با درود فراوان خدمت همراهان همیشگی وبوآپ. همراه شما هستیم. با موضوع و آموزشی دیگر درباره؛ کاملترین راهنمای اینفلوئنسر مارکتینگ
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
خب حالا اینفلوئنسر یعنی چی؟
به زبان بسیار ساده، اینفلوئنسر یا همان فرد تأثیرگذار، کسی است. که مردم یا بخشی از افراد او را میشناسند، دوستش دارند. و از حرفهایش تأثیر میپذیرند. این فرد دقیقاً همان کسی است، که هرچه بگوید شما میخرید.
چطور اینفلوئنسر شویم؟
شاید با دیدن اینفلوئنسرها و درآمدهایشان، به سرتان زده که اینفلوئنسر شوید. چرا که نه؟ اما باید بگویم که به این آسانیها هم نیست. در اینجا بهطور خلاصه به شما میگویم که راهش چیست:
- نیچ خود را مشخص کنید. و ببینید که قرار است، در چه زمینهای فعالیت کنید.
- پروفایل شبکهاجتماعی خود را بهینه کنید.
- مخاطبهای خود را بشناسید.
- برای آنها محتوای جذاب تولید کنید.
- در تولید محتوا تداوم داشته باشید.
- با مخاطبهایتان تعامل داشته باشید.
- بگذارید برندها بدانند که مشتاق به همکاری با آنها هستید.
در آخر هم باید بگویم که کفش آهنی بپوشید! خیال نکنید قرار است؛ یک شبه همه شما را بشناسند. و دنبال کنند؛ یا اینکه دست رو دست بگذارید و با تبلیغ کردن، جیب کسب و کارها را بزنید! این شغل سختیهایش کم نیست. اصلاً به این فکر کردید که میخواهید چه جور اینفلوئنسری باشید؟
چند مدل اینفلوئنسر داریم؟
اینفلوئنسرها را میتوان از چند روش مختلف تقسیمبندی کرد. مثلاً دستهبندی بر اساس تعداد فالوئر (دنبالکننده)، بر اساس نوع محتوا و بر اساس میزان تأثیرگذاری، از رایجترین روشهای دستهبندی اینفلوئنسرها هستند. البته روش دیگری هم هست که در آن باید اینفلوئنسرها را با توجه به نیچ مارکتی که در آن فعالیت میکنند، دستهبندی کنیم که در ادامه مقاله دربارۀ آنها بیشتر میخوانیم.
1. بر اساس تعداد فالوئر
+مگا اینفلوئنسرها
+ماکرو اینفلوئنسرها
+مایکرو اینفلوئنسرها
+نانو اینفلوئنسرها
✔بررسی مگااینفلوئنسرها
این دسته از اینفلوئنسرها معمولاً؛ بیش از 1 میلیون فالوئر دارند. افرادی که در این دسته قرار میگیرند، یا سلبریتیهایی هستند. (بازیگر، خواننده، ورزشکار، مجری و …) که عموماً شهرت خود را در دنیای آفلاین بدست آوردهاند. و یا افرادی هستند که به وسیلۀ فعالیت خود در دنیای آنلاین و فعالیتهای اجتماعی مشهور شدهاند.
این افراد معمولاً؛ با برندهای بزرگ و معروف کار میکنند و به ازای معرفی شما در یک پست مبلغ هنگفتی را دریافت میکنند. آنها برای همکاری با برندها بسیار محتاطانه عمل میکنند. و به هر کسی «بله» نمیگویند. برای ارتباط با آنها باید با مدیر برنامۀشان تماس بگیرید. و مراحل مختلف پروژه را با او پیش ببرید.
✔بررسی ماکرو اینفلوئنسرها
اگر یک قدم که از مگا اینفلوئنسرها فاصله بگیریم. با این دسته از افراد تأثیرگذار روبرو میشویم. ماکرواینفلوئنسرها حدوداً بین 100.000 تا 1 میلیون مخاطب دارند. و دسترسی به آنها بسیار آسانتر از دستۀ قبلی است.
افرادی مثل؛ سلبریتیهای درجه-2 یا افراد متخصصی که تعداد فالوئرهایشان تا یک میلیون است، در این دستهبندی قرار میگیرند. ماکرو اینفلوئنسرها هم محبوباند. و هم تعداشان از دستۀ قبلی بیشتر است؛ در نتیجه در کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ، بازدهی بالایی برای برندتان دارند.
بپا ازت دزدی نشه! بعضی از افراد، به لطف خرید فالوئرهای تقلبی ممکن است. در این دستهبندی قرار بگیرند. پس لطفاً علاوه بر تعداد فالوئر، میزان تعامل پیج اینفلوئنسر را هم چک کنید. پیشنهاد میدهیم، هندوانه را به شرط چاقو بخرید! یعنی خودتان برای مدتی او را دنبال کنید. و اگر مطمئن بودید با او همکاری کنید.
✔بررسی میکرو اینفلوئنسرها
میکرو اینفلوئنسرها کمی تخصصیتر کار میکنند. و مخاطبهای محدودتری هم دارند. تعداد دنبال کنندههایشان بین 1000 تا 100.000 است. اما ما یادگرفتیم برای اینفلوئنسر مارکتینگ باید فراتر از تعداد فالوئر برویم. و به نحوۀ ارتباط و تعامل بین او و مخاطبهایش هم نگاه کنیم.
تعداد محدود فالوئرهای این دسته به خاطر تخصصی بودن زمینۀ فعالیتشان است که اتفاقاً ارتباط خیلی نزدیکی هم با آنها دارند. و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند، این ارتباط خدشه دار شود. بعضی از میکرواینفلوئنسرها ممکن است. شما را به صورت رایگان هم معرفی کنند. اما؛ بعضی دیگر هم در ازای مبلغ مشخصی این کار را میکنند. نکته اینجاست که اگر برند شما ربطی به مخاطبهای آنها نداشته باشد، صرف نظر از پولی که حاضرید بپردازید، برای شما تبلیغ نخواهندکرد.
✔بررسی نانو اینفلوئنسرها
میخواهم شما را با نسل جدید کشف شده از اینفلوئنسرها آشنا کنم. این دسته از افراد تقریباً بین 1000 تا 10.000 فالوئر دارند، اما بین همین تعداد کم، حرفشان به شدت برش دارد. این افراد برای معرفی شما مبلغ زیادی نمیگیرند، پس میتوانید در عین حال با صدها نانو اینفلوئنسر کار کنید. و مخاطبهای بیشتری را مورد هدف قرار دهید.
2. بر اساس نوع محتوا
این روزها چرخ اینفلوئنسر مارکتینگ روی شبکههای اجتماعی و بیشتر روی میکرو اینفلوئنسرها میچرخد. البته از آنجایی که میزان علاقۀ افراد به محتوای ویدئویی بیشتر شده است. افرادی که در آپارات یا یوتیوب فعالیت میکنند هم مورد توجه قرار گرفتهاند. در ادامه اینفلوئنسرها را بر اساس نوع محتوایی که تولید میکنند بررسی میکنیم.
+بلاگرهای شبکههای اجتماعی
+محتواسازهای ویدئویی (YouTubers)
+پادکسترها
+بلاگ نویسها
☑بررسی بلاگرهای شبکههای اجتماعی
این روز ها کمتر کسی پیدا میشود که در زمینهای صاحب نظر باشد. و نتوانیم رد پایی از او را در شبکههای اجتماعی پیدا کنیم. البته کسانی هم هستند که از شبکههای اجتماعی به عنوان پلتفرمی برای معرفی برند خود استفاده میکنند. و تبدیل به میکرواینفلوئنسر میشوند. اکثراً هم در اینستاگرام احساس راحتی بیشتری میکنند.
☑محتواسازهای ویدئویی (YouTubers)
مخاطبها عاشق محتوای تصویری و به خصوص محتوای ویدئویی اند. در نتیجه؛ این روزها ایفلوئنسرها بیشتر از قبل در وبسایت آپارات یا یوتیوب حضور دارند. و آنجا فعالیت میکنند.
☑پادکسترها
پادکست نوعی محتوای پرتابل به حساب میآید. یعنی چی؟ یعنی هرکجا که باشیم به آن دسترسی داریم. یا اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم، مخاطب در هر حالتی که باشد، میتواند به پادکست گوش کند و صدای ما را بشنود. کانالهای پادکست که مخاطبهای مخصوص به خود را دارند؛ در حال حاضر، یکی از بهترین و مؤثرترین راههای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند.
☑بلاگ نویسها
این دسته از اینفلوئنسرها هرکدام وبسایت خود را دارند. و در آنجا برای مخاطبهای خود به صورت تخصصی مینویسند. برای همکاری با آنها باید از روشهای «پست مهمان» و «پست اسپانسری» استفاده کنید. این بلاگنویسها از فضای مجازی برای پروموت کردن خود استفاده میکنند. و فرصت خوبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند.
3. بر اساس میزان تاثیرگذاری
اگر بخواهیم، اینفلوئنسرها را بر اساس میزان اثرگذار بودنشان بررسی کنیم هم، به تقسیمبندی زیر میرسیم:
+سلبریتیها
+KOLها (رهبران یک حوزه کاری)
✅بررسی سلبریتیها
میتوان گفت که اولین نسل ایفلوئنسرها، سلبریتیها و افراد معروف بودند. اما کمکم اهمیت خود را در اینفلوئنسرمارکتینگ از دست دادند. برندها بر این باور هستند، که یک سلبریتی، زمانی در پروموت یک محصول موفق میشود. که برند خودش را تبلیغ کند؛ اما میبینیم که کمپانیهای بزرگ همچنان به همکاری با آنها ادامه میدهند. و راضیاند. بحثی که اینجا وجود دارد این است. که با وجود تعداد زیاد مخاطبهایشان، میزان تعامل و تأثیری که روی آنها دارند چندان زیاد نیست.
✅بررسی KOLها
KOL که در واقع مخفف کلمۀ Key Opinion Leader است، به کسانی گفته میشود، که به نوعی رهبران حوزۀ کاری خود محسوب میشوند. اینها افرادی هستند. که مخاطبها بی چون و چرا حرفهایشان را قبول دارند. و میزان تأثیرگذاریشان به شبکههای اجتماعی محدود نمیشود.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
وقتی برای بالا بردن میزان آگاهی برند، ایجاد ترافیک و رساندن پیام برندتان به مخاطب، از افراد تأثیر گذار استفاده کنید، اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دادهاید.
فرض کنید، که یک فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی دارید. برای تبلیغ فروشگاهتان به صدف بیوتی مراجعه میکنید. و از او میخواهید که در یکی از استوریها یا ویدئوهایش فروشگاه یا محصولات شما را تبلیغ کند.
به این کار بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ میگویند. و وقتی نام برندتان توسط اینفلوئنسری گفته میشود که مدتهاست در این زمینه صحبت میکند. و مورد اعتماد مردم است. افراد هم برند شما را قبول میکنند. و هروقت قصد خرید داشته باشد، به سراغ شما میآید.
تبلیغات اینفلوئنسری به کمک آژانسها
به شما پیشنهاد میدهم، از آژانسهای تبلیغاتی مثل؛ دیدوگرام، دیما و … کمک بگیرید. آنها حسابی تو این زمینه با تجربهاند. و قطعاً انتخابهای هوشمندانهتری دارند. علاوه بر آن، صفر تا صد کمپین را برای تان اجرا میکنند.
چگونه اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دهیم؟
اینفلوئنسرها زبان مخاطب را بلد هستند. و این یکی از جذابترین ویژگیهای اینفلوئنسر مارکتینگ است. که کار شما را بسیار آسان میکند. آنها با هزاران نفر در ارتباطاند که هرکدام میتوانند مشتری بالقوه شما باشند. اما چطور باید ایفلوئنسر مارکتینگ انحام دهیم؟
1. اول باید اینفلوئنسر را پیدا کنیم.
پیدا کردن اینفلوئنسرها شاید در نگاه اول کار سختی باشد، برای همین اینجا آسانترین راهها را برای شما آوردیم. که به سرعت بتوانید بهترین اینفلوئنسر را انتخاب کنید. و برند خودتان را پروموت کنید.
🔰گوگل عزیز
با گوگل دوست باشید! قطعاً اینفلوئنسرهایی هستند. که در زمینه کاری شما فعالیت میکنند و مخاطبهای شما را به خوبی میشناسند. شما با یک سرچ ساده در گوگل میتوانید پیدایشان کنید. معمولاً؛ وبسایتهایی هستند که لیست تعداد زیادی از اینفلوئنسرها را در دسته بندیهای مشخص در اختیار شما قرار دادهاند.
🔰خود شبکههای اجتماعی
برای پیدا کردن اینفلوئنسر مورد نظرتان میتوانید از خود شبکههای اجتماعی هم کمک بگیرید. اینفلوئنسرها معمولاً اطلاعات کاملی از خودشان را در پروفایل خود به اشتراک گذاشتهاند که شناخت آنها را برای ما آسانتر میکند.
برای پیدا کردن این افراد باید،کلمات و عبارات کلیدی، هشتگها و افرادی که در پستهای مرتبط با کسب و کار شما تگ شدهاند را سرچ کنید. مطمئناً به نتایج خوبی میرسید؛ اما فراموش نکنید که قبل از هر چیز باید حسابی در صفحۀ آنها بگردید. نرخ تعامل (Engagement Rate)، کامنتها، کمپینهای قبلی (با رقیبهای شما) و حتی نحوۀ برقراری ارتباط با مخاطبها را بررسی کنید.
🔰آشنا بازی
حتما با دوستان یا همکاران خود مشورت کنید. از آنها بپرسید که اخیراً چه اینفلوئنسرهایی را در شبکههای اجتماعی دنبال کردهاند، که میتوانند در پروموت کردن برندتان به شما کمک کنند.
2. هدف تعیین کنید.
اهدافی که برای اینفلوئنسر مارکتینگ انتخاب میکنید، میتواند از موارد زیر باشد:
- آگاهی از برند: مردم برند شما را بشناسند
- تعداد فالوورهایتان افزایش پیدا کند
- محصول و خدمات بفروشید
- یک محصول جدید معرفی کنید
- و …
3. مخاطبهای کمپینات را بشناس!
شما میدانید که مخاطبان محصولات شما دقیقاً چه کسانی هستند؛ پس اینفلوئنسری را انتخاب کنید. که با جامعۀ هدفتان در ارتباط است. در این مرحله بهترین کار آن است. که با کمک تیم مارکتینگ خود مشخصات مخاطب را به طور کامل بررسی کنید. و او را بهتر بشناسید تا هم اینفلوئنسر بهتری را انتخاب کنید. و هم محتوایی تولید کنید. که او بیشتر خوشش بیاید.
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.
4. تعیین هزینههای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ
خداروشکر اینفلوئنسرها اصلاً اهل پول و مادیات نیستند!اما اگر یک درصد با اینفلوئنسری مواجه شدید، که پول خون پدر بزرگوارش را از شما خواست، بدانید که باید بر اساس اصول زیر قیمتگذاری کنید:
- اولین عامل تعداد فالوئرهای اینفلوئنسر است، اما باز هم تأکید میکنیم که فقط به آن عدد بالای پیج بسنده نکنید.
- محتوای تبلیغی که اینفلوئنسر شما ارائه میدهد از طرف خودش تهیه میشود یا شما آن را تولید میکنید؟
- ضبط ویدئوی تبلیغی به عهدۀ اینفلوئنسر است یا شما؟
- نرخ تعامل مخاطبان با اینفلوئنسر شما چقدر است؟
بعد از اینکه این موارد را بررسی کردید، میتوانید تصمیم بهتری در مورد هزینۀ کمپین اینفلوئنسری خود بگیرید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید. که دستمزد هر اینفلوئنسر با دیگری متفاوت است. یعنی؛ اگر با یک سلبریتی کمپین اجرا کنید، به مراتب هزینۀ بیشتری نسبت به میکرو اینفلوئنسر پرداخت خواهیدکرد؛ اما فراموش نکنید که این هرینه را بابت اعتبار آن شخص میپردازید نه تعداد فالوئرهایش.
5. اینفلوئنسر مناسب خود را انتخاب کنید و کارش را بازبینی کنید.
بعد از تعیین نوع اینفلوئنسر، نوبت به انتخاب یک فرد خاص میرسد. قبلتر دربارۀ راههای پیدا کردن اینفلوئنسرها صحبت کردیم. در این بخش نکاتی را بررسی میکنیم که پس از انتخاب فرد موردنظرتان حتما باید در نظر داشتهباشید.
سوالهای زیر را از خود (و از اینفلوئنسر!) بپرسید:
- آیا این فرد و سبک زندگی او با تصویر برند من مطابقت دارد؟
- آیا تا به حال با رقیبهای من همکاری داشته است؟
- مخاطبهای فعلی او چه کسانی هستند؟
- آیا مخاطب هدف من در پلتفرمی که او فعالیت میکند (مثلاً اینستاگرام) حضور دارد؟
- آیا مبلغ درخواستی او با بودجه من همخوانی دارد؟
- آیا محصولات من را قبلاً استفاده کرده است؟
- اصلاً آیا من از شخصیت او خوشم میآید؟
- چه توقعاتی از من دارد؟
6. استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ خود را انتخاب کنید.
قبل از اینکه در مورد تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت کنیم، باید انواع کمپینهای آن را بشناسید. کمپینها همان روشهایی هستند. که میتوانید از آن طریق با افراد تأثیرگذار همکاری کنید. و نتیجۀ خوبی بگیرید. به روشهای زیر میتوانید کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را راه بیاندازید:
*کد تخفیف و همکاری در فروش
*اجرای مسابقات و اهدای جوایز
*ادغام با بازاریابی محتوا
7. نتایج کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را بررسی کنید.
در آخر هم باید نتایج همکاریای که با اینفلوئنسر داشتهاید را بررسی کنید. تا از میزان موفقیت آن مطمئن شوید. در این مرحله میتوانید به اهداف SMART کسب و کار خود برگردید. و ببینید که آیا به آن اهداف رسیدهاید یا نه!
هنگام بررسی نتایج کمپین، حتماً میزان افزایش تعداد فالوئرها، میزان تعامل و سودی که از آن تبلیغ داشتهاید را چک کنید. همچنین اگر ایفلوئنسر، مخاطبها را به وبسایت شما فرستاده است؛ افزایش نرخ کلیک، نرخ بازدید و نرخ تبدیل هم میتواند دید خوبی از نتیجۀ کمپین به شما بدهد.