واژه‌ نامه VoIP که باید بدانید!

واژه‌نامه VoIP که باید بدانید!

در این مقاله قصد داریم، به موضوع واژه‌ نامه VoIP که باید بدانید! بپردازیم.

همچنین می‌توانید، برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحه “ خط تلفن اینترنتی ” استفاده کنید. ☎


واژه نامه VoIP:واژه‌نامه VoIP که باید بدانید!

در ادامه میخواهیم، شما را با یکسری اسامی و اصطلاحات در رابطه با VoIP آشنا کنیم. پس با وبوآپ همراه باشید. تا از آن ها مطلع شوید.

ACD:

توزیع کننده اتوماتیک تماس میباشد. که وظیفه مسیردهی به تماس های ورودی به یک سیستم تلفنی را بر عهده دارد. با عنوان “Automated Call Distribution” نیز شناخته می شود. و معمولا؛ بخشی از یک سیستم کامپیوتری تلفنی (CTI) یا یک IP PBX است. وظیفه مسیر دهی تماس ها به گروه ها، اپراتورها و یا دپارتمان های یک سازمان را عهده دار میباشد.

Call/Contact Center:

مرکزی ست جهت تمرکز ارتباط مشتریان با سازمان ها است. که از این طریق سازمان ها می توانند در یک فرآیند صحیح، اطلاعات مناسب را به مشتریان ارائه کنند. و یا از آنان دریافت نمایند. آنچه که بین Call Center و Contact Center تفاوت ایجاد می کند. کانال های ارتباطی مشتریان با این دو نوع مرکز تماس میباشد.

Codec:

مخفف Coding/Decoding میباشد. و شامل؛ مجموعه ای از روش ها و الگوریتم های فشرده سازی صدا و تصویر جهت انتقال بر رسانه هایی با محدودیت پهنای باند.

DAHDI:

مخفف عبارت Digium Asterisk Hardware Device Interface بوده. و این نام اختصاری از روز نوزدهم ماه می سال 2008 به عنوان جایگزین Zaptel به کار می رود. DAHDI مجوعه از درایورها جهت راه اندازی سخت افزارهای تلفنی با نرم افزار استریسک است.

G.711:

استاندارد فشرده سازی صوت است. همچنین؛ با نام PCM (Pulse code modulation)نیز شناخته می شود. و در بسیاری از پروتوکل ها و تکنولوژی مانند (H323) به عنوان استاندارد اصلی انتقال صوت مورد استفاده قرار می گیرد.G.711 در FAXoIP اصلی ترین متد ماژولاسیون است.

واژه‌نامه VoIP که باید بدانید!

IP PBX:

مرکز تلفن تحت شبکه (IP PBX, IPBX) سیستمی ارتباطی ست که جهت امکان برقراری ارتباطات صوتی، تصویری و متنی بر بستر شبکه های کامپیوتری طراحی شده است.

Voice Mail:

صندوق پست صوتی است. که گاهی؛ messagebank نیز نامیده می شود. یک سیستم متمرکز جهت مدیریت پیغام های صوتی بوده. سیستم های یکپارچه ارتباطی می توانند؛ روش های متفاوتی را جهت دسترسی به صندوق پست صوتی فراهم کنند.

VoIP:

VoIP تکنولوژی انتقال صوت بر روی شبکه های کامپیوتری میباشد. از H.323 و SIP می توان، به عنوان معمول ترین و پر استفاده ترین پروتوکل های این فن آوری نام برد. واژه‌ نامه VoIP

Zaptel:

پروژه Zaptel از ماه می سال 2008 به DAHDI تغییر نام یافت. DAHDI مجموعه از درایورها جهت نصب و استفاده از سخت افزارهای تلفنی بر روی پلاتفرم استریسک می باشد. واژه‌ نامه VoIP

Asterisk:

استريسک يک نرم افزار آزاد، جهت يکپارچه سازی ارتباطی (Unified Communications) میباشد. استريسک گامی asterisk.jpg است. در جهت عموميت بخشيدن به روشهای گوناگون ارتباطی مبتنی بر شبکه های کامپيوتری و محيطی برای ارتباطات تلفنی, تصويری و کاربري های مرتبطی نظير IM, Call/Contact Centre و…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا