با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ همراه شما هستیم، با آموزش دیگری درباره؛ همه چیز که باید درباره استراتژی محتوا سایت بدانید!
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا از بخشهای اصلی زیر تشکیل شده است.
- هدفگذاری (کوتاه مدت، میانمدت و بلند مدت)
- توصیف برند (هویت برند، ارزشها، ماموریت، چشمانداز و …)
- توضیح محصولات و خدمات کسبوکار یا فرد
- شناخت مشتریان و مخاطب (دموگرافیک و پرسونا)
- تحلیل رقبا
- تحقیق کلیدواژه
- نقشه سفر مشتری
- راهنمای نوشتن محتوا (لحن، ساختار، سئو، رنگها و…)
- کانالها و نحوه توزیع محتوا
- تقویم محتوا
- شاخصهای عملکرد
استراتژی را یکبار تدوین میکنند. اما؛ در طول انجام کار همیشه یک چشممان باید روی استراتژی باشد. نباید از مسیر تدوین شده در استراتژی منحرف شد. مگر این که؛ شاخصهای عملکرد در گزارشهای کوتاه یا بلند مدت نشان دهد به اهداف نرسیدیم. در این حالت استراتژی را اصلاح میکنیم.
چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟
بدون استراتژی، بازاریابی محتوای شما به اصطلاح باری به هر جهت حرکت میکند. و هرگز نمیتوانید یک جهت مشخص داشته باشید. در کل هدف از نوشتن استراتژی محتوا مشخص کردن چیزهایی است، که که کمک میکند چه کارهایی را چطور انجام دهید.
تدوین استراتژی محتوا چه مزیتهایی دارد؟
مزیتهای داشتن استراتژی محتوا آنقدر زیاد است. که اگر از همان اول درستش نکنید، و در ادامه به آن عمل نکنید فقط پول و وقت خود را هدر دادهاید. به طور کلی استراتژی کمک میکند نتیجه تضمین شده و بهتری از بازاریابی مبتنی بر محتوا بگیریم. این مزیتها را میتوانیم اینطور ساده کنیم:
- کاهش زمان صرف شده برای تولید محتوا
- تولید محتوای هدفمند
- افزایش احتمال موفقیت
- برتری و جایگاهیابی نسیبت به رقبا در بازار
- کاهش هزینه و زمان آموزش کارکنان
- بهبود سئوی وبسایت
- یکپارچگی محتوا
استراتژی چطور روی سئو تاثیر میگذارد؟
الگوریتمهای گوگل در سالهای اخیر خیلی قوی شدهاند. و هر روز به درک انسانی نزدیکتر میشوند. حالا هوش مصنوعی میتواند، ارتباط بین کلمات و جملهها را درک کنند. در واقع رباتهای نرمافزاری که محتوای وبسایتها را بررسی میکنند. میتوانند بفهمند در چه موضوعی و با چه کیفیتی است.
مراحل تدوین استراتژی محتوا
برای هر سایت و هر کسب و کاری که بخواهید استراتژی محتوا بنویسید، حتما لازم است که مراحل زیر را طی کنید.
قدم اول: اهداف خود را از تدوین استراتژی محتوا مشخص کنید.
قبل از هر چیز هدف خود را از بازاریابی محتوا برای سایت خود مشخص کنید. اگر این مرحله به خوبی انجام شود. به تمام قدمهای بعدی شما جهت میدهد. هدف که مشخص باشد، در میان انبوهی از دادههای خام گیج و سردرگم نمیشوید. هدف، دقیقا شما را راهنمایی میکند، که به دنبال چه چیز باشید. و چه کانالهایی را برای آن بررسی کنید. در حقیقت هدف شما چراغی است که در تاریکی شما را راهنمایی میکند.
قدم دوم: وضع فعلی کسب و کار خود را به طور کامل بررسی کنید.
پس از تعیین هدف کلی، لازم است. که وضعیت کلی کسب و کار خود را به طور کاملِ کامل بررسی کنید. این بررسی جنبههای مختلفی دارد، من در این قسمت مهمترین چیزهایی که باید بررسی کنید را برای شما میآورم.
1. بررسی وضعیت کلی شرکت
برای بررسی این قسمت تنها کافی است جواب سوالها را پیدا کنید.
2. فرآیند محتوای فعلی شرکت را بررسی کنید.
روند مقالههای وبلاگ شرکت در چه وضعیتی است. (البته اگر وبلاگ دارد). رویکرد فعلی شرکت تا اینجا در مورد محتوا به چه صورت بوده است؟
۳. هویت برند خود را به محتوا ربط دهید.
اگر هویت برند کسبوکار خود را تنظیم کردهاید. و تازه میخواهید بازاریابی مبتنی بر محتوا شروع کنید، باید برند شما در محتوا هم دیده شود. محتوای شما قرار است به برندینگ هم کمک کند. و مهمتر این که نباید محتوای شما ارزشها، چشمانداز و ماموریتی متفاوت از برند فعلی داشته باشد.
قدم سوم: کلمات کلیدی کسب و کارتان را پیدا کنید.
بگذارید اینطور برایتان بگویم. تقریبا همه چیز به کلمات کلیدی ربط پیدا میکند؛ تحقیق کلمات کلیدی به ۳ دلیل اهمیت اساسی دارند:
- تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکند، بفهمید که در حوزۀ فعالیت شما کاربران به دنبال چه هستند، چه سوالاتی دارند. و نیازشان چیست.
- کلمات کلیدی یکی از مهمترین دریچهها برای ورورد کاربران و هدایت ترافیک از طریق گوگل به سایت شماست.
- گوگل هم کسب و کار شما را راحتتر شناسایی میکند. در حقیقت اصلیترین ابزارِ گوگل، برای فهم کسب و کار شما و حوزۀ فعالیتتان کلمات کلیدی شماست.
+چطور تحقیق کلمات کلیدی انجام دهیم؟
دهها ابزار و سرویس مختلف وجود دارد که در پیدا کردن کلمات کلیدی به شما کمک میکنند. توجه کنید که داشتن فهرستی بلند از کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار و محصول کافی نیست. مهم این است که این کلمات کلیدی را دستهبندی و اولویتبندی کنید.
ابزارهایی مثل؛ kwfinder ،keywordtool، عبارتهای پیشنهادی در جستجوی گوگل و یکی از بهترینها کیورد پلنر گوگل کمک کننده هستند. بقیه کارهای دیگر با خودتان است. البته همیشه در نظر داشته باشید تحلیل و قضاوت شخصی در شناسایی کلمات کلیدی و قصد کاربر از به کار بردن آنها در درجه اول اهمیت قرار دارد.
قدم چهارم: رقبای حوزۀ کسب و کار خود را بررسی کنید.
یکی از مهمترین و اساسیترین قدمها برای تدوین استراتژی محتوا برای سایت بررسی و تحلیل رقبای شماست. برای تجزیه و تحلیل رقبا یک روش راحت و کاربردی وجود دارد:
از گوگل بزرگ کمک بخواهید. چگونه؟ کافی است کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید. و لینکهایی که در صدر نتایج جستجو قرار دارند را شناسایی کنید. همین کار راحت یعنی شناسایی مهمترین رقیبان شما در عرصۀ فعالیتتان. حال کافی است سری به سایتهایشان بزنید و امکانات مختلف آنها را بررسی کنید.
قدم پنجم: پرسونای مشتری خود را تهیه کنید.
پرسوناهای مشتری، یک سری کاراکترهای خیالی هستند. که الگوهای رفتاری، اهداف، نیازها و ویژگیهای شخصیتی بسیار نزدیک به مخاطبان ایدهآل ما دارند. پرسونا کمک میکند تا بدانید مشتریتان چه رفتارهایی دارد، واکنشهای او به مسائل مختلف چگونه است، موانع ذهنی که او را در برابر شما دلسر میکنند کدامند، چه اهدافی دارند، چه چیزهایی نیاز دارند و در نهایت شما در قبال آنها چه کاری میتوانید انجام دهید.
+چگونه برای مشتریان خود یک پرسشنامه مفید و کاربردی ارسال کنیم؟
یکی از بهترین راههایی که میتوانید نظرسنجی را برای مشتریان خود ارسال کنید، از طریق ایمیل و اس ام اس است. اگر میخواهید سوالات را برای مشتریان خود ایمیل کنید، حتما حتما دقت کنید؛ که ایمیل شما انگیزۀ کافی را برای مشتریان ایجاد کند. و مشتی وقتش را در اختیار شما قرار دهد.
قدم ششم: اطلاعات خود را ارزیابی کنید.
حالا تمام اطلاعاتی که لازم داشته اید را از این طرف آن طرف جمعآوری کردهاید. اما اینها صرفا یک مشت اطلاعات خام هستند که هیچ فایدهای ندارند، مگر اینکه آنها را آنالیز و تحلیل کنید.
قدم هفتم: وقت ساختن قیف بازاریابی محتوا است.
خب حالا که از تمام کارهای اساسی جهان فارغ شدید، وقت آن است، که بنشینید و با حوصله یک قیف محتوایی برای کسب و کار خود ایجاد کنید. شما تا پیش از این به یک درک نسبی از وضعیت مشتریان و مخاطبان خود پیدا کردید. این قیف دقیقا به شما نشان میدهد. که هر مشتری کجای این قیف قرار دارد. پیش از آنکه بیشتر در این باره بحث کنم توجه شما را به تصویر این قیف جلب میکنم تا کاملتر آن را برایتان توضیح دهم.
1- آگاهی (awareness)
محتواهایی که در بالاترین سطح قیف محتوا قرار دارند، در بخش آگاهی قرار دارند. در حقیقت محتواهای این بخش برای کسانی نوشته میشوند. که هیچ آگاهی از کسب و کار شما ندارند و این محتواها قرار است آنها را به صفحۀ شما بکشاند. مخاطبان این بخش طیف وسیعی از انواع اقسام مشتریها را در برمیگیرد، پس با این اوصاف، موضوعات محتوای شما باید از دایره کسب و کار شما خارج شود و عنوانین عمومیتری به خود بگیرد.
2- محرک (trigger)
مخاطبان محتوا در این بخش کسانی هستند، که از محصولات یا خدمات شما آگاه شدهاند و کمی ذهنشان درگیر این است که خدمات شما کدام بخش از نیازهای آنها را تامین میکند. محتوا های شما در این مرحله باید کمی مخاطبان را قلقلک بدهد و آنها را به خرید از شما ترغیب کند.
3- جستجو
مخاطبان در این مرحله از قیف تصمیم گرفتهاند که در مورد محصولات شما بیشتر و دقیقتر جستجو کنند. بنابرین: محتوا های این بخش جنبۀ آموزشی دارد. و این محتواها باید جنبههای مثبت و منفی محصولات یا خدمات شما را به طور کامل پوشش دهد.
4- توجه
مخاطبین این بخش قیف کاربرانی هستند که تصمیم به خرید گرفتهاند، اما نمیدانند کدام برند را انتخاب کنند. حالا دقیقا وقت این است. که آموزشهای خود را بیشتر و دقیقتر کنید، گزینههای مختلف را پیش پای مشتری بگذارید، از مزایای کسب و کار خود بگویید، اما مدام نگویید؛ از ما بخرید، از ما بخرید، در نهایت انتخاب را به خود او واگذار کنید.
5- خرید
مخاطبین این بخش کاربرانی هستند که تصمیم گرفتهاند، از برند شما خرید کنند. حالا همه چیز مهیاست و شما با این قیف زیبای محتوا نرم نرم مخاطب را به سمت کسب و کار خود کشاندهاید. و حالا کاربرانی هستند، که میخواهند از شما خرید کنند. محتوا های این بخش بیشتر از نوع کپی رایتینگ است.
6- ماندگاری
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.
قدم هشتم: یک تقویم محتوا تهیه کنید.
تهیۀ یک تقویم محتوا شما را در مسیر عملی بازاریابی محتوا نگه میدارد. مانند:
۱. تقویم گوگل (Google Calender)
تقویم گوگل از نرم افزارهای تحت وب شرکت گوگل میباشد. تقویم گوگل به شما این امکان را میدهد، که برنامههای خود را در آن وارد کنید. و از سیستم آلارم هم برای یادآوری برنامهها استفاده کنید. یکی از مزایای تقویم گوگل این است که میتوانید تاریخ میلادی را به شمسی تبدیل کنید.
۲. گوگل شیت (Google Sheets)
گوگل شیت مشابه اکسل در مجموعه آفیس است که گوگل آن را به صورت اپ آنلاین عرضه کرده است. کافی است ستونهایی را به تاریخ و ردیفهایی با به موضوعات محتوا اختصاص دهید و یک تقویم بسازید.
۳. نرم افزار آسانا (asana)
آسانا یکی از کاربردیترین نرمافزارها برای مدیریت پروژه و برنامهریزی محتوای سایت است. اگر برای تقویم محتوا به بخشها و قسمتهای زیاید نیاز دارید، آسانا یکی از بهترین گزینهها برای شماست.
۴. نرم افزار ترلو (Trello)
نرمافزار ترلو بسیار محیط دوستانه و قابل فهمی دارد و همه چیز در آن سادهسازی شده. هر ستون را به مرحلهای از تولید محتوا اختصاص دهید و تمام نویسندهها یا ویراستارها را به یک برد اضافه کنید.
قدم نهم: شاخصهای عملکرد خود را تعیین و تنظیم کنید.
شاخصهای عملکرد اعداد و ارقامی هستند که نشان میدهند کارتان را درست انجام میدهید یا نه.
قدم دهم: محتواهای شگفتانگیز بسازید.
اما چگونه محتوای شگفتانگیز بسازیم؟
*ساده، روان و مفید بنویسید. *از انواع متنوع محتوا استفاده کنید. *متن خود را خوانا بنویسید.