پروتکل سیپ SIP Protocol و کارایی آن

پروتکل سیپ SIP Protocol و کارایی آن

این مقاله؛ در خصوص پروتکل سیپ SIP Protocol و کارایی آن میباشد. برای آگاهی بیشتر از این موضوع، همراه وبوآپ باشید.
“همچنین می‌توانید، برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحه “ خط تلفن آسیاتک ” استفاده کنید.”📞🌐


پروتکل ویپ که با SIP کار میکنند!

برجسته ترین و کاربردی ترین پروتکل، پروتکل شروع جلسه یا همانSIP میباشد. اما پروتکل SIP به تنهایی عمل نمی کند. تعداد زیاد دیگری پروتکل در ارتباط با تلفن ip وجود دارد. که در کنار sip یا حتی در جای آن کار می کنند.

✅برای “ خرید اسکای روم ” به این صفحه مراجعه کنید.✅

درباره پروتکل SIPپروتکل سیپ SIP Protocol و کارایی آن

SIP پروتکلی است. که برای صدا و تصویر endpoint ها به منظور راه اندازی تماس، زنگ زدن برای ارتباطات (session) مورد استفاده قرار می گیرد. یک endpoint ویپ میتواند شامل تلفن های تحت شبکه (ipphone)، تلفن نرم افزار (softphone)، یک ترمینال ویدئو کنفرانس، یا حتی یک کنسول بازی – اساسا هر دستگاهی که قادر به برقراری ارتباطات صوتی و یا تصویری باشد.

برای فعال کردن خدمات حتی تخصصی تر ، مانند  call routing، صف تماس ، کنفرانس های صوتی و تصویری چند جانبه، پاسخ صوتی تعاملی ارتباط با وب سرویس ها، و به هم پیوستگی و ارتباط متقابل با خطوط شهری سنتی PSTN، سرورها و دستگاه های دیگری را می توان به شبکه ویپ (voip) اضافه کرد.

یادتان باشد که SIP خود به تنهایی صدا و تصویر را منتقل نمی کند. درعوض ، آن را با چندین پروتکل دیگر که session media را حمل می کنند، کار می کند.

پروتکل همراهی مرتبط با sip

نمودار زیر، پروتکل های مختلفی را نشان می دهد. که در رابطه با sip در انواع مکالمه تلفنی ویپ مورد استفاده قرار می گیرد . اين پروتكل ها به لايه های مربوطه در قالب مدل OSI نگاشت ميشوند. مدل OSI بسیار کاربردی و گسترده است. ما می توانیم آنها را در بالای لایه Transport قرار دهیم.  یعنی؛ که پروتکل UDP معمولا بکار گرفته می شود. هر چند اگر پیام های SIP از ارتباط امن TLS استفاده می کند. سپس از TCP برای سیگنالینگ SIP بهره می برد.

پروتکل سیپ SIP Protocol و کارایی آن

Session Description Protocol :SDP

در حالی که sip در Endpointهای ویپ جهت تغییر اطلاعات سیگنالینگ مورداستفاده قرار می گیرد.SDP به منظور تعریف جلسات (sessions) چندرسانه ایی بکارگرفته می شود.  بطور مشخص، SDP بر روی نقاط پایانی بمنظور انتقال نوع رسانه، فرمت و همه خصوصیات مرتبط آن، فعال می باشند. SDP رسانه خود را حمل نمی کند. و از طریق پروتکل لایه Transport  ارسال نمی شود.

Real-time Transport Protocol :RTP

استریم مدیا یا همان جریان رسانه ایی واقعی را خواه صدا، ویدیو یا هر دو را حمل می کند. در حالی که سیپ SIP اتصال به شبکه را فراهم می کند. برخلاف SDP ، که یک Payload از SIP میباشد. جلسات RTP بطور مستقل و همزمان با جلسات SIP اجرا می شوند. و از طریق آن جلسات SIP و SDP کنترل می شوند. RTP به طور معمول بیش از UDP را اجرا می کند. و کاربرد دار.د و همیشه در رابطه با RTCP عملکرد دارد.

RTP Control Protocol (RTCP) :RTCP

RTCP آمارهای خارج از باند و اطلاعات کنترلی برای جلسات RTP را جمع آوری و فراهم می کند. خارج از باند یا همان Out of band فقط به این معناست؛ که  out of band نسبت به مدیااستریم RTP  تبادل اطلاعات یک جلسه جداگانه و موازی رخ می دهد. از اهداف پروتکل RTCP می توان به ارائه بازخورد کیفیت سرویس (QOS) اشاره کرد.

Transmission Control Protocol/User Datagram Protocol :TCP/UDP:

UDP نسبت به TCP overhead, سرعت کمتری دارد. چون هیچ کنترل جریان (Flow control) ، شناسایی و اصلاح خطاها یا مکانیسم سفارش بسته وجود ندارد. و بدین ترتیب برای حمل مدیا (رسانه) مناسب است. اگر از TCP استفاده شود، برای پروتکل های سیگنالینگ و فقط به ندرت برای پروتکل های دارای رسانه مانند RTP است.

پروتکل سیپ SIP Protocol و کارایی آن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا