مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه

مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه

با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ🌼 همراه شما هستیم، با آموزش دیگری درباره؛ مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه

⭐برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐


مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه ریسک چیست؟

ریسک، نوعی عدم اطمینان در رسیدن به نتایج دلخواه است. یعنی؛ احتمال اینکه ما به هدفمان نرسیم یا حتی بدترین نتیجه ممکن را بگیریم. ریسک‌ها همه‌جا هستند. به‌هرحال ما می‌توانیم راهی را انتخاب کنیم، که ریسک آن کمتر و امکان رسیدن به هدف بیشتر باشد. اما؛ پیدا کردن همین راه کم‌خطر هم خود نیازمند مهارتی است. که به آن مدیریت ریسک می‌گوییم.


مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه مدیریت ریسک چیست؟

مدیریت ریسک به زبان ساده یعنی اینکه؛ ما بتوانیم با وجود شرایط خطرآفرین، باز هم به اهدافمان دست پیدا کنیم. به عبارت دیگر، به جای فرار کردن از خطراتی که سر راهمان وجود دارد، وارد میدان شویم. و با مدیریت صحیح، خطر آن‌ها را تا حد ممکن کاهش دهیم. فرآیند مدیریت ریسک شامل شناسایی، تحلیل، ارزیابی و کنترل ریسک است. تا نتایج نامطلوب حاصل از آن‌ها حداقل شود.


مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه مدیریت بحران چه تفاوتی با مدیریت ریسک دارد؟ 

مدیریت بحران یعنی؛ مدیریت وضعیت بحرانی پس از وقوع یک حادثهٔ ناگهانی. اما؛ مدیریت ریسک به معنای مدیریت و پیشگیری قبل از وقوع حادثه است. مدیریت بحران به رفع مشکلات پس از وقوع حادثه می‌پردازد. اما مدیریت ریسک پیش از وقوع هر حادثه‌ای، احتمالات مختلف را در نظر می‌گیرد. تا در صورت بروز حادثه، آسیب‌های احتمالی را به حداقل برساند.

مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه


مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه  چرا مدیریت ریسک برای کسب و کار ما حیاتی است؟مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه

داشتن مدیریت ریسک موضوعی حیاتی است. زیرا؛ مانع به وجود آمدن بحران‌ها می‌شود. با وجود مدیریت ریسک، اگر بحران خاصی هم ایجاد شود، آسیب‌ها و ضررهای ناشی از آن به حداقل می‌رسد. این مسئله در کسب‌وکار بسیار پراهمیت‌تر است. زیرا؛ باعث کاهش ضررهای مالی و جلوگیری از هدر رفتن زمان برای رسیدن به اهداف اصلی کسب و کار می‌شود.


مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه چگونه ریسک‌ها را مدیریت کنیم؟

برای مدیریت کردن ریسک‌ها در کسب‌وکار خود، بهتر است ابتدا یک مدیر پروژهٔ متخصص و باتجربه استخدام کنید. سپس؛ از او بخواهید که تمام موارد ریسک‌آفرین را بررسی و جمع‌آوری کند. فهرست جامعی از ریسک‌ها تهیه و در جلسه‌ای که با مدیران ارشد کسب‌وکارتان برگزار می‌کنید، به بررسی آن‌ها بپردازید. در این جلسه، مواردی را که توسط سایر مدیران نیز مطرح می‌شود. به فهرست جامع گردآوری شده اضافه کنید. و از مدیر پروژه بخواهید مجدداً همهٔ آن‌ها را بررسی کند.

مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه

در ادامه به توضیح ۹ مرحله‌ای می‌پردازیم که انجام آن‌ها برای اجرای صحیح و کاربردی مدیریت ریسک‌ ضروری است:

+مرحله اول: محلی برای ثبت ریسک‌ها ایجاد کنید.

برای ثبت ریسک‌ها و خطرات احتمالی، سیستمی ایجاد کنید. این سیستم باید به‌گونه‌ای باشد؛ که به‌آسانی بتوان ریسک‌ها را بر اساس تاریخ ثبت، شرح خطرات، احتمالات مرتبط، تأثیر خطرات، وضعیت آن‌ها و چگونگی مقابله با آن‌ها ثبت و نگهداری کرد.

+مرحله دوم: خطرات را شناسایی کنید.

به همراه تمام اعضای تیم کاری خود، انواع خطرات را شناسایی کنید. و مطمئن شوید که همهٔ افراد تیم به اندازهٔ کافی برای مقابله با خطرات آگاهی و آمادگی دارند. سعی کنید خطرات را به‌صورت همه‌جانبه شناسایی کنید. و تفاوت آن‌ها را بر اساس حوزهٔ مربوط به هر ریسک بررسی کنید. دقت داشته باشید که ریسک‌ها حتماً نباید ناگهانی و اتفاقی باشند. گاهی یک تصمیم آگاهانه هم با ریسک همراه است.

+مرحله سوم: فرصت‌های مختلف را شناسایی کنید.

وقتی که در حال شناسایی ریسک‌ها هستید، ناخودآگاه فرصت‌هایی در دل آن‌ها می‌بینید. فرصت‌های جدید، تمام رویدادهایی هستند. که به نحوی می‌توانند بر پیشبرد اهداف و پروژه‌های شما تأثیر مثبت بگذارد. این کار کمک می‌کند که برای بهره‌برداری از فرصت‌های مثبت برنامه‌ریزی کنید. و همان‌طور که برای اتفاقات ناگوار آماده می‌شوید، برای فرصت‌های مثبت جدید و ناگهانی نیز آماده شوید.

+مرحله چهارم:‌ خطرات را تحلیل کنید.

در این مرحله، تحلیل کنید که احتمال وقوع این خطرات چقدر است. و اینکه هر کدام از آن‌ها چه اثر مخربی روی کار شما دارند. البته توجه داشته باشید آسیب‌های یک خطر، فقط مالی نیست. معیارهایی دیگری مانند؛ زمان و کیفیت نیز وجود دارد. که باید بررسی شود.

+مرحله پنجم: خطرات را ارزیابی و رتبه‌بندی کنید.

گام سوم ارزیابی و رتبه‌بندی خطرات است. یعنی اینکه بفهمید کدام ریسک‌ها مهم‌ترند که برای پیشگیری از آن‌ها بیشتر وقت بگذارید. یعنی؛ ریسک‌هایی که احتمال وقوع بیشتر و نتیجه مخرب‌تری دارند. در رتبه بالاتری قرار می‌گیرند. و اولویت با حل آن‌ها خواهد بود.

+مرحله ششم: راه‌حل رفع خطرات را بیابید.

بعد از شناسایی، تحلیل و رتبه‌بندی ریسک‌ها، نوبت یافتن روش‌های مقابله با آن‌ها است. در این مرحله فکر کنید که برای مقابله با هر ریسک چه تکنیکی می‌توانید استفاده کنید یا اگر راه‌حلی وجود ندارد، چه برنامه‌ای می‌توانید داشته باشید تا ضرری که به شما می‌رسد به کمترین حد ممکن برسد.

⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐

+مرحله هفتم: برای مقابله با هر ریسک فردی را انتخاب کنید.

برای مقابله با هر ریسک، یکی از اعضای تیم خود را با توجه به توانایی‌ها و روحیاتش انتخاب کنید. فرد انتخاب شده باید خود را از همهٔ جهت‌ها برای مقابله با ریسک مشخص‌شده آماده کند. به این ترتیب بهترین نوع همکاری برای مقابله با خطرات پیش‌بینی‌شده بین افراد حاضر در کسب‌وکارتان شکل می‌گیرد و نتایج مفیدتری حاصل می‌شود.

+مرحله هشتم: به‌طور مداوم خطرات را بررسی و به‌روزرسانی کنید.

در مراحل قبلی، فهمیدید که ریسک‌های کسب‌وکارتان چیست؟ و اگر اتفاق بیفتند چه نتایجی ناخوشایندی ممکن است. در انتظار کسب‌وکارتان باشد. اگر این مسئله را به‌خوبی درک کرده باشید، الآن بیشتر از قبل تأکید دارید که باید حسابی حواستان به ریسک‌های احتمالی باشد. که کار دستتان ندهند.

مدیریت ریسک و اهمیت نیاز آن برای انجام هر پروژه

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا