همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در کسب و کار

همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در کسب و کار

با درود فراوان خدمت همراهان همیشگی وبوآپ🌼 همراه شما هستیم، با آموزشی دیگر درباره؛ همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در کسب و کار

⭐برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐


واژه SWOT یعنی چه؟همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در  کسب و کار

واژه SWOT از کنار هم قرار دادن حروف اول چهار کلمه‌ی Strengths (نقاط قوت)، Weaknesses (نقاط ضعف)، Opportunities (فرصت‌ها) و Threats (تهدید‌ها) ساخته شده است. این تکنیک به ما کمک می‌کند، تا به نقاط قوت و ضعف خودمان پی ببریم، فرصت های پیش روی خودمان را بشناسیم، و تهدیدهای احتمالی را به شیوه موثری مدیریت کنیم.


آنالیز SWOT از کجا به وجود آمد؟

در سال 1964، سمیناری به اسم “برنامه‌ریزی بلندمدت” در زوریخ (سوئیس) برگزار شد. در این سمینار، یکی از سخنرانان برای اولین بار مدل سوات را معرفی کرد. و به حضار هم گفت که این مدل، اقتباسی از مدل SOFT آقای هامفری است.

همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در  کسب و کار


تحلیل سوات (SWOT Analysis) چیست؟

آنالیز SWOT یکی از تکنیک‌های موثری است. که کمک می‌کند، عوامل درونی و عوامل بیرونی دخیل در یک موضوع را کنار هم بسنجیم. و از ارتباط بین آن ها به نفع خودمان استفاده کنیم.

همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در  کسب و کار

تحلیل سوات: یک استراتژی
هر استراتژی دو دسته بزرگی از عوامل را شامل می­شود: عوامل درونی و عوامل بیرونی. حالا اگر کمی دقت کرده باشید، متوجه می­شوید، که نقاط قوت و نقاط ضعفی که آنالیز SWOT به شما نشان می‌دهد، معمولا؛ عوامل درونی هستند درحالی که فرصت ها و تهدیدها عموما به عنوان عوامل خارجی شناخته می­شوند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای آنالیز SWOT این است. که نه تنها در حوزه کسب و کار، بلکه در زمینه تصمیم‌گیری‌های شخصی نیز می­تواند، کمکی بزرگی به شما بکند.

S: نقاط قوت شما چیست؟همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در  کسب و کار

وقتی دارید نقاط قوت خودتان را ارزیابی می‌کنید، باید آن ها را در مقایسه با رقبای خود در نظر بگیرید. برای نمونه، اگر همه رقبای شما محصولاتی با کیفیت بالا ارائه می‌دهند، دیگر تولید محصولات با کیفیت بالا نقطه قوت شما نیست، بلکه یک ضروریت است. بهتر است برای پیدا کردن نقاط قوت خودتان، ببینید که چه عامل یا عواملی شما را از بقیه جدا می‌کند و برگ برنده شما در عرصه رقابت است.

 

W: نقاط ضعف شما چیست؟همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در  کسب و کار

از خودتان بپرسید: لازم است کدام بخش کارمان را بهتر کنیم؟ کدام کار باعث کاهش فروش‌مان شده؟ بهتر است بی‌خیال کدام کار بشویم؟ مشتریان نقاط ضعف ما را در چه چیزی می‌بینند؟ و یا کسب‌وکار ما از بیرون چه‌شکلی است؟

 

 

O: فرصت‌های پیش رو را ارزیابی کنید.همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در  کسب و کار

باید چشم‌ و گوشتان را نسبت به وقایع اطرافتان باز کنید و آگاه باشید. فرصت‌هایی که ممکن است، برای شما رخ دهند. و استفاده از آن‌ها شما را چندین قدم رو به جلو هدایت کنند. چنین فرصت هایی حتی می‌توانند از جنس یک رویداد معمولی باشند.

 

T: تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کنیم!همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در  کسب و کار

چه موانعی ممکن است سدّ راه ما شوند؟ رقبای ما چه‌کار می‌کنند؟ آیا بدهی پرداخت نشده داریم؟ تغییرات دنیای تکنولوژی، تغییرات سبک زندگی یا حتی تغییر دولت، بازار ما را تهدید می‌کند؟ آیا استانداردها در حال تغییر هستند؟ آیا نقطه‌ضعفی داریم که به ما ضربه بزند؟


همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در  کسب و کار دو نمونه کاربردی از تحلیل سوات

دو نمونه از پیاده‌سازی این آنالیز:

+نمونه اول: یک وبسایت رزرو هتل ایرانی
+نمونه دوم: استفاده از آنالیز SWOT توسط کمپانی بین المللی استارباکس

همه چیز درباره آنالیز SWOT و تاثیرات آن در  کسب و کار


⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا