درود فراوان خدمت همراهان همیشگی وبوآپ همراه شما هستیم. با موضوع؛ هرچه برای بهینهسازی تبلیغات در گوگل و فروش چند برابری نیاز دارید!
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
❔چرا باید کمپین خود را بهینهسازی کنیم؟
واقعیت این است. که همیشه راهی برای بهتر انجام دادن کارها وجود دارد. همیشه میشود یک کار را با هزینه مالی و زمانی کمتری انجام داد. اتفاقاً چند وقت پیش در یک کتاب خواندم که همه مسائل، راهحلهایی آسانتر از خود آن مسئله دارند. و با روش بهتری میتوان آنها را حل کرد!
خود شما که به احتمال زیاد در حال حاضر صاحب کسب و کار هستید یا در جایی مشغول به کارید، به خوبی با تغییرات دائمی و گاهی سریع بازار آشنا هستید. واقعیت این است که تغییرات در بازار دیجیتال خیلی سریعتر از بازارهای سنتی اتفاق میافتد و همه چیز دائماً در حال پیشرفت و تغییر است.
✅هماهنگی با آخرین تغییرات گوگل ادز و بهره بردن از آنها
گوگل ادز دائماً در حال پیشرفت و توسعه است. و ما همیشه شاهد این حرکت رو به جلو بودهایم. گوگل ادزی که الان میبینیم، با گوگل ادز 2 سال قبل تفاوتهای بسیار زیادی دارد. این سیستم همواره در حال توسعه و بهینهسازی است. هر از چند گاهی ابزارهای جدیدی را به ما معرفی میکند.
بنابراین لازم است. همواره در جریان آخرین تغییرات باشیم تا با استفاده از آنها بتوانیم کمپین خود را بهینهتر کنیم. در این مدتی که با گوگل ادز آشنا شدم، ابزارها و امکانات جدید و زیادی برای کاربران فراهم شده است که استفاده از آنها هزینههای مالی و زمانی شما را کاهش میدهد.
✅بررسی آخرین وضعیت کمپینها
رقبای شما همواره در حال تغییر قیمتها و امتیازهای خود هستند. در واقع، بازار شما بازار ثابتی نیست و در این بازار پر تلاطم و خروشان لازم است دائماً کمپینتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید سوراخی در کشتی شما ایجاد نشده است!
اگر بخواهم به صورت موردی اشاره کنم، بررسی دائمی کمپین به ما کمک میکند تا:
- قیمت کلمات کلیدی را کاهش یا افزایش دهیم
- از روند هزینهها، تعداد کلیک، نمایش و صدها متغیر دیگر مطلع شویم
- مطمئن شویم تبلیغ ما فعال است و مشکلی برای نمایش ندارد
- میزان فروش را به دقت بررسی کنیم
- و…
اینطور به قضیه نگاه کنید که شما باید از گوگل ادز حساب پس بکشید. و دقیقاً بدانید هزینههای شما را چگونه مصرف میکند!
✅جلوگیری از ضررهای احتمالی
این ضربالمثل را هم همه شنیدهایم و به احتمال زیاد همه ما پذیرفتهایم. که هر زمان جلوی ضرر را بگیریم، منفعت است! بخصوص اگر این ضرر مالی باشد! در گوگل ادز این مسئله بسیار پر رنگتر است، زیرا گوگل بر سر هزینهها هیچ تعارفی با هیچ کسی ندارد و کمی بیرحم است!
البته منظورمان از بیرحم بودن، بیشتر این است. که هرچند گوگل ادز همواره به ما توصیه میکند تا برای بهینهتر شدن هزینهها تلاش کنیم و انصافاً راهکارهای خیلی خوبی هم در اختیار ما قرار میدهد، اما در نهایت خیلی هم برایش مهم نیست که شما هزینههای تبلیغ را به چه دشواری فراهم میکنید.
بهینهسازی تبلیغات به شما کمک میکند. تا اگر دیدید کلماتی برای شما سود و فروشی نداشتهاند، اگر نوع کلمه شما مناسب نیست. و به طور کلی اگر در مسیر اشتباهی قدم برداشتهاید، خیلی سریع جلوی آن را بگیرید.
در غیر این صورت، شاید روزی بخواهید به داد کمپین خود برسید که دیگر خیلی دیر شده است!
❔چگونه کمپینهایمان را بهینهسازی کنیم؟
مهمترین اقدامات بهینهسازی را در ادامه بررسی میکنیم، البته توجه داشته باشید. که اگر خودتان میخواهید دست به کار شوید، لازم است. به حساب گوگل ادزتان دسترسی داشته باشید.
در غیر این صورت، میتوانید از فرد یا آژانسی که تبلیغات گوگل شما را مدیریت میکند، بخواهید تغییرات مد نظر شما را اعمال کند. برای اطمینان از تغییرات انجام شده هم میتوانید گزارش آخرین تغییرات را از آنها بخواهید. در مقالهای جداگانه در مورد روشهای دسترسی به حساب گوگل ادز صحبت میکنیم.
✔کلمات کلیدی کمپین را دائماً مورد بررسی قرار دهید.
همانگونه که بارها هم گفتیم، کلمات کلیدی مهمترین و اصلیترین دارایی شما در تبلیغات گوگل هستند! چون همه چیز شما حول این کلمات میچرخد. به همین دلیل، باید بیش از هر چیز دیگری، به این کلمات توجه داشته باشید. و مطمئن شوید، که در بهترین وضعیت قرار دارند.
پس بررسی مداوم کلماتی کلیدی را فراموش نکنید. مهمترین مزیت این کار هم هدفمندتر شدن هرچه بیشتر هزینههای شما است. در ادامه انواع تغییراتی که میتوانیم، روی کلمات کلیدی انجام دهیم را مورد بررسی قرار میدهیم.
+حذف، ویرایش و افزودن کلمات کلیدی جدید
سوالی که اینجا باید از خود بپرسید این است که: آیا کلماتی که تا الان برای کمپین خود استفاده کردهام، مناسب هستند؟ آیا توانستم همه کلمات هدفمند را پوشش بدهم؟ آیا کلمه دیگری نمانده که از قلم افتاده شده باشد؟
ما معمولاً؛ در شروع راهاندازی یک کمپین، سعی میکنیم تا کلمات محدودی را انتخاب کنیم، کلماتی که مطمئن هستیم کاملاً هدفمند هستند. اما در ادامه کار، ممکن است ببینیم این کلمات بازدهی کافی را نداشتهاند. حتی ممکن است کلمات کلیدی دیگری را پیدا کنیم که اضافه کردن آنها میتواند بازدهی تبلیغ ما را افزایش دهد.
گاهی هم ممکن است. کلماتی که اضافه کردهایم را مناسب نیابیم. و تصمیم بگیریم برخی از آنها را حذف کنیم. یعنی ببینیم که روی این کلمات کلیدی هیچ فروشی حاصل نشده. و جز افزایش هزینه، دستاورد دیگری برای ما نداشتهاند. در گوگل این کار به راحتی قابل انجام است. و شما میتوانید، با چند کلیک ساده کلماتی را حذف، فعال یا موقتاً متوقف نمایید.
+افزودن کلمات منفی (Negative Keywords)
اگر بخواهم خیلی ساده برای شما توضیح دهم، کلمات منفی آنهایی هستند. که شما به گوگل میگویید روی آنها تبلیغ شما را نمایش ندهد! استفاده از کلمات کلیدی منفی اهمیت بسیار زیادی دارد. و میتواند کمپین شما را هدفمندتر کند.
+عبارات جستجو (Search Terms) چیست؟
خوشبختانه گوگل ادز از تمامی عباراتی که کاربران جستجو میکنند. و تبلیغ شما را روی این کلمات میبینند، یک لیست به نام تهیه Search terms report ایجاد میکند. برای اینکه بتوانید این لیست را مشاهده کنید، باید به حساب کاربری خود در گوگل ادز دسترسی داشته باشید. در غیر این صورت، میتوانید از فرد یا شرکتی که تبلیغات گوگل شما را انجام میدهد، درخواست کنید که از این لیست خروجی بگیرد. و برای شما ارسال کند.
حالا لیستی از تمامی عبارتهایی که گوگل تبلیغ شما را به آنها نمایش داده است، در اختیار دارید. مرحله بعد این است. که لیست را به طور کامل بررسی کنید و ببینید دقیقاً روی چه کلماتی ورودی گرفتهاید. سپس کلماتی که هدفمند نیستند را انتخاب کنید.
✔قیمت کلمات کلیدی را تنظیم کنید.
همانطور که قبلاً هم به آن اشاره کردم، نرخ کلمات کلیدی شما در گوگل ادز عدد ثابتی نیست. و به عوامل زیادی مثل قیمت پیشنهادی رقبا و امتیاز کیفی تبلیغ بستگی دارد. رقبای شما دائماً قیمت کلمات کلیدی را تغییر میدهند. بنابراین لازم است حداقل روزی یک بار نرخ کلمات خود را بررسی کنید. و در صورت نیاز آنها را کاهش یا افزایش دهید.
+چه زمانی قیمت کلمات کلیدی را افزایش دهیم؟
افزایش قیمت کلمات معمولاً به 2 دلیل اصلی انجام میشود.
*فعال کردن کلمه کلیدی: گاهی برخی از کلمات کلیدی بدلیل پایین بودن قیمت پیشنهادی شما غیر فعال میشوند. و در حالت «پایینتر از حد لازم برای قرارگیری در صفحه اول» یا Below first page bid قرار میگیرند. در این شرایط، برای اینکه تبلیغ روی آن کلمه قابل نمایش باشد، لازم است. قیمت کلمه را افزایش دهید.
*بالاتر بردن جایگاه تبلیغ: گاهی ممکن است، بخواهید تبلیغتان را در جایگاه بالاتری از نتایج گوگل نمایش دهید. برای رسیدن به این هدف میتوانید قیمت کلمات کلیدی را افزایش دهید. البته توصیه میکنیم افزایش قیمت را تا جایی اعمال کنید. که برای شما صرفه اقتصادی داشته باشد.
+چه زمانی قیمت کلمات کلیدی را کاهش دهیم؟
گاهی هم لازم است. قیمت کلمه کلیدی خود را کاهش دهید. به عنوان مثال، ممکن قیمت پیشنهادی که روی یک کلمه کلیدی تنظیم کردهاید، 1.5 درهم باشد و تبلیغ شما با این قیمت در بالای صفحه نمایش داده شود. در صورتی که ممکن است. با 1.2 درهم نیز در همان رتبه نمایش داشته باشید. پس بهتر است قیمت این کلمه کلیدی را کاهش دهید. تا هزینههای شما به صرفهتر باشد.
✔مطمئن شوید، امتیاز کیفی بالایی دارید.
بارها به شما توضیح دادهام که چرا کیفیت تبلیغ برای گوگل اهمیت زیادی دارد. درست است. که گوگل به فکر کسب درآمد است، اما باید توجه داشته باشیم تا زمانی که رضایت مخاطبانش را جلب نکند، درآمدی هم نخواهد داشت! بنابراین هرچقدر کیفیت کار شما به عنوان تبلیغدهنده بالاتر باشد، رضایت مخاطبان بیشتر جلب میشود. در نتیجه، گوگل به حیات خود ادامه میدهد و به پاس زحمات شما، با هزینه کمتری و در جایگاه بالاتری تبلیغ شما را نمایش خواهد داد.
+متن تبلیغ جذابتری بنویسید.
یکی از مهمترین راههای بهینهسازی، بهبود همین متن تبلیغ است. یعنی اینکه شما مطمئن شوید متنهای جذابی دارید و در عین حال کلمات کلیدی در متن شما وجود دارند. در این صورت امتیاز شما در شاخصهای «مرتبط بودن» و «نرخ کلیک» افزایش پیدا میکند.
اصلاً مسئله این است که هرچه تبلیغ شما کلیک بیشتری جذب کند، گوگل هم راضیتر است. زیرا؛ گوگل با استفاده از کلیک شما کسب درآمد میکند. پس گوگل متنهایی را بیشتر دوست دارد که کلیک بیشتری دریافت میکنند.
✔صفحات سایت خود را بهبود دهید.
یکی از معیارهای مهم امتیازدهی که قبلاً هم در مورد آن صحبت کردیم، تجربه کاربر از صفحه فرود است. صفحه فرود همان صفحه از سایت شماست که کاربر پس از کلیک روی تبلیغ وارد آن میشود. هرچقدر کیفیت این صفحه بالاتر باشد، کاربر شما راضیتر خواهد بود.
کیفیت سایت و صفحه فرود برای گوگل اهمیت زیادی دارد. تا جایی که گاهی به برخی از مشتریانمان پیشنهاد دادیم که سایت خودشان را به طور کامل تغییر دهند. زیرا متوجه شدیم که به احتمال زیاد کاربری که وارد این سایت شود، نه تنها خریدی نمیکند، بلکه برای برداشتن کلاهش هم به آن سایت برنمیگردد!
+محتوای سایت را مرتبطتر و جذابتر کنید.
همین ابتدا بگوییم که تبلیغات گوگل و تمامی روشهای تبلیغاتی دیگر، به تنهایی عامل فروش سایت شما نیستند! گوگل ادز میتواند به هدفمندترین شکل ممکن کاربران را وارد سایت شما کند، اما اینکه چقدر فروش دارید، کاملاً به سایت شما و کیفیت پذیرایی از کاربران برمیگردد!
سعی کنید محتوای مرتبط با تبلیغ به سایت خود اضافه کنید. هر چقدر محتوای سایت شما جذابتر و مرتبطتر باشد، شانس ماندگاری مخاطب در سایت بیشتر میشود. همچنین گوگل ادز هم مطمئن میشود که محتوای سایت شما با محتوای تبلیغ و کلمات کلیدی همخوانی دارد و در نتیجه روی شما بیشتر حساب باز میکند.
✔ساختار مناسبی برای کمپینها ایجاد کنید.
داشتن ساختار مناسب به شما کمک میکند کاربران را بهتر و هدفمندتر به صفحه محصولات و خدماتی که دنبالش هستند هدایت کنید. در نتیجه تبلیغ شما مرتبطتر میشود و علاوه بر افزایش شانس فروش، گوگل هم امتیاز کیفی بالاتری به تبلیغ شما میدهد.
✔مطمئن شوید رصد کردن نرخ تبدیل را فعال کردهاید.
مهمترین اقدام برای بهینه کردن تبلیغات، این است که بفهمید کدام کلمات برای شما منجر به فروش میشوند. و کدامها نه. در این صورت از هزینه اضافی روی کلمات نامناسب جلوگیری میشود. برای این کار باید رصد کردن نرخ تبدیل در گوگل ادز را فعال کنید.
همچنین استفاده از استراتژیهای قیمتگذاری مانند؛ Maximize Conversion و Target ROAS میتواند کمک زیادی به بهینهتر شدن هزینههایتان بکند. پس اگر همچنان از استراتژی قیمتگذاری دستی استفاده میکنید، بهتر است به سراغ استراتژیهای اتوماتیک هم بروید. و از گوگل بخواهید باتوجه به اهدافی که تعیین کردهاید، کمپین شما را بهینه کند.
✔از امتحان کردن تغییرات جدید نترسید!
شاید نتوانیم در مورد چیزی 100% مطمئن باشیم، اینکه آیا تغییراتی که میخواهیم ایجاد کنیم، واقعاً به بهتر شدن کار کمک میکنند یا نه؟ خوشبختانه گوگل ادز امکانی دارد که با استفاده از آن میتوانید تستهای A/B بگیریم.
به این صورت که شما از کمپین موجود، یک کپی میگیرید. و در کپی جدید هر تغییری که مدنظرتان بود را اعمال میکنید. (از تغییر کلمات گرفته تا تغییر زمان نمایش و…). سپس کمپین کپی را تحت عنوان Experiment اجرا میکنید. و درصدی از بودجه کمپین اصلی را به این کمپین جدید اختصاص میدهد.
✔نیم نگاهی به پیشنهادات گوگل ادز داشته باشید.
خود گوگل ادز هم دست به کار شده و برای بهتر شدن نتایج شما، پیشنهاداتی میدهد. البته قرار نیست تمامی پیشنهاداتش را عملی کنید! چون گاهی واقعاً پیشنهادات مناسبی ندارد. و اعمال کردنشان ممکن است ضرر کنید. اما در هر صورت برخی از پیشنهاداتش قابل بررسی است. مثلاً؛ میگوید این تعداد کلمات را بهتر است اضافه کنید، یا متن تبلیغ جدید بنویسید.
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید..