لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

یاد میگیریم که در دنیای آنلاین، چطور می‌توانیم مشتری بدست بیاوریم؟و اینکه لید (Lead) دقیقاً چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ و چگونه می‌توان لید‌های بیشتری جذب کرد؟

⭐برای بهره مند شدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐

لید چیست؟ | Lead

لید یا Lead، یک شخص واقعی است. که پشت لپ‌تاپ یا گوشی نشسته و از یک طریقی بالاخره فروشگاه اینترنتی شما را پیدا می‌کند. ودر نهایت قرار است. علاقمند شود. که از شما خرید کند. یکبار دیگر به تعریف بالا دقت کنید. مشتری قرار است. به خرید از ما علاقمند شود. یعنی سرنخ را به شما داده! کافی‌است. آن را سفت بچسبید تا از دستش ندهید.

لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

اگر بخواهیم برای کلمه Lead در فارسی معادلی پیدا کنیم، بهترین گزینه‌ها: «سرنخ یا مشتری راغب هستند».

چرا جذب لید مهم است؟

اگر تعریف لید را درست متوجه شده باشید، می‌توانید به راحتی حدس بزنید، که چرا پیدا کردن لید برای هر کسب‌وکار، انقدر مهم است…

💸پول! لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

مشتری‌های ثابت که دارند، چندوقت یکبار از ما خرید می‌کنند. اما قطعاً این کافی نیست. ما به مشتری‌های بیشتری احتیاج داریم. که دوست داشته باشند. از ما خرید کنند. تا در نهایت، فروش خود را افزایش دهیم. و کسب‌وکارمان بزرگتر شود. البته یکی دیگر از دلایلی که ساخت لید را برای ما جذاب کرده است. کم هزینه بودن آن است. یعنی نسب به باقی روش‌های تبلیغاتی بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود.

 

ساخت لید چیست؟ | Lead Generation

در دنیای بازاریابی، یک سری کارها را انجام ‌میدهیم. تا آن فرد غریبه را به طور طبیعی جذب خود کنیم. و کاری کنیم که به محصولات یا خدماتی که ما ارائه می‌کنیم، علاقمند شود. در نهایت هم خودش کم‌کم پیش‌قدم شود و بخواهد که از ما باخبر باشد.

روند ایجاد لید یا سرنخ

برای این که توضیح این قسمت ساده‌تر باشد، می‌خواهیم یک اسمی به آن شخص فرضی که قرار است. به مشتری‌مان تبدیل شود بدهیم.  مثلاً فرهاد.

  1. ابتدا فرهاد از طریق یکی از کانال‌های بازاریابی، مثل شبکه‌های اجتماعی، مقاله وبلاگ، گوگل و … با سایت شما آشنا می‌شود.
  2. حالا فرهاد به سایت شما آمده است. اما ما قبلاً یک دکمه، عکس یا متنی در سایتمان قرار داد‌ه‌ایم که او را دعوت به انجام کاری کند. مثلاً:
  • دکمه «عضویت در سایت»
  • عکس «دانلود دوره رایگان»
  • مشاهده ویدیو راهنمای خرید محصول
  • دعوت به کامنت گذاشتن در انتهای مقالات
  • دکمه مشاهده چکیده‌ای از دوره

اگر هم بخواهیم اصطلاح تخصصی این‌ کار را بگوییم؛ در دنیای بازاریابی به آن‌ها Call tAction یا CTA یا فراخوان عمل هم می‌گویند. یعنی؛ با استفاده از المان‌های مختلف، از فرهاد بخواهیم که یک کاری را انجام دهد. (فرمی پر کند، ویدیویی ببیند، دوره‌ای دانلود کند، کامنتی بگذارد و …)

  1. به کمک این کار (همون CTA)، فرهاد رو به یک صفحه دیگر می‌کشانیم.
    این صفحه، ایجاد شده که ما در قبال یک پیشنهادی که به فرهاد می‌دهیم، از او اطلاعات دریافت کنیم. اصطلاحاً به آن landing page یا صفحه فرود می‌گویند. و دقیقاً در همین نقطه باید بهترین تجربه کاربری ممکن را برای فرهاد ایجاد کنید.
    حالا این پیشنهادی که گفتیم، می‌تواند، یک کتاب یا دوره رایگان باشد. هر چیزی که هست، باید ارزشمند باشد، تا فرهاد در ازای دریافت آن اطلاعاتش را به ما بدهد.
  2. وقتی فرهاد با پای خودش به آن صفحه آمد و حاضر شد. در قبال یک محتوای ارزشمندی که می‌خواهد دریافت کند، اطلاعاتش را به ما بدهد؛ به هدفمان رسیده‌ایم. و یک لید (سرنخ) ایجاد کرده‌ایم. این فقط گوشه‌ای از کارهایی بود که باید برای جذب مشتری انجام دهید. ما در دوره «افزایش فروش اینترنتی»، قدم به قدم، کسب درآمد در دنیای اینترنت و افزایش فروش را به شما اموزش می‌دهیم. حتماً ویدیو زیر راه ببنید تا راه و رسم فروش اینترنتی برایتان روشن شود.

🛑نکته!!!

فراموش نکنید، که همیشه اولین قدم، مهم‌ترین قدم است. اگر یادتان باشد، گفتیم که فرهاد باید از یک طریقی با کسب‌وکار شما آشنا شود. تا بتوانید او را تا مرحله آخر برسانید.

Lead Generation یا ایجاد لید چگونه انجام می‌شود؟

وقتی که درک درستی از مسیر روند ایجاد لید پیدا کردید، بهتر است. به فکر راه‌هایی باشید. که فرهاد و امثال فرهاد را به لید تبدیل کنید. برای این کار هم راه‌های مختلفی دارید، که در ادامۀ این بخش تمامی آن‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد.

از طریق گوگل

یکی از راه‌هایی که می‌تواند کاربر را به لید تبدیل کند، از طریق گوگل است. یعنی شما یک سایتی دارید. و مثلاً وقتی کاربر سرچ می‌کند: «لید یا سرنخ چیست؟» شما اولین سایتی هستید. که گوگل به او نشان می‌دهد و روی سایت شما کلیک می‌کند.

حالا برای ایجاد لید از طریق گوگل باید اول از همه سایت خوب و کاربر پسندی داشته باشید. جوری که اگر یک نفر وارد سایتتان شد، دلش نخواهد که از آن بیرون برود. از بس که مطالب و ظاهر و باطن سایت شما جذاب است.

برای رسیدن به نتایج اول گوگل باید تلاش کنید. باید یک سری اصول را رعایت کنید. که در دنیای دیجیتال مارکتینگ، به سئو معروف است. (یعنی بهینه سازی برای موتور جستجو) برای مطالعه بیشتر در این مورد حتما به صفحه آموزش سئو سایت ما سری بزنید. البته ویدیو زیر هم می‌تواند بسیاری از سوالات شما را پاسخ دهد.

لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

تولید محتوا

دنیای تولید محتوا (متن، عکس، ویدیو، پادکست و …) به شدت به ایجاد لید به شما کمک می‌کند. به طور کلی، ما محتوا می‌سازیم تا یک سری اطلاعات مفید را به صورت رایگان، به آدم‌ها منتقل کنیم. حالا در همین محتواهایی که تولید کرده‌ایم، می‌توانیم از CTA استفاده کنیم. تا مخاطبی که دارد محتوای ما را می‌بیند، خودش وارد لندینگ پیجی که ایجاد کرده‌ایم شود.

لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

از طریق شبکه‌های اجتماعی

راستش را بخواهید، راه‌های ایجاد لید در شبکه‌های اجتماعی و مخصوصاً اینستاگرام، بسیار زیاد است. و به شدت هم جواب می‌دهد. کسب‌وکارهای بسیار زیادی وجود داشته‌اند. که فقط و فقط از همین طریق میلیون‌ها لید گرفته‌اند و در نهایت هم به میلیون‌ها تومان درآمد رسیدند.

لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

تبلیغات آنلاین و ری‌تارگت

یکی دیگر از راه‌های ایجاد لید، استفاده از تبلیغات آنلاین و ری‌تارگتینگ (Retargeting) است. تکلیف با تبلیغات که مشخص است. حتماً خودتان هم با انواع تبلیغات آنلاین برخورد داشته‌اید.  به طور کلی به هر نوع از تبلیغاتی که در فضای آنلاین می‌بینید، تبلیغات اینترنتی یا همان تبلیغات آنلاین می‌گویند.

ریتارگت کردن مشتری

Retargeting یا Remarketing به معنی دوباره هدف قرار دادن کاربرانی است. که قبلاً یک بار با وب‌سایت شما تعامل داشته‌اند. مثلاً، ممکن است شما یکبار به سایت نوین بیایید و یکی از دوره‌های ما را چک کنید. سپس؛ بعد از چند روز، موقعی که می‌خواهید از یک سایت کاملاً بی‌ربط یک فیلم دانلود کنید.

لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

اما توجه کنید که جذب لید از طریق ایمیل، فوت و فن خودش را دارد. و اصول ایمیل مارکتینگ باید در آن به خوبی رعایت شود. مثلاً؛ پیشنهاد‌های ویژه، مقالات جدید، رویدادهای آینده و … را حتماً در ایمیل خبرنامه به کاربرها یادآوری کنید.

بازاریابی دهان به دهان

این نوع از بازاریابی، کمی متفاوت‌تر از روش‌هایی که گفتیم، برایتان لید ایجاد می‌کند. بازاریابی دهان به دهان، نام برند شما را به گوش افراد بیشتری می‌رساند. که در نهایت باعث می‌شود لیدهای بیشتری به دست بیاورید.

بهترین کار آن است. که از تمام این کانال‌ها برای ایجاد لید یا سرنخ، استفاده کنید. اما در هر صورت توجه داشته باشید. که حتی اگر بهترین CTA را هم داشته باشید، اگر صفحه لندینگ وب‌سایتتان حرفه‌ای و جذاب نباشد، لید را از دست می‌دهید.

لید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

راه‌های جذب لید در صفحه لندینگ

در اینجا به دو موضوع بسیار مهم برمی‌خوریم:

  1. چه پیشنهاد وسوسه کننده‌ای به کاربر بدهیم که ارزشش اطلاعات او را داشته باشد؟
  2. چه اطلاعاتی از او بگیریم که هم به کار خودمان بیاید و هم او را دلسرد نکند؟

خب پیشنهاد ما برای سوال اول، موارد زیر است:

  • دانلود یک Ebook یا کتاب الکترونیکی رایگان
  • شرکت در یک وبینار رایگان
  • مشاهده دمو رایگان از یک دوره آموزشی
  • دریافت کوپن تخفیف
  • دریافت پیشنهاد ویژه
  • استفاده موقتی از محصولات و خدمات
  • و هرچیز دیگری که برای مخاطب هدف شما ارزشمند باشد تا قبول کند به شما اطلاعات بدهد.

نکته!!!

اما می‌رسیم به مورد دوم، چه اطلاعاتی از مخاطب بگیریم؟

معمولاً وقتی می‌خواهیم یکی از کارهایی که در بالا معرفی کردیمT را انجام دهیم، یک فرم برایمان باز می‌شود. که باید آن را پر کنیم. این فرم معمولاً شامل موارد زیر است.

  • نام و نام‌خانوادگی
  • ایمیل
  • کشور/ شهر
  • شغل
  • شماره تلفن
  • آدرس (اگر فروشگاه اینترنتی باشد)
  • کد پستی (اگر فروشگاه اینترنتی باشد)
  • آدرس وب‌سایت

حالا شما می‌توانید با توجه به ماهیت کسب و کارتان و اطلاعاتی که برای بازاریابی و فروش احتیاج داریم، یک فرم ایجاد کنید. و اطلاعات لازم را از کاربران دریافت کنید. اما سوالی که پیش می‌آید آن است که بعد از اینکه این اطلاعات را کاربر گرفتیم چه اتفاقی می‌افتد؟ باید چیکار کنیم؟

بعد از ایجاد لید، چه کار  کنیم؟

همانطور که تا اینجای مقاله خواندید، اول باید از طریق راه و روش‌هایی که معرفی کردیم، لید ایجاد کنید. حالا که یک سری کاربر داریم که به کسب‌وکار و محصولات ما علاقمند هستند، می‌توانیم به کمک روش‌های مختلف بازاریابی، آن‌ها را به سمت خرید راهنمایی کنیم. برای مثال:

  • از طریق ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی پیامکی
  • تبلیغات آنلاین
  • بازاریابی تلفنی
  • پوش نوتیفیکیشن
  • و …

برای هرکدام از این روش‌ها ابزارهای مختلفی وجود دارد که به سایت شما وصل می‌شوند و با توجه به اطلاعاتی که از کاربران دریافت کرده‌اید، می‌توانید برای آن‌ها ایمیل، پیامک، و تبلیغات هدفمند در نظر بگیرید.

⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا