نصب کردن استریسک 1.8 بر روی CentOS

این مقاله؛ در خصوص نصب کردن استریسک 1.8 بر روی CentOS میباشد. برای آگاهی بیشتر از این موضوع، همراه وبوآپ باشید.
“همچنین می‌توانید، برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحه “ خط تلفن آسیاتک ” استفاده کنید.”📞🌐


روند نصب استریسک ۱٫۸:

۱/نصب بسته های نرم افزاری پیشنیاز بر روی سیستم عامل
۲/ libpri
۳/ dahdi
۴/ Asterisk نسخه ۱٫۸٫۱۵

1_ نصب بسته های پیش نیاز:

dahdi مخفف Digium Asterisk Hardware Device Interface است. و برای نصب نیاز به کتابخانه kernel-devel دارد.

ماژول های Dahdi باید در کرنل بارگزاری شوند. با اجرای دستور بالا با توجه به اینکه کرنل نیز به روز شده است. نیاز به restart کردن سیستم داریم. تا سیستم با کرنل جدید بالا بیاید. و درایور های dahdi در کرنل جدید بارگزاری شوند.

این بسته های شامل کامپایلر مورد نیاز برای کامپایل کد منبع استریسک , ابزارهای و کتابخانه های مورد نیاز و همچنین بسته نرم افزاری sqlite برای پایگاه داده داخلی استریسک است.
yum install -y automake gcc gcc-c++ ncurses-devel openssl-devel libxml2-devel libcurl-devel newt-devel  wget make sqlite-devel

2_ دانلود و نصب Libpri:

تمامی نرم افزاری Libpri , Dahdi و Asterisk از وبسایت www.asterisk.org به صورت رایگان قابل دانلود هستند. به مسیر usr/src/ میرویم. و با استفاده از دستور wget بسته Libpri را از وبسایت www.asterisk.org دانلود می کنیم. cd /usr/src
wget http://downloads.asterisk.org/pub/telephony/libpri/releases/libpri-1.4.12.tar.gz و بسته فشرده با فرمت tar.gz را با استفاده از سوییچ xzvf از دستور tar باز کرده. و وارد دایرکتوری آن می شویم.

tar -xzvf libpri-1.4.12.tar.gz
cd libpri-1.4.12 با استفاده از دو دستور make و make install این بسته نرم افزاری را کامپایل و نصب می کنیم.

3_ نصب نرم افزار Dahdi:

روند دانلود و نصب این بسته مانند؛ libpri است. پس از اجرای دو دستور make و make install برای اجرای خودکار سرویس dahdi پس از هر بار ربستارت شدن سیستم اسکریپت های لازم را با استفاده از دستور make config ایجاد می کنیم .
cd /usr/src
tar -xzvf dahdi-linux-complete-2.6.1+2.6.1.tar.gz
cd dahdi-linux-complete-2.6.1+2.6.1
make install
make config

4_ دانلود و نصب سیستم تلفنی Asterisk:

بسته نرم افزاری استریسک را به نیز به روش دو بسته قبل با استفاده از ابزار wget دانلود کرده. و از حالت فشرده خارج می کنیم.

cd /usr/src
tar -xzvf asterisk-10.6.1.tar.gz
cd asterisk-10.6.1
با اجرای اسکریپت configure پیش نیاز های لازم جهت نصب استریسک و فعال کردن ماژول های مختلف چک میشود. و در صورتی که حداقل پیشنیازه های نصب Asterisk نصب نشده باشد. اسکریپت مورد نظر با تولید پیام های مرتبط شما را آگاه خواهد ساخت. اگر؛ حداقل پیشنیاز ها برای نصب سیستم تلفنی Asterisk بر روی سیستم عامل شما نصب باشد. در انتهای اجرای اسکریپت بالا آرم استریسک را همانند؛ تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.

زمان کامپایل کد با استفاده از دستور make است. ولی در این مرحله می توان با استفاده از دستور make menuselect روند نصب ماژول ها و امکانات استریسک را اختصاصی سازی نمود.

نصب Asterisk:

با استفاده از دو دستور make samples و make progdocs در انتهای نصب نیز می توانید فایل های پیگربندی نمونه و داکیمومنت های آموزشی استریسک را تولید کنید. و به روند نصب استریسک خاتمه دهید. اول سرویس Dahdi و سپس؛ سرویس Asterisk را با استفاده از دستورات زیر Start می کنیم.

service dahdi start
service asterisk start

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا