درود فراوان خدمت همراهان همیشگی وبوآپ🌼 همراه شما هستیم. با آموزش و موضوعی دیگر درباره؛ پورتفولیو چیست؛ از بازار سهام تا بازاریابی و محصول
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
پرتفوی یا پورتفولیو چیست؟
این لغت در زبان ایتالیایی به معنای کیفی است، که برای حمل اسناد و مدارک کاربرد داشته است. درست است که معنی پرتفولیو در مباحث مدیریتی و مالی تفاوت زیادی با معنای گذشتهی آن کرده. ولی در ادامه میبینید، زیاد بیربط هم نیست.
تعریف پورتفولیو:
«پورتفولیو مجموعهای از کارها، پروژهها، برنامهها، محصولات و یا تولیدات یک کسب و کار است. که در کنار هم مدیریت میشوند و هدف یکسانی را دنبال میکنند»
اگر بخواهیم به زبان خیلی سادهتر بگوییم، پورتفولیو به مجموعهای از چند جزء در کنار هم گفته میشود که این اجزا میتواند سهام برای سرمایهگذاری باشد، محصول باشد یا پروژههای یک شرکت بزرگ که با هدفهای خاص اقتصادی به صورت یک پکیج در میآیند.
انواع پورتفولیو
خب همانطور که در ابتدا گفتیم، پرتفوی فقط مخصوص بورس و بازار سهام نیست! بلکه چندین نوع پورتفوی شناخته شده داریم. که شاید از آنها غافل شده باشیم. در این بخش قرار است با انواع پورتفولیو و ویژگی آنها آشنا شویم. و ببینیم که هر کدام با چه هدفی ساخته و ارائه میشوند؛
برخی از انواع پورتفولیوها عبارتند از:
1- پورتفولیو سرمایهگذاری
پورتفولیو در بورس یعنی سبد یا مجموعهای از اوراق بهادار! یعنی بجای اینکه سهام یک شرکت را بخرند، چندین سهم از شرکتهای مختلف را خریداری میکنند. که ریسک سود و زیانش کمتر شود؛ به اصطلاح همه تخم مرغهایشان را در یک سبد نمیگذارندT که ناگهان سرمایهشان با پایین آمدن قیمت به باد برود.
خیلی از افراد هم ممکن است. بخواهند در زمینههای گوناگون مانند؛ سپرده بانکی، طلا، بازار ارز، بورس و غیره سرمایهگذاری کنند؛ حال به نظر شما مدیریت کردن این سرمایهها دشوار نیست؟ چگونه میتوان همهی آنها را به طور همزمان آنالیز کرد. و سود و زیانشان را مشخص نمود؟
ما به شما میگوییم که پورتفولیوی سرمایهگذاری دقیقاً برای همین کار طراحی شده است. که بتوانید سرمایه خود را راحتتر مدیریت کنید. این نوع از پورتفولیو هم بیشتر با عنوان سبد سرمایهگذاری سهام شناخته میشود. و در آن معمولاً انواع مختلفی از سرمایهها مانند؛ سپرده بانکی، پول نقد، سهامهای خریداری شده در بورس و غیره قرار دارد.
چرا پوتفولیوی سهام؟
مارکویتز اولین کسی بود که سبد سهام و ایجاد تنوع در آن را به صورت علمی بیان کرد. بعد هم برای عاشقان عدد و رقم به صورت کمّی ثابت کرد. که ایجاد مجموعهای از سهام چگونه باعث کاهش ریسک سرمایهگذاری خواهد شد.
از آنجا که هیچ سرمایهگذاری از آینده مطمئن نیست. و نمیداند قرار است. چه اتفاقی در این آشفته بازار بیفتد، با ساختن یک پرتفولیو خطرات احتمالی را کم میکند. یعنی؛ بهجای اینکه همه سرمایهشان را در یک سهم بگذارند. و با سقوط آن، کل سرمایهشان از بین برود، یک مجموعه از سهام (PORTFOLIO) میخرند. تا سود وزیانش بین سهمها سرشکن شود.
2- پرتفولیو محصول
پورتفولیوی محصول یکی از پرکاربردترین پرتفولیوها در بازاریابی است. که تمرکز اصلی آن روی محصولات تولید شده توسط سازمان میباشد. در تعریف این نوع از پرتفوی آمده است:
«به مجموعهای از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت که بر اساس استراتژی مشخص یا بازار هدف دستهبندی شدهاند، پورتفوی محصول گفته میشود»
سبد محصولات میتواند بر اساس خط تولیدهای مختلف، مدلهای مختلف محصول، بازار هدف، نرخ رشد و سهم بازار دستهبندی شود.
ماتریس BCG: ستارهها، علامتهای سؤال، گاوهای شیرده و سگها!
ماتریس BCG یک ابزار است. که به ما برای ارزیابی محصولات و چیدن پرتفولیوی محصول کمک میکند. این ماتریس، محصولات را به چهار دسته تقسیم میکند که عبارتند از
الف) ستارهها: محصولاتی هستند، که سهم بازارشان زیاد است و در آینده نیز انتظار رشد و سوددهی بیشتری دارند. محصول iPhone از شرکت اپل را میتوان بهترین نمونه از محصولات ستاره به شمار آورد.
ب) گاوهای شیرده: محصولاتی که سهم بازار زیادی دارند، اما در آینده رشد زیادی نخواهند داشت. Macbook جزء گاوهای شیرده شرکت اپل است.
ج) علامتهای سوال: محصولاتی که سهم بازار آنها در حال حاضر کم است. اما؛ در آینده انتظار میرود که سوددهی و رشد بسیار بالایی داشته باشند. مثلا؛ شرکت اپل روی iWatch سرمایهگذاری زیادی انجام میدهد. چراکه انتظار رشد آن در سالهای آینده وجود دارد.
د) سگها: محصولاتی هستند که سهم بازار آنها پایین بوده و هیچگونه رشدی نیز در آنها دیده نمیشود. بنابراین در پرتفولیوی محصول نباید سرمایهگذاری زیادی روی آنها انجام شود. iPod یکی از همین محصولات است که نتوانسته محبوبیت سایر دستگاههای اپل را تکرار کند.
با ماتریس BCG مشخص شد که پرتفوی محصول به چه دردی میخورد؛ با این دستهبندی حالا شرکت میداند که بودجه، تبلیغات و منابعش را به چه مجموعهای اختصاص بدهد که سود بیشتری عایدش شود.
چگونه یک پرتفوی محصول طراحی کنیم؟
به منظور داشتن یک پورتفوی مناسب برای محصولات چند نکته را باید در نظر گرفت:
- برای انتخاب محصول به رقابتی بودن آن توجه کنید.
- سرمایهگذاری روی محصولات و خدمات را افزایش دهید.
- منابع بیشتری به محصولات پربازده اختصاص دهید.
- مطمئن شوید که محصول در راستای هدف اصلی طراحی شده است.
- همواره به دنبال حفظ ارتباط و همکاری برای ارتقای محصولات باشید.
3- پورتفولیو پروژه
قوانین و استانداردهای مدیریتی در سالهای قبل طوری بوده. که تمرکز زیادی روی محصولات یا تولیدات داشتهاند؛ به همین دلیل، به آنها دیدگاه محصول محور (Product-based) گفته میشد. اما با گذشت زمان، شرایط تغییر کرد و کارشناسان به این نتیجه رسیدند. که به جای تمرکز روی محصول باید بر روی پروژهها تمرکز کرد. بنابراین؛ دیدگاه پروژه محور (Project-based) مورد توجه قرار گرفت.
این شرایط باعث شد که دیدگاهها از محصولات به پروژهها تغییر کرده. و یک بخش به انواع پورتفولیو پروژه اضافه شود. در تعریف پرتفولیوی پروژه باید به این نکته اشاره کنیم که تمامی پروژههای تعریف شده در قالب یک سازمان اقتصادی میتواند یک پرتفولیو باشد. نکتهی مهم اینجاست که اجزای پرتفولیوی پروژه نیز دقیقا مشابه با سایر پرتفویها باید به سمت یک هدف حرکت کرده. و اولویتبندی شوند.
مدیریت پرتفولیوی پروژه (Project Portfolio Management)
یکی از نکات مهم برای ساماندهی پروژهها، مدیریت پرتفولیوی پروژه یا PPM است. که نقش تأثیرگذاری روی پیشرفت و توسعهی اقتصادی دارد. در تعریف PPM باید بگوییم که: «به دانش و هنر استفاده از تکنیکها و ابزارهای مختلف برای جمعآوری پروژهها و رساندن آنها به هدف اصلی یک کسب و کار، مدیریت پورتفولیوی پروژه میگویند»
هدف اصلی در مدیریت پرتفولیوی پروژه این است که بازدهی شرکت افزایش پیدا کند؛ اما این کار چگونه ممکن است؟ زمانی که پروژهها به درستی طبقهبندی شوند و سرمایهها به صورت اصولی بین آنها تقسیم شود، بازدهی پروژهها نیز افزایش پیدا خواهد کرد و این دقیقا همان چیزی است که انتظارش را داریم!
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید..
4- پورتفولیو بازاریابی
پورتفولیو بازاریابی دقیقا همان چیزی است. که همهی افراد برای پیشرفت شغلی خود باید به آن فکر کنند. ما در این نوع از پورتفولیو به جای کنار هم قرار دادن محصولات، خدمات، پروژهها و سرمایهها تلاش میکنیم. تا استعدادها و تواناییهای شغلی خود را به نمایش بگذاریم.
در حقیقت، پورتفوی بازاریابی یک نوع آلبوم شامل نمونه کارهای یک فرد است که با کمک آن میتواند صلاحیت شغلی خود را به کارفرما اثبات کرده. و شغل جدیدی برای خود پیدا کند.
در ادامه با 5 تکنیک جالب برای طراحی پورتفولیوی بازاریابی آشنا میشویم؛
الف) برای داشتن نمونه کار، به شغلهای پاره وقت فکر کنید.
برای داشتن یک پرتفوی خوب باید ابتدا تجربههای کاری خود را یادداشت کنید؛ اما بسیاری از افراد تجربهی چندانی در شغلهای مختلف نداشته و پرتفوی آنها خالی به نظر میرسد. در این شرایط بهترین کار این است. که به دنبال شغلهای پاره وقت یا فریلنسری باشید. این شغلها شاید از نظر درآمد و حقوق، مشابه شغلهای تمام وقت نباشند. اما برای کسب تجربه و غنی شدن پورتفولیوی شما بسیار مناسب هستند.
ب) به دنبال سازمانهای غیر دولتی و مردم نهاد باشید.
امروزه سازمانهای غیر انتفاعی زیادی تاسیس شدهاند. که شاید قدرت چندانی در اطلاع رسانی و بازاریابی نداشته باشند. حضور در این سازمانها و نشان دادن قابلیتهای خود میتواند بهترین فرصت برای کسب تجربه باشد؛ پس آن را به سادگی از دست ندهید!
ج) دورههایی که رفتهاید و مهارتهایی که یاد گرفتهاید را ذکر کنید.
اگر دانشجو هستید. و قصد نوشتن یک پورتفولیوی بازاریابی را دارید، بهتر است به جای تجارب شغلی خود از دورههای گذرانده شده در دانشگاه استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که این دورهها ارتباط مستقیمی با شغل موردنظرتان داشته باشد؛ به طور مثال؛ اگر میخواهید پورتفولیو بازاریابی را برای شغل تولید محتوا ارسال کنید، باید دورههای ذکر شده نیز در همین ارتباط باشند.
د) برای نشان دادن تواناییهای خود حریص باشید.
یکی از مهمترین چیزها برای طراحی یک پرتفوی بازاریابی، نشان دادن تواناییهای خود با بالاترین کیفیت است. به همین دلیل، سعی کنید همهی مهارتها و استعدادهای خود را ذکر کرده. و از این کار هیچ ترسی نداشته باشید.
ه) در طراحی پورتفولیو بازاریابی از المانهای گرافیکی استفاده کنید.
هر پرتفولیو، یک ویترین از تواناییهای شماست! پس برای ارائه کردن آن بهتر است زمان صرف کرده و از المانهای گرافیکی استفاده کنید. در این صورت، میزان تاثیرگذاریاش پرتفوی نیز بیشتر خواهد شد.
مدیریت پورتفولیو
یکی از دلایل استفاده از پورتفولیوهای مختلف، بهتر مدیریت کردن تمام زیرمجموعهها و اجزای یک سازمان یا کسب و کار است. در واقع، اگر بتوانیم انواع پروژهها، سرمایهگذاریها و محصولات یک شرکت را در کنار هم قرار داده. و تأثیر هر کدام بر دیگری را ارزیابی کنیم، درصد ریسک کاهش پیدا کرده. و مدیریت آنها نیز راحتتر میشود.
تجربه ثابت کرده است. که برای پیشرفت یک سازمان اقتصادی باید مدیریت پورتفولیو را به بهترین شکل ممکن انجام داد. این کار باعث ایجاد هماهنگی بین اجزای مختلف شده. و تصمیمگیری در امور اقتصادی را راحتتر میکند. همچنین، از اتلاف منابع و هدر رفتن استعدادهای بالقوهی شرکت نیز جلوگیری خواهد کرد.
مدیریت پورتفولیو به ما برای شناسایی منابع و صرف کردن آنها در زیر مجموعهها کمک میکند. به جز این، اولویتهای شرکت را مشخص کرده. و به هر بخش از پورتفوی به میزان بازدهی آن، بودجه و زمان تخصیص میدهد. برای مدیریت کردن پورتفولیو باید دو مرحله را طی کرد که عبارتند از:
مرحله اول: اولویتبندی اجزای پرتفوی و اجرا کردن آنها
در این مرحله معمولاً اهداف شرکت مشخص شده و پورتفولیو بر اساس همین اهداف تشکیل میشود. سپس؛ اجزای مختلف بر اساس اهمیتشان طبقهبندی شده. و در اولویت قرار میگیرند.
مرحله دوم: نظارت و ارزیابی عملکرد زیر مجموعهها
یکی از بخشهای اصلی در مدیریت پرتفولیو، بخش نظارت و ارزیابی عملکرد است. که پس از تشکیل پرتفولیو انجام میشود. در این مرحله باید میزان بازدهی اجزا مشخص شده. و نسبت به اصلاح پرتفوی تصمیمگیری شود.