هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ🌼 همراه شما هستیم، با آموزش دیگری درباره؛ هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

⭐برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐


🎯هدف چیست؟

هدف در واقع یک آرزو، خواسته یا نتیجه دلخواه است. که شما در آینده می‌خواهید به آن برسید. و برای به دست آوردن آن نیاز به برنامه‌ها و اقدامات خاصی دارید. یک هدف ممکن است، کلی باشد. یا جزئی. بلندمدت باشد یا کوتاه‌مدت.

هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟


هدف گذاری SMART چیست؟ و از کجا آمد؟

روش اسمارت (SMART) برخلاف اسمش، یک روش هوشمند و عجیب و غریب نیست. قرار هم نیست، که یک الگوریتم خفن و پیچیده برای اهداف شما ارائه دهد. که درست یا غلط بودن هدفتان را مشخص کند. کلمۀ SMART از حروف اول 5 کلمه گرفته شده است. که هر کدام به یک ویژگی اشاره دارند. 5 ویژگی اسمارت عبارتند از:

  • مشخص (Specific)
  • قابل اندازه‌گیری (Measurable)
  • در دسترس (Achievable or Attainable)
  • مناسب و مرتبط (Relevant)
  • زمان‌دار (Time-based or time bounded)

هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟


ویژگی‌های هدف SMART را بشناسیم.

گفتیم که طبق روش SMART هدفی مناسب است که مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دست‌یابی، مناسب و زمان‌دار باشد. حالا هر کدام را جداگانه توضیح می‌دهیم. بخوانید و ببینید که آیا هدف شما هم این ویژگی را دارد یا خیر.

هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

1. مشخص بودن (Specific)هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

اولین ویژگی هدف اسمارت به ما می‌گوید؛ که هدف باید واضح، مشخص و دقیق باشد. یعنی؛ شما باید دقیقاً بدانید چه ‌چیزی می‌خواهید؟ به کلمه «دقیقاً» دقت کنید. چون هدف شما باید دقیق و با جزئیات بیان شود. وقتی هدف مشخص باشد، ذهن شما از آشفتگی نجات پیدا می‌کند. و راحت‌تر می‌توانید برای هدفتان برنامه‌ریزی کنید

2. قابل اندازه‌گیری (Measurable)هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

هدفتان باید به‌گونه‌ای باشد که بشود آن را اندازه گرفت. با اندازه‌گیری به‌سادگی می‌توانید بفهمید که کجای کار هستید، یا این که چند درصد از هدفتان عملی شده است.

 

⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐

3. قابل دست یابی (Achievable or Attainable) هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

می­‌توانید بلند پرواز باشید. ولی ابتدا باید به طور واقع‌گرایانه ببینید، که این خواسته شما به چه منابعی نیاز دارد. چه امکاناتی می­‌خواهد و چه توانمندی­‌هایی را باید در خودتان ایجاد کنید.

4. مناسب و مرتبط (Relevant) هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

هدفی که تعیین می‌کنید باید با اهداف دیگرتان همخوانی داشته باشد. همچنین دقت کنید که این خواسته باید مناسب شخصیت، نیاز و روحیات شما باشد.

5. زمان‌دار (Time-based or Time bounded)هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

قانونی هست که می‌گوید کارها به اندازه زمانی که دارید کش پیدا می‌­کنند! علاوه بر این اگر می‌خواهید دچار امروز-فردا کردن نشوید حتما برای کارهایتان دِد-لاین یا ضرب­الاجل بگذارید.


از تغییر دادن هدفتان نترسید!

و در پایان فراموش نکنید، که هدف SMART هم مانند هر چیز دیگری در دنیا تغییر می‌کند! پس هر چند وقت یکبار هدفتان را باز بینی کنید. هر چه به پیش می‌روید از تجربه‌های خودتان و از فیدبک دیگران یاد بگیرید. و جاهایی که لازم است هدفتان را اصلاح کنید. هم خواسته‌های آدم و هم شرایط اطراف تغییر می‌کند.

هدف گذاری اسمارت (SMART) چیست؟

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا