد نظر شما می‌شود، در واقع به شما اعتماد کرده است. این کاربر، احتمالاً یا می‌خواهد، به شما مبلغی پرداخت کند. یا اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد؛ به همین علت، طبیعی است که نگرانی‌هایی هم داشته باشد. بسیار مهم است که پیش از آنکه آنها این پول یا اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند، به سوالاتشان پاسخ داده شود.

برای مثال، اگر قرار است آدرس ایمیل مخاطبان را جمع‌آوری کنید. تا برایشان به صورت منظم خبرنامه ارسال شود، باید مشخص کنید هر چند وقت یک بار این ایمیل‌ها ارسال خواهند شد. همچنین، مهم است به آنان اطمینان دهید که هر وقت بخواهند می‌توانند از خبرنامه‌ی شما خارج شوند. در این فراخوان دعوت به خبرنامه، علاوه بر منافع ثبت نام برای افراد، به تعداد ایمیل‌ها و چگونگی خارج شدن از لیست هم اشاره شده است.

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

+حواستان به تعداد فراخوان‌ ها باشد!

تعداد و پراکندگی فراخوان‌ها باید کنترل شود. تعداد بیش از حد دکمه‌های CTA، اعصاب کاربران را خرد کرده. و آن‌ها را فراری می‌دهد. تعداد CTA ها بسته به نوع و عملکرد وبسایت‌ها متغیر است. علاوه بر تعداد، قابل تشخیص بودن فراخوان‌ها هم اهمیت زیادی دارد.

+دقت به موقعیت فراخوان‌ ها

بهترین حالت این است، که CTA ها را در بالا یا وسط صفحه قرار دهید، همان‌طور که در شکل زیر پیداست.

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

البته دقت کنید که استفاده از چهرۀ افراد در صفحۀ سایت، معمولاً؛ حواس مخاطب را پرت می‌کند. این تصویر به خوبی نشان می‌دهد که که در این صفحه، تمرکز بیننده بیشتر بر کدام قسمت‌ها است.

علاوه بر مکان CTA ها، زمان نمایش آنها نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال ممکن است؛ من به عنوان مخاطب وارد وبسایتی شوم. و بعد از چند لحظه یک پاپ‌آپ برای من باز شود. که مثلا در صورت وارد کردن آدرس ایمیلم، در خرید تی‌شرت‌ها 30% تخفیف خواهم گرفت. مشکل اینجاست که من هنوز تی‌شرتی ندیده‌ام که بخواهم خریداری کنم!

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

+فضاهای خالی اهمیت دارند.

منظور این نیست که فضاهای خالی را پر کنید! علاوه بر موقعیت CTA، فضای دور آن نیز بسیار مهم است. هرچه پیرامون دکمه فراخوان‌تان فضای خالی وجود داشته باشد، توجه بیشتری به سمت خود آن فراخوان جلب می‌شود.

صفحات شلوغ و پر از تصاویر و متن‌های مختلف، چشم مخاطب را خسته کرده. و دیدن Call to Action ها را برایش دشوار می‌کند. چندی پیش، تصویری به طنز در اینترنت منتشر شده بود. با این موضوع که اگر گوگل را ایرانی‌ها طراحی کرده‌بودند، چه می‌شد. متاسفانه این مشکل هنوز در بسیاری در وبسایت‌های ایرانی مشاهده می‌شود.

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

+از قدرت رنگ‌ها غافل نشوید!

رنگ و مهم‌تر از آن تضاد رنگ، یکی از قدرتمندترین ابزارهای جلب توجه افراد است. در برخی منابع ذکر شده که رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد حس انرژی به مخاطب داده، او را هیجان زده می‌کنند. و باعث جلب و توجه و فروش بیشتر می‌شوند، و از سوی دیگر رنگ‌هایی مثل؛ آبی یا خاکستری برای این کار مناسب نیستند.

با این حال، واقعیت آن است که هیچ قانون کلی مربوط به برتری رنگی نسبت به رنگ دیگر وجود ندارد. هر رنگی در جایگاه خود سودمند است، به شرطی که مناسب با محیط و اهداف مورد نظر باشد. مهم‌تر از خودِ رنگ، تضاد آن با محیط اطراف و خوب دیده‌ شدن آن است.

برای انتخاب رنگ صحیح، بد نیست با مفهومی به نام “چرخه رنگ” آشنا شویم. رنگ‌های مناسب برای دکمه‌های فراخوان، معمولاً؛ رنگ‌های مکمل یا مثلثی در این چرخه هستند. برای مثال؛ اگر رنگ غالب وب‌سایت‌تان قرمز است، استفاده از رنگ مکمل سبز یا رنگ‌های مثلثی زرد روشن یا آبی، فکر خوبی به نظر می‌رسد.

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

نکته‌ی بعدی این است که رنگ‌ CTA ها بهتر است، هماهنگ با برند یا اهداف آن باشند. رنگ نارنجی، طرفداران موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون را جذب می‌کند چون رنگ لوگوی هارلی دیویدسون، نارنجی است!

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

+علاوه بر موقعیت و رنگ، اندازه هم مهم است.

علاوه بر رنگ، موقعیت و فضای پیرامون فراخوان عمل، اندازه آن هم اهمیت زیادی دارد. بالاخره بزرگ بودن CTA، احتمال دیده شدن آن را افزایش می‌دهد، مخصوصاً؛ در میان افراد مُسن یا عینکی.

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

+محدود است، بشتابید!

داشتن درک روانشناسی صحیح از مخاطبان، در Call to Action ها به شما کمک فراوانی می‌کند. مردم دوست ندارند فرصت‌ها را از دست بدهند. شما هم می‌توانید، با اعلام اینکه تعداد اجناس باقی‌مانده محدود است. یا فلان پیشنهاد تنها تا زمانی محدود در دسترس است. مشتریان را به سوی خود جذب کنید.

وبسایت Booking.com این کار را بسیار خوب انجام می‌دهد. اگر به این پایگاه آنلاین رزرو هتل سری بزنید، خواهید دید که در هر هتل چند اتاق خالی باقی مانده است. در حال حاضر، چه تعداد افراد در حال بررسی اتاق‌ها هستند. و چقدر وقت دارید از تخفیف ویژه آن هتل، استفاده کنید.

هرآنچه باید درباره Call to Action یا فراخوان عمل بدانید!

+اعصاب مردم را خرد نکنید!

پیام‌ها و جملات منفی، معمولاً؛ تاثیرشان نیز منفی است.

+به ادامه‌ی داستان هم فکر کنید!

تنها دکمه‌های فراخوان عمل نیستند؛ که اهمیت دارند، بلکه باید تمهیدی اندیشیده شود که بعد از ورود کاربر به صفحه مورد نظر شما، فرآیند ثبت‌نام، خرید یا هر کار دیگری که مدنظر است. تا انتها انجام شده. و هیچ‌گونه عامل مزاحم یا پرت کنندۀ حواس که باعث خروج کاربر از صفحه شود، وجود نداشته باشد. فرآیند کار را ساده، روان و کوتاه طراحی کنید.

⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐

+Call to Action را در تمامی صفحات خود اجرا کنید.

اطمینان حاصل کنید که CTA های شما تنها روی صفحه اصلی قرار نگرفته‌اند، بلکه هر صفحه‌ای که کاربر ممکن است واردش شود، دکمه فراخوان عمل داشته باشد. چه بسا وبسایت‌هایی که این نکته را رعایت نکرده‌اند. و بسیاری از مشتریان بالقوه خود را از دست داده‌اند، فقط به این خاطر که شخص نمی‌دانسته باید برای خرید یا ثبت‌نام باید کجا کلیک کند. فراخوان‌ها را به صورت یکسان در تمامی صفحات قرار دهید عکس‌العمل مخاطبان به Call to Action ها متفاوت است. هیچ تضمینی وجود ندارد، که نوعی فراخوان از فراخوان دیگر بهتر جواب بدهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا