با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ همراه شما هستیم، با آموزش جدید درباره؛ نکات مهم سئو برای استفاده از https در سایت
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
مزایای استفاده از https در سئو سایت
علاوه بر امنیتی که پروتکل https ارائه میدهد، استفاده از پروتکل https مزایای سئوی بسیاری دارد. که بازاریابان میتوانند از این مزایا بهرمند شوند.
+دادههای ارجاعی بیشتر
هر زمانی که ترافیک از یک وبسایت امن با پروتکل https به سوی یک وبسایت غیر امن (یعنی http) حرکت میکند، دادههای ارجاعی مهم از بین میروند.
+تاثیر https در بهبود رتبه سایت
گوگل گفته؛ استفاده از پروتکل https را به عنوان امتیازی مثبت در رتبهبندی وبسایتها به حساب میآورد، اما گوگل نزدیک به 200 فاکتور را در رتبهبندی سایتها اثر میدهد. بنابراین، احتمالاً تاثیر https در سئو سایت را به صورت عینی احساس نخواهید کرد. به خصوص اگر وبسایت شما در رتبه خوبی قرار گرفته باشد.
در واقع، آخرین تحقیقات سایت Search Metrics نشان میدهد، که استفاده از پروتکل https مزیت قابل تشخیصی در سئو و بهبود رتبه سایت ندارد. این موضوع به این معنی است. که مانند؛ بسیاری از سیگنالهای رتبهبندی، امکان تفکیک این تاثیر وجود ندارد.
بعضی از مواردی که میتوانیم به آنها اشاره کنیم اینها هستند:
- لینک بیلدینگ
- تحلیل سئوی رقبا
- بهبود متا تگهای سوشال
- کاهش خطاهای Crawl
- رفع مشکل محتوای تکراری یا Duplicate Content
- بررسی سئوی کلی سایت
- بهینهسازی سرعت وبسایت
- بهینهسازی سئوی محلی
- هدفگذاری بینالمللی
- تولید محتوای باکیفیت
- هماهنگسازی سایت با جستجوی کاربران
- بهروزرسانی محتوای قدیمی
- بهبود لینکسازی داخلی
- بهینهسازی داخلی سایت (On-Page Seo)
امنیت و حریم خصوصی
بسیاری از افراد معتقدند که https فقط به درد وبسایتهایی میخورد که گذرواژهها و محتوای حساس دارند، اما این موضوع چندان درست نیست. حتی وبسایتهای خیلی معمولی که محتوای کسلکننده دارند نیز میتوانند از مزایای رمزگذاری SSL/https بهرهمند شوند.
پروتکل HTTPS از جنبههای مختلفی، امنیت سایت شما را تضمین میکند:
- پروتکل https اطمینان میدهد، که وبسایت و سرور دقیقاً همانهایی باشند که کاربر قرار است. به آنها متصل شود.
- از آنجا که https جلوی ورود ابزارهای 3rd Party به اتصال کاربر و سرور میگیرد، از حملههای هکرها جلوگیری کرده. و استفاده از وبسایت را برای بازدیدکنندگان آسانتر میکند.
- پروتکل https کل ارتباطات از جمله URLها را رمزگذاری میکند. این کار از اطلاعاتی چون سوابق بازدید از سایتها و شمارههای کارتهای بانکی محافظت میکند.
چالشهای پیش رو هنگام استفاده از https
-احتمال اشتباه وجود دارد!
انتقال کل وبسایت از http به https یعنی انتقال موارد بسیار فراوان! طبعاً جزئیات خیلی زیادی وجود دارند، که ممکن است. در این فرآیند از قلم بیفتند.
-مشکلات مربوط به سرعت
از آنجا که https نسبت به http نیاز به ارتباطات اضافهتری بین سرورها دارد، پتانسیل آن را دارد. که سرعت وبسایت شما را کاهش دهد. مخصوصاً؛ اگر سایت شما از قبل هم کند بوده باشد. این نکته را هم درنظر بگیرید که سرعت، به تنهایی عاملی تعیین کننده در رتبهبندی وبسایتها است.
-هزینهها
بسیاری از وبمسترها برای گواهینامههای SSL خود سالانه بین 200 تا 800 هزار تومان هزینه میکنند. این مبلغ شاید برای وبسایتهای بزرگ به چشم نیاید، اما؛ برای سایتهای کوچکتر ممکن است، قابل توجه باشد. با کمی جستجو در اینترنت میتوانید هزینههای مربوط به SSLهای مختلف را مشاهده کنید.
-همه چیز برای https آماده نیست!
گاهی اوقات، همۀ شرایط برای کار با https مهیا نیست. اپلیکیشنهای آنلاین قدیمی ممکن است هنوز با https مشکل داشته باشند. واقعیت این است که کل دنیا در حال حرکت به رمزگذاری از نوع SSL است، اما؛ این روند موانعی هم بر سر راه خود دارد.
تعداد سایتهایی که از https استفاده میکنند، رو به رشد است.
امروزه تعداد بسیار زیادی از سایتها از https استفاده میکنند، اما بیشتر آنها تنها در صفحات لاگین یا پرداخت از این پروتکل بهره میگیرند. هنوز تعداد وبسایتهایی که در تمام صفحات خود از https استفاده میکنند، بسیار کم است.
بر اساس تحقیقات سایت BuiltWith در سال 2014، در میان 10،000 وبسایت برتر جهان حدود 4.2% و بین یک میلیون سایت برتر دنیا تنها 1.9% از آنها، کاربران را به صورت پیشفرض در تمام صفحات به SSL/HTTPS هدایت میکنند. البته، در حال حاضر این رغم بسیار تغییر کرده است. و همچنان، رو به رشد است.
کدام یک از گواهینامههای SSL از همه بهتر است؟
شرکتها انواع متفاوتی از خدمات و گواهینامههای SSL را عرضه میکنند، اما؛ تمامی این انواع در دو دستهبندی کلی قرار میگیرند:
- Standard Validation SSL یا تاییدیه SSL استاندارد
- Extended Validation SSL یا تاییدیه SSL توسعه یافته (که بالاترین درجه SSL را به شما اعطا میکند.)
از نظر امنیت و تجربه کاربری، نوع گواهینامهای که به کار میبرید، میتواند تاثیرگذار باشد. اگر خود را به جای کاربر بگذارید میتوانید تصور کنید مواجه شدن با انواع مختلف پروتکلهای https در نوار آدرس سایت، چه تاثیری میتواند بر احساس کاربر داشته باشد.
هر چقدر بخش سبز رنگ کنار نوار آدرس برای کاربران اطمینان بخش است. نشانههای هشدار دهنده عجیب و غریب کنار آن، ممکن است. باعث نگرانی کاربر شده. یا حتی او را فراری دهند. یکی از تاثیرات https در سئو سایت همین بحث اعتماد و اطمینان کاربران به فعالیت شماست!
چکلیست سئو برای حفظ رتبه در نتایج جستجو
- اطمینان حاصل کنید تمامی اِلمانهای سایت شما از https استفاده میکنند. از جمله ویجتها، جاوا اسکریپت، فایلهای CSS، تصاویر و شبکه نمایشدهنده محتوا و … .
- برای هدایت تمامی URL های http به https از ریدایرکتهای 301 استفاده کنید. این کار برای بسیاری از کارشناسان سئو امری پیش پا افتاده است، اما بسیار بسیار اهمیت دارد.
- مطمئن شوید که همۀ تگهای Canonical به نسخه https آدرسهای URL اشاره میکنند.
- هر وقت لازم است، از URL های نسبی (Relative URLs) استفاده کنید.
- لینکهای کد شده داخلی (هر تعدادی که هستند) را بازنویسی کنید. تا به https اشاره کنند. این کار به اشاره به نسخه http و اطمینان به ریدایرکتهای 301 ارجحیت دارد.
- نسخه https سایت خود را هم در گوگل وبمستر تولز و بینگ وبمستر تولز ثبت کنید.
- در ابزارهای وبمستری از عملکرد Fetch and Render استفاده کنید. تا مطمئن شوید رباتهای خزندۀ گوگل میتوانند، به خوبی وارد وبسایت شما شده. و آن را بررسی کنند.
- نقشه سایت خود را بهروزرسانی کنید. تا URLهای جدید نمایش داده شوند.
- فایل robots.txt خود را بهروزرسانی کنید. نقشههای جدید سایت را به فایل خود اضافه کنید. مطمئن شوید، فایل robots.txt هیچ یک از صفحات مهم را مسدود نمیکند.
- در صورت لزوم، کد پیگیری Analytics خود را به روز رسانی کنید.
- امنیت سختگیرانه حرکت در http یا همان HSTS را پیادهسازی کنید. این کار باعث میشود، کاربران حتی اگر به صفحههای http هدایت شوند، تنها به صفحات https دسترسی داشته باشند. این کار ریدایرکتهای اضافی را از بین برده، مقدار زمان پاسخ را کاهش داده. و امنیت را بالا میبرد.
- اگر فایل disavow دارید، اطمینان پیدا کنید. که URL های رد شده، را در یک فایل کپی در پروفایل جدید وبمستری خود ذخیره کردهاید.
نکتههایی در مورد FeedBurner و RSS
بسیاری از سایتها هنوز برای خوراک RSS خود از FeedBurner استفاده میکنند. اما متاسفانه؛ گوگل مدت زیادی است. که پشتیبانی از FeedBurner را متوقف کرده. و به همین خاطر FeedBurner با https مطابقت ندارد. اگر از FeedBurner استفاده میکنید، بهتر است دیگر آن را کنار بگذارید. و به سراغ چیزی مطابق با https مثل FeedPress بروید. اگر هم از نظر فنی تواناییاش را دارید، میتوانید این کار را خودتان انجام دهید.
تاثیر بر تعداد به اشتراکگذاریها در شبکههای اجتماعی
وقتی از http به https نقل مکان میکنید، معمولاً مایل هستید، عددهای مربوط به تعداد به اشتراکگذاریهای مطالب شما حفظ شود. همان عددهایی که در وبسایتها زیر لوگوهای شبکههای اجتماعی میبینید! این عددها تاثیر چندانی بر سئو و رتبه سایت شما ندارند، اما تاثیر روانی زیادی بر ذهن مخاطبان خواهند گذاشت.
در واقع بعضی از شبکههای اجتماعی هنوز این عددها را از طریق API هایشان منتقل میکنند، اما ممکن است. هفتهها یا حتی ماهها طول بکشد که این اعداد به درستی نمایش داده شوند. در بعضی از شبکههای اجتماعی مثل توییتر و پینترست هم این عددها هرگز منتقل نخواهند شد. خوشبختانه فیسبوک و لینکدین در نهایت این کار را انجام میدهند.
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.
به یاد داشته باشید که این کار باعث نمیشود اعداد با به اشتراکگذاریهای جدید به روز شوند، بلکه بیشتر به درد محتوای قدیمیتر میخورد. که احتمالاً به تعداد زیادی به اشتراک گذاشته نخواهند شد. اگر انتظار دارید محتوای شما در شبکههای اجتماعی دیده شوند، بهتر است بگذارید این اعداد خودشان به صورت طبیعی به روز شوند.