در این مقاله قصد داریم، به موضوع نصب VoIP سیستم تلفنی ویپ بپردازیم. پس همراه با وبوآپ بمانید.
همچنین میتوانید، برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحه “ خط تلفن اینترنتی ” استفاده کنید.
برای شروع مراحل نصب VoIP، باید از الزامات و رفع نواقص اولیه آگاهی داشته باشید. مطمئن باشید، که دفتر شما ملا با ضروریات راه اندازی این سیستم مطابقت دارد. سیستم تلفن VoIP به بسیاری از تجهیزات PBX های سنتی نیاز ندارد. مگر اینکه کاربران سیستم تلفنی شما تعداد قابل توجهی داشته باشند.
برای نصب VoIP به این موارد احتیاج دارید:
- اتصال به اینترنت با پهنای باند بالا
- روتر مناسب و قدرتمند
- ارائه دهنده VoIP
- تجهیزات سخت افزاری
- سیستم نرم افزاری ویپ
ویژگی خدمات ویپ
ویژگی هایی مثل؛ قیمت، امکانات، نظرات مشتریان و مخاطبین شرکت مورد نظر و کیفیت بخش خدمات به مشتری را در تصمیم گیری خود توجه کنید. ارائه قیمت های رقابتی، مهم است. انتخاب یک ارائه دهنده قابل اعتماد برای پیاده سازی موفق این سیستم نیز اهمیت ویژه ای دارد. پس ارزانتر بودن، همیشه به معنای بهتر بودن نیست. نرم افزارهای VoIP می توانند بر روی سرور، کامپیوترهای شرکت و به صورت اپلیکیشن بر روی موبایل نصب شوند.
امکانات ضروری ویپ
- تلفن گویا یا IVR
- منشی خودکار
- چت داخلی
- ارسال و تبدیل پیام صوتی به متن و ایمیل
- پشتیبانی از سیستم تشخیص مخاطب
- پشتیبانی از گوشی های هوشمند
- کنفرانس ویدیویی
- انتقال شماره
نحوه راه اندازی و نصب VoIP در دفتر
از مزیت های سیستم VoIP، راحتی در جمع آوری سیستم و نصب آن است. در بیشتر موارد، هزینه انجام این کار کم است. اگر مخارج نصب VoIP را با یک شبکه تلفن عمومی (PSTN) مقایسه کنید. کاملا متوجه میشوید.
بخش سخت افزاری در فرایند نصب VoIP
تلفن های ویپ یا VoIP Phone ها گوناگونی فراوانی دارند. اگر از ویپ میزبانی شده استفاده کنید. حضور تلفن های رومیزی اهمیت کمتری پیدا می کند. میتوانید از کامپیوتر و هندزفری به جای این نوع از تلفن ها استفاده کنید. اگرچه که IP Phone ها کیفیت صدای بالاتری را ارائه می دهند.
راه اندازی سیستم سخت افزاری
تلفن های ویپ را به شبکه متصل کنید. در این بین با دو نوع متفاوت از تلفن های ویپ یعنی تلفن IP و SIP آشنا شوید. بطور کلی، تلفن های SIP امکانات بیشتری نسبت به تلفن های IP دارند، اما هر دو برای خدمات VoIP مناسب هستند. اتصال تلفن ها کار بسیار ساده ای است. تلفن های انتخاب شده با VoIP سازگار هستند. با استفاده از کابل اترنت (Ethernet) به شبکه PBX خود وصل کنید.
راه اندازی تلفن ها در فرایند نصب ویپ
- آداپتور AC دستگاه را به یک خروجی وصل کنید. بعد؛ آداپتور را به درگاه اختصاص داده شده، در انتهای تلفن وصل کنید.
- تلفن را به روتر متصل کنید.
- تلفن را امتحان کنید. که اتصال برقرار شده باشد.
برخی از تلفن ها می توانند از نصب و راه اندازی PoE (Power over Ethernet) پشتیبانی کنند. در این نوع از راه اندازی، شبکه سوئیچ کننده PoE فرایند انتقال برق را از طریق کابل های Ethernet به انجام می رساند. به این ترتیب، دیگر تلفن ها نیازی به آداپتور AC جداگانه و مخصوص به خود را ندارند. اتصال تلفن های IP به روترهای پشتیبانی کننده از تکنولوژی PoE به صورت زیر انجام می شود.
- تلفن را به وسیله کابل اترنت به روتر یا سوئیچ پشتیبانی کننده از PoE وصل کنید.
- اتصال را بررسی کنید. تلفن باید روشن باشد. و کانکشن شما نیز باید از طریق ارائه کننده تایید و فعال باشد.
نصب و اتصال هدست به تلفن ویپ
اگر می خواهید از ویژگی One-Touch answer استفاده کنید. خوب است. که هدست های شما به کابل های EHS مجهز باشند.
- هر هدست را به صورت مستقیم به درگاهی که با یک علامت هدست کوچک مشخص شده است، وصل کنید.
- دکمه کنترل تماس را فشار دهید تا صدای بوق آزاد را بشنوید.
- با انجام یک مکالمه آزمایشی، از کیفیت صدای تماس اطمینان حاصل کنید.
راه اندازی سیستم نرم افزاری
ممکن است. برای پیکر بندی یا کانفیگ کردن روتر وقت بگذارید. اگر از روترهای مخصوص VoIP استفاده می کنید، به احتمال زیاد به این تنظیمات نیاز نخواهید داشت. ارائه دهنده نیز می تواند این تنظیمات را برای شما انجام دهد، پس اصلا نگران پیچیدگی آن نباشید. برای انجام این کار، دو ترفند زیر را در نظر بگیرید.
- در بخش تنظیمات روتر گزینه Network Address Translation (NAT) را فعال کنید.
- گزینه Universal Plug and Play را فعال کنید.
نصب هدست داری USB برای کار با نرم افزار کامپیوتری
- هر هدست را به پورت USB یک لپ تاپ یا کامپیوتر وصل کنید.
- صبر کنید تا سیستم عامل شما به صورت خودکار عملیات نصب درایور را انجام دهد.
- میکروفون و حجم صدا را آزمایش کنید.
چک کردن سیستم
کیفیت صوتی را بررسی کنید. ببینید که آیا تاخیری در انتقال صدا به وجود می آید؟ اگر کیفیت صدا مناسب نیست، ممکن است لازم باشد که روتر خود را تنظیم کنید تا برای ترافیک VoIP بهینه سازی شود.
- صدای متقاطع
- صدای یک طرفه
- قطع بی دلیل تماس
- کیفیت ضعیف تماس