این مقاله در خصوص؛ PBX چیست و چطور کار میکند؟ میباشد. پس با وبوآپ همراه باشید.
“برای آگاهی بیشتر و همچنین؛ خرید خط تلفن ویپ با وبوآپ در ارتباط باشید.”
PBX درباره چیست؟
PBX مخفف عبارت «Private Branch Exchange» میباشد. و مرکز تلفن خصوصی برای هر شرکتی است. همه افراد مرتبط با کسب و کار شما و افراد داخل تیم کاری شما یا مشتریان، می توانند از طریق کانال های مختف PBX ارتباط برقرار کنند. PBX همچنین؛ خدماتی مانند ضبط مکالمات و تلفن گویا را ارائه می دهد. اکثر سیستمهای PBX دیجیتال هستند. و از اینترنت برای ارتباط صوتی و تصویری استفاده میکنند. قدیمی ترین نوع سانترال نسخه آنالوگ میباشد.
PBX چگونه کار می کند؟
با انتخاب گزینه مناسب، بلافاصله مشتری را به پاسخ دهنده مناسب متصل می کند. پرسنل مستقر در محل شرکت یا افراد دورکار برای پاسخگویی در دسترس هستند. سانترال ها پیچیدگی های زیادی دارند. بنابراین برای استفاده از آنها میتوان از تجهیزات مختلفی استفاده کرد. در سانترال های سنتی از سیم های مسی استفاده می شود. در مورد راه اندازی ویپ ممکن است. از یک سیستم PBX مبتنی برابر استفاده شود. سیستم PBX از سیگنال های تلفن دیجیتال برای برقراری تماس استفاده می کند. به عبارتی برای اتصال تلفن نیازی به سیم کشی مجدد نیست.
مرکز تلفن محلی در مقابل سیستم PBX
در ادامه مزایا و معایب هر دو سیستم را خواهیم گفت.
مرکز تلفن محلی
این مرکز تلفن مستلزم نصب سخت افزار در محل کار است. می توانید، سخت افزارهای سیستم تلفن، تجهیزات سرور و شبکه را خریداری کنید. در ضمن، در صورت نیاز به انجام هرگونه به روزرسانی یا تعمیرات، تیم IT شرکت شما مسئول این امر خواهد بود.
مزایای سیستم تلفن داخلی:
- به کارمندان IT این امکان را می دهد. تا بر سیستم کنترل داشته باشند.
- در بلند مدت هزینه های مصرفی کمتر است. و به لطف سیستم «SIP» می توان آنها را کاهش نیز داد.
- در این سیستم حتی اگر اتصال اینترنت شما قطع شود، تماس ها همچنان قابل دسترسی هستند.
تمام این ها مزایای مرکز تلفن لوکال یا محلی بودند، اما معایب این سیستم چیست؟
- سیستم تلفن داخلی به کارکنان IT نیاز دارد.
- هزینه های نگهداری گزافی در پی دارد.
- این گزینه هرگز مناسب دورکاری نخواهد بود.
- این سیستم برای شرکت های بزرگ با تیم های پیشرفته فناوری اطلاعات و بودجه گسترده، گزینه بهتری خواهد بود.
مرکز تلفن ابری یا Hosted pbx
- اصلیترین تجهیزات مورد نیاز این سیستم، تلفن های رومیزی است.
- برای راه اندازی این مرکز تلفن، زمان کمی لازم است.
- سیستم های مبتنی بر ابر بسیار انعطاف پذیر هستند.
- بیشتر ارائه دهندگان برنامه های بسیار غنی برای مرکز تلفن های خود ارائه می دهند.
- ارائه دهندگان مسئولیت هرگونه به روزرسانی و تعمیرات را بر عهده خواهند گرفت.
- در صورت نیاز به تیم های دورکاری، مدیریت آنها آسان تر و سریع تر است.
نکات منفی مرکز تلفن ابری:
- شما کنترل کمتری روی سیستم دارید. و سیستم تلفنی شما بیشتر در اختیار ارائه دهنده خواهد بود.
- همه داده ها در سرور ارائه دهنده میزبانی می شوند.
- کیفیت پایین اینترنت یا عدم اتصال به آن ممکن است. منجر به اختلال در ارائه خدمات شود.
- هزینه های ماهانه ممکن است. کمی بیشتر از سیستم های دیگر باشد.
مزایای استفاده از مرکز تلفن ابری برای کسب و کارهای کوچک
یکی از مزایای عمده مرکز تلفن PBX توانایی آن در کاهش هزینه هاست. این سیستم تلفن ارتباطات خودکار را فراهم می کند تا نمایندگان شما بتوانند تماس های مشتریان بیشتری را مدیریت کنند و در وقت و هزینه شما صرفه جویی کنند. در ضمن خدمات را در سطح بالاتری ارائه دهند و در نتیجه بر رضایت مشتری تأثیر مثبت می گذارند و می دانید که یک مشتری راضی می تواند چند مشتری جدید با خود بیاورد. یکی دیگر از مزایای بزرگ این مرکز تلفن، بهبود مدیریت تماس ها است.