در این پست رایانش ابری چیست و چه کاربردی دارد؟ می پردازیم. پس با وبوآپ همراه باشید.
همچنین میتوانید، برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحه “ خط تلفن اینترنتی ” استفاده کنید.
امروزه، یکی از فناوری های در حال پیشرفت، مربوط به سرویس رایانش ابری میباشد.
برای “ خرید اسکای روم ” به این صفحه مراجعه کنید.
رایانش ابری چیست؟
رایانش ابری (Cloud computing) اصطلاح کلی برای هر چیزی است. که؛ شامل ارائه خدمات میزبانی شده. از طریق اینترنت باشد. مانند؛ سرورها، ذخیرهسازی، پایگاه داده، شبکه، نرم افزار، تجزیهوتحلیل و برقراری ارتباط از طریق اینترنت است. در رایانش ابری، فقط برای خدمات ابری که استفاده میکنید، هزینه پرداخت میکنید.
در رایانش ابری، میزبانی دادهها توسط یک فضای خارجی انجام میشود. و دیگر برای پردازش و مشاهده این دادهها به هارد فیزیکی قوی نیازی ندارید. سیستم ابری cloud این امکان را به شما میدهد. تا با سرعت پردازش بالا به دادهها دسترسی داشتهباشید. سرویس رایانش ابری برای تهیه نسخه پشتیبان از دادهها، ارائه نرم افزار، تامین ظرفیت پردازش اضافی با روشی مطمئن و مقیاس پذیر استفاده می شود. این سرویس برای پردازش عملکردهایی همانند حسابداری، کنترل موجودی، منابع انسانی و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) کاربرد دارد.
مزایای رایانش ابری چیست؟
رایانش ابری تفاوتهایی، نسبت به روشهای سنتی که کسبوکارها در حوزه IT خود استفاده میکنند، دارد.
کاهش هزینه:
کاهش هزینه ها باعث شده است. بسیاری از کسبوکارها جذب آن شوند. با استفاده از سیستم ابری، دیگر نیازی به خرید تجهیزات و سرورهای گران قیمت، تعبیه مکانی با سیستم خنککننده مناسب، پرداخت هزینههای هنگفت برق و استخدام نیروهای IT متخصص برای نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات وجود ندارد.
افزایش سرعت:
راه اندازی و نصب سرویسهای ابری بسیار سریع است. و در مدت زمان کوتاهی با کمتر از چند کلیک فعال میشوند. به دلیل انعطاف بالای آن نیز در صورت هرگونه تغییر در کسبوکار و نیازهای شما، افزایش و کاهش سرویسها در کوتاهترین زمان ممکن انجام میشود.
مقیاسپذیری بالا:
مقیاسپذیری سرویسهای رایانش ابری افزایش و کاهش منابع را در هر زمانی برای کاربران امکانپذیر میسازد. به این صورت که هر وقت به دلیل بازدید زیاد از سایت، به منابع بیشتری احتیاج شود، سرویس رایانش ابری به صورت خودکار پهنای باند را افزایش میدهد. تا در پردازش مشکلی پیش نیاید.
امنیت بالا:
بسیاری از ارائه دهندگان سرویسهای ابری مجموعهای از سیاستها ، فنآوری ها و کنترلها را ارائه میدهند که وضعیت امنیتی سیستم شما را تقویت میکند. و از دادهها، برنامهها و زیرساختهای شما در برابر تهدیدات احتمالی محافظت میکند.
قابلیت اطمینان:
امکان بکآپگیری و بازیابی اطلاعات توسط سرویس رایانش ابری باعث شده است. که به یکی از مطمئنترین روشهای پردازش و ذخیرهسازی اطلاعات تبدیل شود.
عملکرد بالا:
سرویس ابری در دیتاسنتر امن و بزرگ اجرا میشود. و در صورت ارائه آپدیت، به سرعت بهروزرسانی میشود. این بهروزرسانی باعث میشود. تا سرویس شما با بهترین سرعت و عملکرد به کار خود ادامه دهد.
انواع سرویسهای رایانش ابری چیست؟
همه سرویسهای رایانش ابرها یکسان نیستند. و یک نوع رایانش ابری برای همه کسبوکارها مناسب نیست. سرویسهای مختلفی ارائه شدهاست. که میتوانید بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کنید. و در کسبوکار خود از آن استفاده کنید.
سه نوع مختلف برای ارائه سرویس ابری وجود دارد. شامل؛ IaaS، PaaS و SaaS.
زیرساخت سرویس (IaaS)
زیرساخت ها به عنوان یک سرویس (IaaS)، منابع رایانش مجازی را معمولاً از طریق اینترنت به سازمانها ارائه میدهد. در IaaS یا سرویس ابری عمومی، زیر ساخت ها توسط یک ارائه دهنده ی سرویس های ابری در محلی خارج از شرکت شما ایجاد میشوند. که از یک زیر ساخت مانند؛ اینترنت برای عموم در دسترس قرار میگیرد.
بستر سرویس (PaaS)
پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS)، نوعی از رایانش ابری است. که در آن ارائه دهنده خدمات، بستری را به مشتریان ارائه میدهد. و آنها را قادر میسازد. تا بدون نیاز به ایجاد و حفظ زیرساختهایی از جمله نرمافزارها، توسعه، اداره و مدیریت برنامه های تجاری را فراهم کنند.
PaaS را میتوان از طریق ابرهای عمومی، خصوصی یا ترکیبی ارائه داد. با داشتن cloud عمومی، مشتری استقرار نرم افزار را کنترل میکند، در حالیکه ارائه دهنده ابر تمام اجزای اصلی فناوری اطلاعات مورد نیاز برای میزبانی برنامهها از جمله سرورها، سیستمهای ذخیرهسازی، شبکهها، سیستمعاملها و پایگاههای داده را تحویل میدهد.
نرمافزار سرویس (SaaS)
SaaS به زبان ساده یک مدل توزیع نرم افزار است. که در آن ارائه دهنده سرویس، میزبان برنامههای مشتریان بوده. و آنها را از طریق اینترنت در اختیار این مشتریان قرار میدهد. این نوع رایانش ابری نیازی به بارگیری و نصب نرمافزارها بر روی کامپیوترهای شخصی هر کاربر ندارد. و باعث صرفهجویی در وقت کارکنان فنی میشود. همچنین خدماتی نظیر تعمیرات، نگهداری و عیبیابی نیز تماما توسط ارائهدهنده این سرویس انجام میشود.