با درود فراوان خدمت همراهان همیشگی وبوآپ. همراه شما هستیم. با موضوعی دیگر درباره؛ مدیریت زمان در کسب و کار؛ ساعت کسب و کارت را کوک کن!
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
مدیریت زمان یعنی چه؟
مدیریت زمان یعنی، زمان خود را تقسیمبندی کنیم. و به هر کار، زمان مشخصی را اختصاص دهیم. وقتی نتوانید زمان را به خوبی مدیریت کنید، و مدام از برنامهریزیهایتان عقب بمانید؛ هم کلافه میشوید. و هم استرس میگیرید. کارهایتان به هم میریزد. و هیچ کاری را به موقع تمام نمیکنید.
چرا مدیریت زمان در کسب و کار مهم است؟
دلیل این همه تأکید روی مدییرت زمان برای آن است. که بتوانید از ساعات کاری خود نهایت استفاده را ببرید، تا هم کسب و کارتان رشد کند. و هم مجبور نباشید «راههای ایجاد تعادل بین کار و زندگی فردی» را گوگل کنید. در این قسمت باهم، 6 دلیل پر اهمیت مدیریت زمان در کسب و کار را بررسی میکنیم.
✅عملکرد بهتری دارید.
با برنامهریزی روزانه میتوانید، برای کارهای مهم خود وقت بیشتری بگذارید، دید بهتری نسبت به هر کار پیدا کنید. و متوجه شوید، که هر کار چقدر زمان میبرد.
✅کارتان را به موقع تحویل میدهید.
اسم دِدلاین که میآید، یاد آن روزهای آخر تحویل پروژه میافتیم، که مجبوریم شبانهروز با استرس کار کنیم. تا به موقع کار را تمام کنیم؛ اما مدیریت درست زمان باعث میشود. با الویتبندی و زمانبندی هر کار را در وقت معیّن خودش انجام دهیم.
✅استرستان کمتر است.
اضطراب و نگرانی، بخش جدانشدنی هر کسب و کاری است. به خصوص اگر لیست بلند بالایی از پروژههای انجام نشده روبروی خود داشته باشیم. مدیریت زمان در کسب و کار، به شما کمک میکند، تا بهتر برنامهریزی کنید. و خیالتان از بابت کار راحت باشد.
✅فرصتهای شغلی برایتان ایجاد میشود.
مدیریت زمان در زندگی کاری باعث میشود که افراد بیشتری در محل کار به شما اعتماد کنند. به فردی تبدیل میشوید. که کارهایش را در زمان معین و به بهترین نحو ممکن پیش میبرد. چه چیزی بهتر از این که آدم به خوش قول بودن معروف باشد؟ مطمئنناً مهارت مدیریت زمان، فرصتهای شغلی زیادی را برایتان به همراه خواهد آورد.
✅اعتماد به نفستان بالا میرود.
لحظهای که کاری را تمام میکنید. و آن را از لیستتان خط میزنید، احساس غرور نمیکنید؟ وقتی هر روز با موفقیت لیست کارهای روزانهتان را تمام کنید، به مرور زمان اعتماد به نفستان بالا میرود. و انگیزه میگیرید.
✅کیفیت کارتان بیشتر میشود.
به کارگیری روشهای مدیریت زمان، درست مثل؛ رانندگی است. که پس از مدتی در آن حرفهای میشوید. و بی آنکه حواستان باشد، ساعتها رانندگی میکنید.
بهترین روشهای مدیریت زمان در کسب و کار
خب، حالا که کامل درک کردیم کنترل زمان چقدر میتواند در کسب و کارمان تاثیرگذار باشد، ببینیم چطور باید زمان را مدیریت کنیم.
☑روی هوا برنامهریزی نکنید، حتماً بنویسید.
یکی از مخربترین کارها آن است. که بدون آنکه اهداف روزانه خود را بدانید، وارد شرکت شوید. بینظمی جلوی پیشرفت شما را میگیرید. و فقط وقت شما را تلف خواهد کرد. بر اساس اولویتهایتان یک چک لیست بنویسید. و مشخص کنید، که در هر ساعت میخواهید چه کاری انجام دهید.
☑چه چیزی حواستان را پرت میکند؟
حواستان را جمع کنید. که حواستان پرت نشود! کاملاً واضح است. که این حواس پرتیها حسابی وقتمان را هدر میدهند. یکی از شایعترین دلایل حواس پرتی، گوشی موبایل، شبکههای اجتماعی و همکاران پرحرف هستند.
☑روی یک کار تمرکز کنید.
چرا فکر میکنید کسانی که میتوانند چند کار را به صورت همزمان انجام بدهند، آدمهای خفنتری هستند؟ برخلاف چیزی که بیشتر آدمها تصور میکنند، تمرکز روی یک کار خیلی بیشتر جواب میدهد. وقتی چندین پروژه را به طور همزمان شروع میکنید، معمولاً همهشان نصفه کاره رها میشوند.
☑کمی استراحت هم بد نیست.
در داستان معروف ارشمیدس میخوانیم که پادشاه از او میخواهد راهی پیدا کند که بتوان طلای اصل را از غیر اصل تشخیص داد. او پس از روزها تلاش و کار به نتیجهای نرسید. و با اصرار همسرش تصمیم گرفت کمی استراحت کند. و به خزینه (حمام) برود. درست لحظه ای که وارد آنجا شد، آب خزینه بالا آمد. و ارشمیدس جواب سوالش را پیدا کرد. گاهی اوقات کمی استراحت لازم است. و در واقع عملکرد شما را نیز بالاتر میبرد.
☑ماتریس آیزنهاور (خوراک اولویتبندی)
وقتی بخواهیم کارهایمان را بر اساس اهمیت و فوریت، اولویتبندی کنیم. به ماتریس زیر میرسیم:
حالا بیایید رنگ به رنگ پیش برویم ببینیم، در این ماتریس چه خبر است.
🟢سبز: کارهایی را که ضروری هستند. و نهایتاً امروز یا فردا باید تمام شوند را در این قسمت اولویتبندی میکنیم.
🔵آبی: کارهایی که مهماند، اما آنقدرها هم فوری نیستند. این قسمت برای کارهایی است. که باید در تقویم خود یادداشت کنید. تا در روزهای آینده به آنها برسید.
🟡زرد: کارهایی که فوراً باید انجام شوند، اما آنقدرها هم مهم نیستند.
🔴قرمز: کارهایی که اصلاً نباید انجامشان دهید. این قسمت از ماتریس به شما کمک میکند. تا کارهایی که اصلاً نباید برایشان زمان بگذراید، را تشخیص دهید. اینجا باید عادتهای بد خودتان را کشف کنید. و دیگر انجامشان ندهید. نیم.
قانون گوجه فرنگی دیگر چیست؟
قانون عجیبی است نه؟ کسی که این قانون را کشف کرده، نام آن را از تایمر گوجهفرنگی شکل آشپزخانهاش برداشته است.
در این قانون باید تایمر را روی 25 دقیقه تنظیم کنیم. و هر 25 دقیقه را به یک کار اختصاص دهیم. سپس 5 دقیقه استراحت کنیم. و کار بعدی را استارت بزنیم. با استفاده از این قانون، یادمیگیریم که وقتی کاری را شروع میکنیم، فقط روی همان کار تمرکز کنیم. و ذهن خود را درگیر کار بعدی نخواهیم کرد.
☑بدون ایجاد تعادل، کار از کار پیش نمیرود.
تمام مدیرانی که نمیتوانند زمان خود را مدیریت کنند، در یک چیز مشترکاند. آنها بلد نیستد. در هیچ کاری تعادل داشته باشند.
☑از تکنولوژی فرار نکنید.
قدرت تکنولوژی را نباید دست کم گرفت. شاید شنیده باشید که استیو جابز کمپانی اپل را در پارکینگ یک خانه راهاندزی کرد؛ اما از همان زمان و با امکانات کمی که داشت، بازاریابی شبکههای اجتماعیاش را بسیار پرقدرت پیشمیبرد.
آشنایی با نرمافزارهای مدیریت زمان
میخواهیم به سراغ نرمافزارهای مدیریت زمان برویم. اگر شما هنوز از این نرمافزارها استفاده نمیکنید، از بقیه 5-هیچ عقب هستید.
دراپباکس (Dropbox) – جابهجایی و ذخیره فایلهای بزرگ
خیلی نرمافزار ها هستند، که میتوانید با آنها فایلهای بزرگ خود را از کامپیوتر خود به سیستمهای دیگر انتقال دهید. اما دراپباکس هم مجانی است. و هم راحت. با این برنامه، کلی در زمان صرفه جویی میکنید. و هرکجا که باشید به فایلهایتان دسترسی دارید.
ترلو (Trello) – تمام پروژههایتان جلوی چشمتان است.
ترلو یک ابزار خیلی محبوب برای زیر نظر داشتن پروژهها است. در ترلو میتوانید برای هر پروژه یک کارت ایجاد کنید. و آن را مرحله به مرحله زیر نظر بگیرید. اینجوری افراد تیم در جریان روند کارها قرار میگیرند. و هماهنگی بیشتری بین آنها شکل میگیرد.
تو دو ایست (Todoist) – با خیال راحت برنامهریزی کنید.
این برنامه یکی از بهترین ابزارهای مدیریت زمان و برنامهریزی آنلاین است. که میتوانید در آن کارهای خود را اولیتبندی کنیم. و به هرکار ساعت و تاریخ مشخصی را اختصاص دهیم.
اور نوت (EverNote) – دیگر هیچ ایدهای از ذهنتان نمیپرد.
اور نوت یک نرمافزار رایگان است. که به شما کمک میکند، تا ایدههای خود را در قالب متن، عکس و فایل صوتی در آن ذخیره کنید. همچنین میتوانید که جلسات، سخنرانیها و مصاحبههای خود را با آن ضبط کنید؛ چکلیست بسازید. و فایل صوتی یا متنی به آن اضافه کنید. و با همتیمیهای خود به اشتراک بگذارید.
گوگل درایو (Google Drive) – چند نفری روی یک شیت کار کنید.
گوگل درایو خیلی به درد جابهجایی فایلهای بزرگ نمیخورد، اما در عوض بهترین ابزار برای ساخت داکیومنتها و شیتهای آنلاین است. این فایلها روی فضای ابری ذخیره میشوند؛ یعنی دیگر لازم نیست نگران این باشید. که یک دفعه نرمافزارتان از کار بیفتد و هرچه نوشته بودید بپرد. همچنین میتوانید با همتیمیهای خود همزمان روی یک شیت یا داکیومنت کار کنید. و تعامل بیشتری داشته باشید.
گوگل کلندر (Google Calendar) – حتی اگر بخواهید هم یادتان نمیرود.
گوگل کلندر یا همان تقویم گوگل، ابزاری بسیار کاربردی برای برنامه ریزی روزانه است. این ابزار ویژگیهای مختلفی دارد که فقط کافیاست. یک حساب گوگل داشته باشید تا از آنها استفاده کنید. برای مثال، اگر بخواهید با فردی جلسه بگذارید، کافی ایست این رویداد را برای خودتان و او در گوگل کلندر ایجاد کنید. تا در تقویم هر دو شما ثبت شود.
با این نرمافزارهای مدییرت زمان میتوانید از قدرت تکنولوژی به نفع خود استفاده کنید و این بار شما از رقیبهایتان جلو بیفتید.
📚معرفی بهترین کتابهای مدیریت زمان
راستش از نظر ما همیشه یک کتاب خوب میتواند کار 100 تا معلم اخلاق و سخنران انگیزشی را بهتر از خودشان انجام دهد. بنابراین؛ کتابهای زیر را معرفی کردیم، تا به کمک آنها بتوانید مشکل مدیریت زمان را حل کنید. پس اگر دنبال کتابی هستید. که در مدیریت زمان مسیر واضح تری را برایتان ترسیم کند، پیشنهادهای ما را از دست ندهید.
✔هفت عادت مردمان موثر – استفان کاوی (Stephen Covey)
✔به انجام رساندن کارها – دیوید آلن (David Allen)
✔اصلگرایی – گرگ مککئون (Greg McKeown)
✔قدرت عادت – چارلز داهیگ (Charles Duhigg)
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.