هرآنچه که باید درباره انتخاب اسم برند بدانید!

هرآنچه که باید درباره انتخاب اسم برند بدانید!

با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ🌼 همراه شما هستیم، با آموزشی دیگر درباره؛ هرآنچه که باید درباره انتخاب اسم برند بدانید!

⭐برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐


چه ‌ویژگی‌هایی را باید برای انتخاب اسم برند در نظر بگیریم؟

هیچ فرمولی تضمین‌شده‌ای برای انتخاب اسم برند وجود ندارد. بااین‌حال اگر اسم برندتان یک سری ویژگی‌ها را داشته باشد، هم استفاده‌اش برای شما و هم به خاطر سپردنش برای مردم آسان‌تر می‌شود. در ادامه ویژگی‌های یک نام برند ایده‌آل را با هم بررسی می‌کنیم:

1. بامعنا باشد.

اسم برند باید با ارزش‌های بنیادین شرکت‌تان که جوهره برند شماست، ارتباط معنایی داشته باشد و بتواند با ترسیم یک تصویر مثبت در ذهن مشتریان با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

هرآنچه که باید درباره انتخاب اسم برند بدانید!تابه‌حال به انتخاب اسم برند شرکت‌های تولیدکننده نوشابه‌های انرژی‌زا دقت کرده‌اید؟

  • Monster (به معنای هیولا)
  • RedBull (گاو قرمز)
  • RockStar (ستاره راک)
  • Burn (سوختن)
  • big bear (خرس بزرگ)

همگی این نام ها از نظر ذهنی حامل یک انرژی خاصی هستند. انگار که واقعاً قدرتمند‌ هستند. و هر کس از این محصولات استفاده کند، می‌تواند مثل یک گاو خشمگین یا خرس درنده نیرومند شود!

2. متمایز باشد.

اسم برند باید منحصربه‌فرد، به یادماندنی و از سایر رقبای شما متمایز باشدفکر نکنید؛ اگر اسمی نزدیک به یک نام تجاری مشهور انتخاب کنید، زرنگی کرده‌اید (!). مخصوصاً اگر یک شرکت تازه تأسیس هستید. هیچ‌گاه از اسم‌های مشابه برندهای بزرگ استفاده نکنید. چون این باعث می‌شود شما یک شرکت فیک و کپی‌شده به نظر برسید. در ضمن این شرکت‌ها وکلای درجه یک و تیم حقوقی قدرتمندی دارند. که حاضرند برای محافظت از اسم برند خود میلیون‌ها تومان هزینه کنند. و کارتان را در دادگاه یکسره کنند!

3. راحت باشد.

یعنی هر کسی به‌راحتی بتواند اسم برند را بخواند، تلفظ کند، بنویسد و گوگل کند.

توجه: نکته‌ای که در انتخاب اسم برند به زبان فارسی وجود دارد این است. که بعضی از کلمات چند نگارش متفاوت دارند که ممکن است، همین مسئله باعث سردرگمی مشتریان بشود.

4. قابل ثبت باشد.

اسم برند شما باید هم به‌صورت قانونی و هم دامنه‌های اینترنتی قابل ثبت باشد. اگر نتوانید به‌صورت قانونی برند خود را ثبت کنید؛ هر چه برای ثبت نام تجاری خود وقت گذاشته‌اید، به هدر رفته‌ است. پس قبل از هر چیز از آخرین تغییرات قوانین انتخاب اسم برند مطلع شوید.

5. آینده‌نگرانه باشد.

برای انتخاب اسم برند باید آینده‌نگر باشید. و تفکر خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی و وضعیت امروز خود ببرید. یعنی؛ نیم نگاهی هم به چشم‌انداز آینده خود داشته باشید. شاید الآن حوزه فعالیت شما در حد یک استان و نهایتاً شهرهای اطراف باشد.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم، از نام خانوادگی خود به‌عنوان اسم برند استفاده نکنید؛ شاید بخواهید در آینده برند خود را بفروشید، این کار باعث می‌شود، کارتان کمی سخت شود. و شاید اصلاً؛ خریدار احتمالی را منصرف کند. مخصوصاً؛ در صنایعی که تولیدات لاکچری دارند.

نکته دیگر اینکه نام تجاری شما نباید؛ باعث حساسیت قشرهایی از مردم بشود، مثلاً اگر اسم برند خود را «پرسپولیس» بگذارید ممکن است طرفداران استقلال از شما خرید نکنند. و حتی بدتر با شما دشمنی کنند. شاید به نظرتان مسخره‌ برسد ولی این موارد واقعاً پیش می‌آید! می‌گویید نه؟

6. بصری باشد.

یعنی؛ بتوان آن را از طریق المان‌های گرافیکی و طراحی به شکل مناسبی بیان کرد. برندهایی مثل اپل، جگوار، عقاب، ردبول مثال‌های خوبی برای یک اسم بصری هستند. چون هم‌زمان یک تصویر واضح از آن‌ها در ذهن شکل می‌گیرد. بنابراین؛ دست طراح برای مانور روی ویژگی‌های بصری باز است.


چطور یک اسم برند مناسب انتخاب کنیم؟

هرآنچه که باید درباره انتخاب اسم برند بدانید!

انتخاب اسم برند می‌تواند فرآیندی خسته‌کننده و طولانی باشد؛ بعضی از برندها برای پیدا کردن یک اسم عالی در طی 6 ماه، بیش از 2000 اسم مختلف را بررسی می‌کنند! هر چند امروزه سیستم‌های زیادی برای پیشنهاد دادن اسم برند به‌طور خودکار مثل Shopify’s Business Name Generator به وجود آمدند.

اما این ابزارها صرفاً می‌توانند برای جلسات طوفان فکری مناسب باشند و از طرفی ممکن است. ترجمه آن‌ها به فارسی خیلی جذاب نباشد.

اول) هویت بنیادین برند خود را تعریف کنید.

قبل از اینکه وارد فرآیند انتخاب اسم برند بشوید، باید به این سؤال پاسخ روشنی بدهید. که «شما چه شرکتی هستید. و قصد دارید به چه چیزی تبدیل بشوید؟». پاسخ این سؤال همان چیزی است. که به آن «هویت بنیادین برند» می‌گوییم. هویت بنیادین برند شامل موارد زیر است:

  • چشم‌انداز: چه آینده‌ای را برای برند خود ترسیم کرده‌اید؟
  • مأموریت: فلسفه وجودی شرکت شما چیست؟
  • ارزش‌ها: شرکت شما بر چه ارزش‌هایی استوار است؟

این سه عامل تمام اهداف شرکت شما را به تصویر می‌کشند. و هر کاری که قصد انجام آن را دارید تحت تأثیر قرار می‌دهند.

دوم) طوفان فکری راه بیندازید!هرآنچه که باید درباره انتخاب اسم برند بدانید!

این قسمت جالب‌ترین بخش فرآیند انتخاب اسم برند است. تمام دوستان و شرکاء خلاق خود را که فکر می‌کنید می‌توانند به شما کمک کنند به یک عصرانه دل‌انگیز دعوت کنید و از منابع فکری آن‌ها نهایت استفاده را ببرید!

ما پیشنهاد می‌کنیم برای صرفه‌جویی در وقت و رسیدن به نتیجه دلخواهتان یک سری چارچوب‌های از قبل تعیین‌شده‌ای برای این جلسه داشته باشید؛ هر چند که باز گذاشتن دست شرکت‌کنندگان باعث می‌شود طوفان فکری سرگرم‌کننده‌تری داشته باشیم، اما تجربه نشان می‌دهد تعریف مقداری محدودیت باعث می‌شود. افراد خلاق‌تر عمل کنند. مثلاً:

  • تمام صفت‌هایی که می‌توانند بیانگر خدمات شرکت شما باشند را روی کاغذ بنویسید .
  • هر آنچه که دوست دارید مشتریان هنگام استفاده از خدمات/محصولات شرکت شما حس کنند را شرح دهید.
  • مجموعه‌ای از تمام کلماتی که به کسب‌وکار شما مرتبط هستند را بنویسید.

سوم) اسم‌های کاندید را با دقت بررسی کنید.

برای این کار باید به سایت ثبت علائم تجاری مراجعه کرده. و بررسی کنید. که کدام یک از این نام‌های تجاری در دسترس هستند. احتمالاً بیش از نیمی از آن‌ها از قبل اِشغال شده باشند! حتی اگر تمامی اسامی انتخابی شما از قبل رزرو شدند، ناامید نشوید! ممکن است. انتخاب اسم برند یک فرآیند طولانی و سخت باشد. اما؛ قطعاً ارزشش را دارد. چون شما قرار است برای سالیان دراز تمام زمان و پول خود را برای برند کردن این اسم هزینه کنید.

چهارم) تست کنید، تست کنید، تست کنید.

هرآنچه که باید درباره انتخاب اسم برند بدانید!

به مهم‌ترین مرحله می‌رسیم یعنی؛ تست اسم برند! اگر در حال حاضر مشتریانی برای محصولات خود دارید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای نظرسنجی آنلاین مثل ارسال ایمیل انبوه از آن‌ها بخواهید. راجع به اسم برند جدیدتان نظر بدهند. خوبی این روش (ارسال انبوه ایمیل) کم‌هزینه بودن آن است.

اما اگر می‌خواهید انتخاب دقیق‎تری داشته باشید. یا اینکه در حال حاضر اطلاعاتی از مشتریان خود ندارید، می‎توانید با صرف هزینه‌ای بیشتر برای اسم‌های کاندیدتان موکاپ‌ها و صفحات فرود طراحی کنید.  البته الآن لازم نیست برای هر اسم یک لوگو طراحی کنید. چون هدف ما در این مرحله تنها بررسی اسم است. نه لوگو؛ اما انجام آن دید بهتری به شما می‌دهد.

پنجم) ثبت برند به صورت قانونی و ادامه داستان…هرآنچه که باید درباره انتخاب اسم برند بدانید!

تبریک میگویم! بالاخره می‎توانید با خیال راحت اسم برندتان را ثبت کنید، برای این کار می‌توانید از طریق سایت مرکز مالکیت فکری بر اساس محصول یا خدمات خود اظهارنامه مربوطه را تکمیل کرده. و مدارک مورد نیاز را ارسال کنید. برای این کار نیازی به داشتن لوگو نیست. اما؛ دیگر کم‌کم باید به فکر استخدام یک طراح حرفه‌ای باشید.

پیشنهاد می‌کنیم به محض انتخاب اسم برند، دامنه‌ اینترنتی مورد نظرتان بخرید و آیدی شبکه‌های اجتماعی مرتبط خودتان را ایجاد کنید. حتی اگر الآن قصد راه‌اندازی کسب‌وکارتان را ندارید. زیرا احتمال اینکه دامنه و آیدی موردنظرتان توسط فرد دیگری اِشغال شود، بسیار زیاد است.


چند نکته برای انتخاب اسم برند در ایران

  • برای بررسی اسم‌های مشابه و استعلام اسم شرکت می‌توانید به سایت جستجوی علائم تجاری مراجعه کنید.
  • اسم برندتان حتماً باید دارای ریشه فارسی بوده. و معنی‌دار باشد؛ ملاک داوری هم لغت‌نامه دهخدا است.
  • فقط در صورتی می‌توانید، از یک اسم با ریشه خارجی یا ساختگی استفاده کنید، که کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی داشته باشید.
  • هر اسم برندتنها 10 سال در مالکیت شماست و بعد از این مدت در صورتی که اقدام به تمدید نکنید، هر فرد دیگری می‌تواند اسم برندتان را صاحب شود. در مورد فرارسیدن تاریخ اتمام اعتبار به شما هشداری داده نخواهد شد (!) پس حسابی حواستان را جمع کنید.

در نهایت…

در نهایت انتخاب اسم برند اولین قدم در راه برای ساختن یک برندقدرتمند است. اما یکی از اساسی‌ترین قدم‌ها محسوب می‌شود. برای این کار سعی و حوصله به خرج بدهید. و مطمئن باشید، ارزشش را دارد. همین الآن اسم بعضی از برندها در ایران بیش از 300 میلیارد تومان ارزش دارد!


⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا