کارآفرینی چیست و چگونه کارآفرین موفقی شویم؟

کارآفرینی چیست و چگونه کارآفرین موفقی شویم؟

با درود فراوان خدمت همراهان همیشگی وبوآپ🌼 همراه شما هستیم، با آموزش و پاسخ به سوال؛ کارآفرینی چیست و چگونه کارآفرین موفقی شویم؟

⭐برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐


 کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی یعنی تلاش برای ایجاد یک کسب‌وکار با هدف کسب سود. وقتی می‌گوییم تلاش منظورمان سرمایه‌گذاری کردن، وقت گذاشتن، یادگیری و قبول تمام مسئولیت‌ها و ریسک‌ها است. این تعریف کارآفرینی خیلی ساده و بی‌تعارف است. اما؛ وقتی نگاهی به تعاریف بزرگان دنیای تجارت و کارآفرینی بیاندازید، تعریف‌های متفاوتی از کارآفرینی می‌بینید.

کارآفرینی چیست و چگونه کارآفرین موفقی شویم؟


کارآفرینی چه تفاوتی با استارتاپ دارد؟کارآفرینی چیست و چگونه کارآفرین موفقی شویم؟

استارتاپ هم نوعی کارآفرینی است. اما؛ شرایط آن کمی خاص است. استارتاپ یک کسب و کار نوپاست که تازه شکل گرفته. و ایده‌ جدیدی دارند که می‌خواهند، با آن مشکلی را حل کنند. یا از فرصتی برای درآمدزایی کنند.

معمولاً؛ استارتاپ‌ها به کمک فناوری‌های جدید ایده خود را اجرا می‌‌کنند. مثلاً؛ راهکارهای آنلاین (اپلیکیشن یا سایت) را جایگزین روش‌های سنتی می‌کنند. یا محصولی پیشرفته می‌سازند. که چند کار را همزمان انجام می‌دهد. یا هزینه کمتری دارد.


چه ایده‌‌هایی موفق می‌شوند؟

یک راست برویم سر اصل مطلب؛ ایده‌هایی موفق می‌شوند که چند ویژگی زیر را داشته باشند:

۱. مشکلی را حل یا نیازی را برطرف ‌کنند.

کارآفرینی چیست و چگونه کارآفرین موفقی شویم؟

هر محصولی که به بازار عرضه می‌شود، در دو حالت می‌‌تواند مشکلی را حل کند. یا نیازی را برطرف کند:

  •  مشکل یا نیازی که قبلاً هیچ کاری برای آن نشده یا محصولی نساخته‌‌اند.
  •  محصولی وجود دارد. اما نتوانسته مشکل را یا نیاز را کامل برطرف کند.

در کل هر کسب‌وکاری سعی می‌کند یا یک محصول جدید بسازد، محصول جایگزین معرفی کند. یا محصولی بسازد که مثل لوازم جانبی یا افزونه استفاده از محصول فعلی را آسان‌تر و بهتر کند.

اگر ایده شما در هیچکدام از این حالت‌ها نیست، راه سختی در پیش خواهد داشت. محصولی که متناسب با نیاز کاربر نباشد.

۲. مقیاس‌پذیر باشد.

هر کسب‌وکاری بهتر است. از مقیاس کوچک شروع کند، اما باید به این فکر کنید، که آیا ایده شما قابل توسعه است؟ آیا وقتی مشتریان شما بیشتر شوند می‌توانید محصول موردنیازشان را تأمین کنید؟

۳. محصول قیمت و سود مناسبی داشته باشد.

قیمت محصول از دو جهت مهم است:

  1. قیمت تمام شده برای مشتری قابل توجیه باشد. نه قیمتش آنقدر بالا باشد که خارج از توان مشتری باشد. و نه آنقدر پایین که در چشم مشتری بی‌ارزش به نظر برسد. به عبارتی قیمت نسبت به خدمت دریافتی و محصول خریداری شده متناسب باشد.
  2. قیمت طوری باش که سود خوبی برای سرپا نگه داشتن و توسعه کسب‌و‌کار بدهد.

۴. به راحتی آب خوردن کپی نشود.

اغلب ایده‌های جدید دیر یا زود کپی می‌شوند. هرچند قوانین زیادی برای حفظ حق و حقوق صاحبان ایده نوشته شده، می‌توان پتنت ثبت کرد. یا حتی مجوز حق تولید انحصاری گرفت. اما در نهایت هر محصولی مشابهش یا حتی بهترش تولید خواهد شد.

در این بازار پررقابت و حضور پررنگ کپی‌کن‌های ایده، نباید سراغ ایده‌هایی رفت که به راحتی آب خوردن کپی می‌شوند. یعنی؛ اگر می‌‌خواهید یک پیتزا فروشی راه بیندازید. که پیتزا را با شکل و بسته‌بندی بهتر و سریع‌تر آماده می‌کند، مطمئن باشید بعد از چند روز خیلی‌‌ها به سرشان می‌زند. که پیتزا فروشی مشابه شما بزنند.

۵. بتوانید خوب اجرایش کنید.

خیلی از ایده‌ها به ذهن آدم می‌رسد، اما قدرت اجرایش را نداریم. چند سال قبل ایده ساخت تاکسی اینترنتی به ذهنم رسیده بود، اما نه بلد بودم اپلیکیشن بسازم، نه بلد بودم چطور می‌شود راننده‌‌ها را راضی کرد به جای کار در تاکسی‌ تلفنی‌‌ها یا تاکسی‌های خطی برای شرکتی اینترنتی کار کنند.

وقتی اسنپ راه افتاد به یاد ایده‌ام افتادم. حالا با توجه به وسعت و مشکلاتی که چندبار از آن‌ها شنیده‌ام می‌فهمم که واقعاً نمی‌توانستم چنین ایده‌ای را اجرا کنم. شما هم اگر ایده‌‌ای دارید، حتماً اول توانایی خودتان را بسنجید. شاید با یادگیری و استخدام افراد متخصص بتوان ایده‌ای را اجرا کرد. اما حتماً خودتان باید تا حدودی اطلاعات و مهارت‌های اولیه را داشته باشید.


چطور ایده را قبل از اجرا تست کنیم؟

هرچقدر هم که فکر می‌‌کنید، ایده کارآفرینی شما قوی است. اما بهتر است. قبل از اجرا آن را بررسی و آزمایش کنید. برای آزمایش خیلی از ایده‌ها اصلاً نیازی نیست که هزینه کنید. مخصوصاً اگر ایده شما یک کسب‌وکار اینترنتی یا محصول دیجیتال است. در این بخش چند راهکار کلی برای آزمایش و اعتبارسنجی ایده یا محصول قبل از شروع جدی را معرفی می‌کنیم.

کارآفرینی چیست و چگونه کارآفرین موفقی شویم؟

۱. تحقیقات بازار انجام دهید.

تحقیقات بازار یعنی جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات درباره بازار و مشتریان کنونی، قدیمی یا بالقوه‌. در این تحقیق اطلاعاتی از خصوصیات، عادت مصرف،‌ محل زندگی و نیازهای بازار هدف را پیدا می‌کنیم. بعد با تفسیر این اطلاعات می‌توانیم به سوالات متعددی جواب دهیم. سوالاتی مثل؛ این که آیا مشتریان احتمالی حاضر هستند برای محصول ما هزینه کنند، جمعیت مشتریان بالقوه این محصول چند نفر است. کدام گروه یا طبقه اجتماعی هدف این محصول هستند. و …

برای انجام تحقیقات بازار چندین راه و روش مختلف وجود دارد.

شما یا به صورت مستقیم اطلاعاتی را از مشتریان احتمالی و کاربران سرویس خودتان جمع می‌کنید؛ یا از منابعی که اطلاعات به دردبخوری دارند استفاده می‌کنید. این منابع را به اصطلاح اولیه (Primary) و ثانویه (Secondary) می‌‌گویند.

راه‌های اطلاعات گرفتن از منابع اولیه:

  • مصاحبه
  • نظرسنجی

راه‌های جمع‌آوری اطلاعات از منابع ثانویه:

  • استفاده از آمارهای عمومی منتشر شده توسط نهادهای دولتی یا شرکت‌های خصوصی
  • تحقیق کلمات کلیدی

استفاده از هر دو راهکار در کنار هم باعث می‌شود اطلاعاتی که به دست می‌آورید دقیق‌تر و درست‌تر باشد.

۲. محصولتان را در ابعاد کوچک و بدون هزینه بالا عرضه کنید.

اگر محصولی دارید که قابل تولید یا عرضه در ابعاد کوچک است، به راحتی می‌توانید آن را به جمعیت کوچکی عرضه کنید. و بازخوردهای آنها را ببینید.


از کجا و چطور ایده یا فرصت برای کارآفرینی پیدا کنیم؟کارآفرینی چیست و چگونه کارآفرین موفقی شویم؟

همین حالا می‌توانید در گوگل برای پیدا کردن ایده جستجو کنید. شاید ایده‌‌های زیادی پیدا کنید‌. اما احتمال کمی دارد ایده‌ای بکر و مناسب خودتان پیدا شود. دلیل آن هم ساده است: کسی که ایده کارآفرینی خوبی پیدا کند آن را به کسی نمی‌گوید یا آن را در سایتش منتشر نمی‌کند. نکته ‌مهم‌تر که قبلاً هم گفتیم، توانایی و علاقه شما برای اجرای ایده است.

بهترین منبع برای پیدا کردن ایده، مشکلات و نیازهای خودتان یا دنیای اطرافتان است. اگر در زندگی و کسب‌وکار فعلی خودتان مشکلی می‌بینید. یا اطرافیان شما مشکلی دارند. که هنوز کسی فکری برای آن نکرده یعنی یک فرصت عالی برای کارآفرینی دارید. شاید حتی مشکلی یا نیازی را نبینید اما راهی به ذهنتان برسد که با آن می‌‌توان هزینه‌ها را کمتر کرد یا سرعت انجام کار را افزایش داد.


⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا