همه چیز درباره کلیات KPI

همه چیز درباره کلیات KPI

با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ🌼 همراه شما هستیم، با آموزش جدید دیگری درباره؛ همه چیز درباره کلیات KPI باما همراه باشید.

⭐برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐


همه چیز درباره کلیات KPI KPI چیست؟ 

شاخص کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) یا همان KPI، یک متغیر قابل اندازه‌گیریست. که به ما نشان می‌­دهد، یک سازمان چقدر در رسیدن به اهداف کلیدی خود موفق بوده است. همه چیز درباره کلیات KPI


همه چیز درباره کلیات KPI تفاوت شاخص کلیدی عملکرد (KPI) و شاخص کلیدی نتیجه (KRI)

KPI شاخصی برای اندازه‌­گیری عملکرد است. و ربطی به نتیجه ندارد! این یعنی نتایجی مانند؛ “افزایش درآمد” و “سود” را نمی‌­توانیم به عنوان KPI در نظر بگیریم. چرا؟ جوابش ساده است. چون هر نتیجه‌­ای که به دست می‌آوریم حاصل از انجام چندین فعالیت مختلف است. نه فقط یک فعالیت خاص.

بنابراین؛ ما این موارد را شاخص کلیدی نتیجه یا KRI می­‌نامیم. زیرا؛ برای رسیدن به یک نتیجه کلیدی باید چندین فعالیت مختلف را پیگیری و اندازه‌­گیری کنیم. در واقع یک KRI به شما می­‌گوید؛ در کسب‌­و‌­کارتان چه نتیجه‌­ای گرفته‌­اید. اما KPI به شما می­‌گوید که باید چه کاری انجام دهید.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که هر KPIباید تنها یک عملکرد حیاتی را دنبال کند. و خودش شامل عملکرد­های دیگری نباشد. مثلاً اگر KRI ما “افزایش سود” باشد، KPIها می‌توانند مرتبط با چندین فعالیت مختلف مثل افزایش نرخ تبدیل بازکنندگان به مشتری، کاهش نرخ ریزش کاربران و نسبت محصولات قدیمی به جدید، متوسط خرید هر کاربر از طریق فروش تلفنی باشد.

همه چیز درباره کلیات KPI

اگر یک شاخص عملکرد اشتباه را انتخاب کنیم، پس در واقع چیزی را اندازه‌گیری کردیم که با اهداف استراتژیک شرکتمان هماهنگ نیست.


همه چیز درباره کلیات KPI چگونه یک KPI تعریف کنیم؟

همه چیز درباره کلیات KPI

تعریف کردن یک شاخص کلیدی عملکرد می‌­تواند، کار پیچیده‌­ای­­­­­­­­­­­­­­‌ باشد. چون امروزه مقدار زیادی اطلاعات در اختیار داریم که می­‌توانیم، به هر کدام از آن‌ها برچسب KPI بزنیم. در حالی که تعداد کمی از آن‌ها KPIهایی هستند. که واقعاً می­‌توانند، به رشد و پیشرفت سازمان ما کمک کنند!

متأسفانه؛ اکثر سازمان­‌ها، کورکورانه، KPI های رایج و شناخته­‌شده صنعت‌ خود را ملاک عملکردشان قرار می­‌دهند. بدون اینکه از خودشان بپرسند که واقعاً به دنبال چه چیزی هستند. و هدف نهایی‌شان چیست؟ در حالی که یک KPIخوب باید با استراتژی­‌های سازمانی منطبق و هم­سو باشد. نه با کلیشه­‌های صنعت.

برای تعیین KPI شما با یک هدف اصلی شروع می‌کنید. در گام بعد، باید دید چه کارهایی برای رسیدن به این هدف باید انجام شود. و بعد برای هر اقدام، یک  KPI تعیین کنید.


همه چیز درباره کلیات KPI شاخص کلیدی عملکرد هوشمند (SMART KPI) چیست؟

ممکن است در مقالات، نامی از KPIهوشمند شنیده باشید. و راجع به آن کنجکاو شده باشید. آن‌ها می‌گویند، یک KPIهوشمند باید ویژگی‌های اسمارت را داشته باشد. ولی باید بگویم که چیزی به نام KPI هوشمند وجود ندارد. این اهداف مرتبط با KPIها هستند. که نیاز دارند هوشمند شوند؛ یعنی وقتی می‌خواهید اهداف مرتبط یا KPI را تنظیم کنید، عوامل SMART به شدت مفیدند ولی در تعیین KPI کارایی ندارند!

عوامل اسمارت هم چیزی نیستند جز 5 ویژگی که برای هدف تعیین می‌کنیم: واضح بودن، قابل اندازه‌گیری بودن، قابل دست‌یابی بودن، متناسب با سایر اهداف و زماندار بودن.

وقتی به این فکر کنید که هدف شما باید با چه چیزی اندازه‌گیری شود، در واقع دارید به شاخص کلیدی آن فکر می‌کنید.


همه چیز درباره کلیات KPI  چطور در 6 مرحله یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) را توسعه دهیم؟

در ادامه همراه باشید تا مطلع شوید.

همه چیز درباره کلیات KPI

اول: یک هدف واضح برای KPI مشخص کنید.

نوشتن یک هدف واضح و دقیق مرتبط با شاخص کلیدی عملکرد اگر مهم‌ترین بخش توسعه یک KPI نباشد. که هست! کمتر از آن هم نیست.

دوم: KPIها را با کارمندان و اعضای سازمان خود در میان بگذارید.

اگر KPIهایتان را با کارمندان خود درمیان نگذارید، این شاخص برای شما هیچ سودی نخواهد داشت. تک‌تک افراد تیمتان مسئولیت تحقق چشم‌اندازهای شرکت را برعهده دارند، پس نمی‌توان از آن‌ها توقع داشت اهدافی را دنبال کنند که از آن بی‌خبرند.

سوم: بررسی کنید، که KPI های شما واقع‌بینانه تعیین شده باشند.

اگر اهداف خیلی بزرگی برای تیمتان تعیین کنید بعید نیست که آن­‌ها حتی قبل از شروع کار ناامید شوند. برعکس اگر اهدافتان خیلی کوچک و ساده باشند دهانتان از تعجب باز خواهد ماند که چطور در عرض دو ماه به هدف سالانه خود رسیده­‌اید؟! بنابراین هدفی که قرار است اندازه‌گیری شود، باید واقع‌بینانه باشد.

چهارم: مطمئن شوید، که اهداف مرتبط با KPI های شما قابل اجرا باشند.همه چیز درباره کلیات KPI

با استفاده از پنج مرحله زیر از عملی بودن شاخص­‌های کلیدی عملکرد خود اطمینان حاصل کنید:

  • اهداف اصلی کسب‌و‌کار خود را مرور کنید.
  • عملکرد کنونی سازمان خود را آنالیز کنید.
  • برای KPIهای خود اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تعیین کنید.
  • بار دیگر اهداف شاخص‌­های عملکرد خود را با حضور افراد تیمتان چک کنید.
  • روند پیشرفت خودتان را مرور کرده و در صورت لزوم دوباره اهداف و KPI ها را تنظیم کنید.

وقتی که شما یک هدف و زمان دقیق دستیابی به آن را مشخص کردید، حالا تنها با مرور این مسیر می‌­توانید بفهمید که در هر مرحله باید به چیزی دست پیدا کنید.

پنجم: به صورت هفتگی یا ماهیانه KPI ها را ارزیابی کنید.همه چیز درباره کلیات KPI

بررسی کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد در فواصل زمانی منظم برای توسعه و بهبود آن­ها ضروریست. شاید در ابتدا این موضوع بدیهی به نظر برسد اما اهمیتی به اندازه انتخاب یک KPI مناسب دارد. البته؛ یادتان باشد که همه KPI ها موفقیت‌آمیز نیستند. بعضی از آن­‌ها اهدافی غیر واقع‌بینانه دارندو بعضی دیگر در رسیدن به آنچه که هدف اصلی یک کسب‌وکار است، ناکام می‌مانند. با این حال فقط با ارزیابی دوره­‌ای آن­‌هاست که می‌توانید بفهمید چه زمانی باید آن­‌ها را تغییر دهید.

ششم: مطابق نیازهای روز KPI هایتان را توسعه دهید.

KPI هایی که به‌روز نمی‌شوند به‌سرعت قدیمی و بی‌مصرف خواهند شد. این به این دلیل است که KPI ها شاخص‌های ثابتی نیستند. آن­‌ها همیشه نیاز به تکامل، بروز رسانی و تغییر _ در صورت نیاز_ دارند. اگر آن­‌ها را تعیین کرده و سپس به حال خود رها کنید، ممکن است در حال تعقیب اهدافی باشید که دیگر ربطی به کسب‌و­کار شما ندارند.


همه چیز درباره کلیات KPI 9 نکته که باید در هنگام طراحی یک KPI به خاطر داشته باشید.همه چیز درباره کلیات KPI

  1. شاخص­‌های کلیدی را باید بر اساس کمیت­‌هایی طراحی کنید، که تحت تأثیر رفتارهای مشتریان تغییر می­‌کنند. بدین‌صورت می­‌توانید اثرات اجرایی استراتژی­‌هایتان را بررسی کنید.
  2. KPI را بر پایه اهداف سازمان طراحی کنید، نه عقاید شخصی خودتان.
  3. KPI باید از استراتژی­‌های سازمان نشأت بگیرد و تمرکزش روی پیشرفت باشد.
  4. در تعریف آن ابهامی وجود نداشته باشد و فهمیدنش آسان باشد.
  5. هر شاخص کلیدی باید با یک هدف واضح مرتبط باشد.
  6. در این راه ثابت‌قدم باشید و آهسته و پیوسته حرکت کنید.
  7. در مورد چیزی که اندازه‌­گیری می­‌کنید، دقیق باشید.
  8. برنامه‌­ای برای بازخورد­های دقیق و منظم ماهیانه داشته باشید.
  9. KPI باید بازتابی از “فرآیند­های کسب‌وکار” در سازمان شما باشد؛ به این معنی که هم سازمان و هم مشتریان باید در تعریف اندازه­‌گیری­‌ها، شرکت داشته باشند.

همه چیز درباره کلیات KPI کاربرد KPI در دیجیتال مارکتینگهمه چیز درباره کلیات KPI

شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ هم مثل بقیه کسب‌وکارها از KPI ها برای اندازه‌گیری نتیجه کارشان استفاده می‌کنند. در این بخش چند KPI که در بازاریابی دیجیتال مفید است، را بیان می‌کنیم.

  • نرخ Conversion
  • نرخ اینگیجمنت
  •  ترافیک ماهانه سایت
  • متوسط زمان بازدید از صفحات سایت
  • نرخ کلیک
  • رتبه گوگل
  • نرخ Conversion کلمات کلیدی
  • ROI
  • نرخ Impression

نمودار زیر مثالی از KPIهای دیجیتال مارکتینگ است

همه چیز درباره کلیات KPI


حرف آخر

KPIچیز عجیب‌وغریبی نیست. تنها یک روش برای اندازه­‌گیری میزان موفقیت شرکت شماست. اما نیاز به مراقبت مستمر و بررسی دوره­‌ای دارد. تا بتواند بیشترین اثرگذاری را بر روی پیشرفت کسب­‌و­کارتان داشته باشد. مهم‌ترین نکته‌­ای که باید در انتخاب شاخص کلیدی عملکرد به خاطر داشته باشید، این است که هدفتان را دقیقاً مشخص کنید. و بدانید چرا می­‌خواهید به آن برسید.


برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا