تولید محتوا چیست ؟ یک توضیح ساده برای همه

تولید محتوا چیست؟ یک توضیح ساده برای همه

با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ💜همراه شما هستیم. با پاسخ به سوال؛ تولید محتوا چیست ؟ یک توضیح ساده برای همه

⭐برای بهره مند شدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐

تولید محتوا یعنی چه؟

اگر همین حالا بروید از هرکسی که کارش تولید محتوا است. بپرسید تولید محتوا یعنی چه، احتمالا جواب خودش را می‌دهد؛ چون دنیای بازاریابی محتوا (Content Marketing) آنقدر گسترده است که هرکسی تعریف خودش را از آن دارد.

محتوا همان چیزی است. که هر روز با آن سر و کار دارید؛ کلیپ‌های خنده‌دار یا عکس و توضیحات محصول که در اینستاگرام می‌بینید، پادکست که موقع برگشتن از دانشگاه در تاکسی گوش می‌دهید. ویدیوهای آموزشی در آپارات یا یوتیوب که تماشا می‌کنید. کتاب‌های دیجیتال که در موبایل یا کامپیوتر می‌خوانید. و در نهایت همین مقاله که حالا در حال خواندن هستید. همه محتوا حساب می‌شوند.

پس هر چیزی که در دنیای دیجیتال می‌بینید، می‌شنوید یا می‌خوانید به نوعی محتوا حساب می‌شود. حالا اگر بخواهیم یک تعریف جامع برای محتوا بدون مثال زدن از انواع محتوا بنویسیم می‌رسیم به این تعریف:

🔔به هر چیزی که برای انسان قابل درک است. و در بستر کانال‌های دیجیتال یا غیر دیجیتال قابل انتشار هستند محتوا می‌گویند.

پس در جواب سوال تولید محتوا چیست می‌توانیم بگوییم:

تولید محتوا یعنی خلق هرچیز قابل درک برای انسان‌ها

از تولید محتوا تا بازاریابی محتوا

فکر می‌کنید چرا نصرت گوکچه نزدیک ۴۰ میلیون فالوور در اینستاگرام دارد. اما فرضاً شوهر عمه شما که کلی هم ادعای آشپزی دارد، تعداد فالوورهایش از ۲۰۰ تا بیشتر نمی‌شود؟

نقطه تمایز اصلی بین اکبر که عکس‌های خود را در حال کباب زدن در صفحه اینستاگرام منتشر می‌کند. با سرآشپز معروف نصرت گوکچه در هدف و چگونگی تولید محتوا است.

  • اولاً افراد یا کسب‌وکارها از تولید محتوا برای اهدافی مثل کسب درآمد، بازاریابی، برندینگ و فروش استفاده می‌کنند.
  • دوماً، هر محتوایی نمی‌تواند در راه رسیدن به این اهداف کمک کند. به زبان ساده هر محتوایی محتوا نیست.

تولید محتوا چیست ؟ یک توضیح ساده برای همه

تولید محتوا فقط یک مرحله از چرخه بازاریابی مبتنی بر محتوا است.

چرخه‌ای که به ترتیب شامل مراحل زیر است:

  1. هدف‌گذاری
  2. تدوین استراتژی محتوا
  3. تولید محتوا
  4. توزیع
  5. تحلیل
  6. اصلاح و به‌روزرسانی

فقط خلق محتوا بدون بقیه مراحل فایده زیادی ندارد. مثل این است. که دویدن روی تردمیل بدوید، انرژی مصرف کنید اما به هیچ جایی نمی‌رسید.

تولید محتوایی مفید است. که بتواند برای شما درآمدزایی کند. یا بتوانید به واسطه آن تغییری در دنیای اطرافتان ایجاد کنید.

سر و کله تولید محتوا از کجا پیدا شد؟

تاریخ تولید محتوا با بازاریابی مبتنی بر محتوا گره خورده است. مبداء تاریخی تولید محتوا از نظر ما زمانی است. که از آن برای «کسب درآمد و بازاریابی» استفاده شد. یعنی زمانی است. که کسب‌وکارها متوجه شدند، تبلیغ خشک و خالی فایده‌ای ندارد. و باید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند؛ آن هم ارتباطی دو طرفه و بلند مدت.

تولید محتوا چیست ؟ یک توضیح ساده برای همه

کلید این ارتباط تولید محتوا بود. کسب‌وکارها شروع به تولید و توزیع محتوایی کردن.د که مخاطب به آن نیاز یا علاقه داشت. دقیقاً معلوم نیستT اولین بار چه فردی یا کدام کسب‌و‌کار این ایده را اجرا کرد. با این حال گفته می‌شود؛ همه چیز از شرکت John Deere در سال ۱۸۹۵ شروع شد.

مجله‌ها اولین بستر تولید محتوا بودند.

شرکت جان دیر (John Deere) فعلی بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی در جهان است. این شرکت در سال ۱۸۳۷ توسط آهنگر و مخترعی به همین نام بنیانگذاری شد. وقتی کسب‌وکار جان دیر رونق گرفت مثل بقیه شروع به تبلیغات کرد. با این که تبلیغات تا حدودی توانست، به فروش ادوات کشاورزی کمک کند. اما نتوانست یک ارتباط دائمی با مشتریان برقرار کند.

آنها شروع به انتشار مجله کردند. اما نه مجله‌ای مثل بقیه با اخبار زرد و پر از صفحات تبلیغاتی. نام مجله را گذاشتند، The Furrow و فقط مخصوص کشاورزان بود. این مجله مطالب آموزشی و خبری درباره کشاورزی دارد. و در کنار این مطالب، محصولات تولیدی شرکت John Deere را معرفی می‌کند.

مجله بستر تولید محتوا

تولید محتوا چیست ؟ یک توضیح ساده برای همه

مجله The Furrow اولین تلاش جدی برای بازاریابی محتوایی است. جالب است. بدانید این مجله هنوز هم منتشر می‌شود. البته وبسایت و شبکه‌های اجتماعی The Furrow برای نسل جدید جذابیت بیشتری دارند.

اولین سردبیر این مجله آقای Sizemore نکات جالبی درباره سیاست مجله می‌گفت؛ که هنوز هم کارساز است.

او می‌گفت:

تمام تمرکز محتوای مجله روی کشاورزان بود نه محصولات شرکت جان دیر. ما مدیران خود را قانع کردیم. که داستان‌ها کوتاه‌تر شوند و از تصاویر بزرگتری استفاده کنیم. چون مردم حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند. ما از تصاویر منحصر به فرد استفاده می‌کردیم چون هیچ مجله دیگری این کار را نمی‌کرد.

مجله The Furrow به کشاورزها کمک می‌کند. تا با یادگیری نکات و اصول کشاورزی محصول بیشتر و بهتری برداشت کنند. و در کنار آن با محصولات جان دیر یا طرز استفاده از هرکدام آشنا می‌شوند.

اوج گرفتن تبلیغات در عصر رادیو و تلویزیون

تولید محتوا چیست ؟ یک توضیح ساده برای همه

از حدود دهه ۱۹۲۰ میلادی یعنی؛ زمانی که در هر خانه یک رادیو بود، تولید و بازاریابی محتوا وارد عصر جدیدی شد. صدا و بعد از آن تصویر به کمک تلویزیون به خانه‌ها رسید.

با این که در این دوره هم نمونه‌هایی از تولید محتوا با اهداف کسب درآمد و بازاریابی دیده می‌شود اما تبلیغات خیلی پررنگ‌تر بود.

برای مثال؛ اولین سریال رادیویی به سفارش شرکت Procter & Gamble در دهه ۱۹۳۰ از رادیو پخش می‌شد. و وسط آن صابون‌های تولیدی همین شرکت را معرفی می‌کردند. این سریال طرفدار زیادی پیدا کرد. تا مدت‌ها کمپین‌های تبلیغاتی مردم و کسب‌وکارها را دیوانه‌وار عاشق خود کرده بود. تا این که سر و کله اینترنت پیدا شد.

عصر اینترنت عصر محتوا

رونق گرفتن تولید محتوا در عصر اینترنت چند نقطه عطف مهم دارد.

تولید محتوا چیست ؟ یک توضیح ساده برای همه

  1. گسترش وبلاگ‌‌ها
  2. شروع به کار موتورهای جستجو به ویژه گوگل
  3. ظهور شبکه‌های اجتماعی

در روزهای اول اینترنت فقط برای انجام کارهای ساده استفاده می‌شد. اما به سرعت تبدیل به اقیانوسی از اطلاعات شد. صدها وبلاگ شروع به انتشار مقالات، اخبار و تصاویر کردند. پیدا کردن اطلاعات موردنیاز در این اقیانوس سخت شد پس موتورهای جستجو مثل؛ گوگل وارد شدند. و کار را راحت کردند.

تولید محتوا چه فرقی با تبلیغات دارد؟

تولید محتوا چیست؟ یک توضیح ساده برای همه

تبلیغ پیامی یکطرفه است. که به درستی به مخاطب منتقل می‌شود. منظور از «به درستی» یعنی پیامی مناسب، در زمان و مکان مناسب. هدف تبلیغات هم هرچیزی می‌تواند باشد؛ از یک محصول ساده تا تبلیغ یک حزب سیاسی یا حتی یک باور و عقیده.

تولید محتوا یکی از مراحل چرخه بازاریابی مبتنی بر محتوا است. و روشی برای برقراری ارتباط دوطرفه و پایدار با مخاطب است. به طور کلی (نه همیشه) هدف تولید محتوا کسب درآمد مستقیم (از خود محتوا) یا غیر مستقیم (بازاریابی برای محصول یا خدمات) است.

آیا هر کسب‌وکاری به محتوا نیاز دارد؟

اگر خیلی ساده بگوییم، بازاریابی مبتنی بر محتوا برای هر کسب‌وکاری که بتواند محتوای مفید و با کیفیت تولید کند ضروری است.

تولید و بازاریابی محتوا مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آنها موارد زیر است.

  • می‌توانید از خود محتوا کسب درآمد کنید.
  • برای محصول یا خدمات شما مشتری می‌آورد.
  • یک روش کم هزینه است.
  • کمک به ایجاد شهرت، اعتماد و اعتبار می‌کند.
  • نتایج و عملکرد آن به راحتی قابل تحلیل است.
  • در وفادارسازی مشتریان تاثیرگذار است.

محتوا خودش یک کسب‌وکار است.

هزاران شرکت یا افرادی به تنهایی با محتوا کسب درآمد می‌کنند. دو روش متداول و پرطرفدار کسب درآمد از محتوا یکی فروش خود محتوا و دیگری تبلیغات است. کافی است. یک وبسایت پربازدید ایجاد کنید. یا کانال‌ها و صفحه‌های پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی بسازید. و بعد سفارش تبلیغات بگیرید.

در روش فروش خود محتوا هم باید محتوای تولیدی به اندازه‌ای ارزشمند باشد. که مخاطب حاضر شود برای آن پول بدهد. همین حالا هم وبسایت‌هایی هستند. که برای استفاده از مطالبشان باید اشتراک بخرید. سایت متمم یک نمونه خوب در ایران است.

شغل تولید محتوا چیست؟

شغل تولید محتوا در سال‌های اخیر آنقدر متقاضی پیدا کرده است. که خیلی افراد آن را به عنوان شغل اصلی انتخاب می‌کنند. و برای بعضی هم شغل دوم است. موضوعات و کارهای محتوا زیاد است. و هرکس با هر علاقه‌ای می‌تواند در یکی از حوزه‌های آن کسب درآمد کند. خیلی هم سخت نیست؛ می‌توانید یک فریلنسر دورکار باشید یا یک کارمند حضوری در شرکت‌های بزرگ. فقط باید مهارت‌های اولیه را که در ادامه توضیح دادیم یاد بگیرید.

کارشناس تولید محتوا می‌تواند برای وبسایت‌ها مقاله بنویسد، برای شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام پست بسازد. و منتشر کند. یا ویدیو کلیپ، پادکست، ایبوک و … تولید کند.

شغل تولید محتوا برای اینستاگرام

تولید محتوا در اینستاگرام نیازمند شناخت کامل این شبکه اجتماعی است. پس قبل از هرچیزی باید خودتان یک اینستاباز حرفه‌ ای باشید. برای این که شرکتی به شما اعتماد و مثلاً؛ پیج اینستاگرامی خودش با چند صد هزار یا چند میلیون فالوور را به دست شما دهد، باید چند مهارت مهم داشته باشید:

  1. نویسندگی برای نوشتن کپشن یا نوشتن روی تصاویر و استوری‌ها
  2. گرافیک (کار با ابزارهای فتوشاپ، ایلاستریتر یا انواع اپلیکیشن‌های موبایل ساخت پست و استوری)
  3. آشنا با اصول عکاسی و فیلمبرداری
  4. مهارت ویرایش ویدیو (نه در حد فیلم‌های هالیوودی ولی در حد کارهای ساده)
  5. مدیریت پیج (گذاشتن پست و استوری، پاسخگویی درست به کامنت‌ها و پیام‌ها)
  6. تحلیل و ثبت گزارش بازخوردها و آمارهای پیج

هرچه پیج شما فالوور و تعامل بیشتری داشته باشد، امکان دارد تعداد ادمین‌ها بیشتر شود و کارها بین چند نفر تقسیم شود. مثلاً؛ گرافیست فقط پست بسازد، یک نفر فقط پیام‌ها و نظرات را جواب دهد و …

شغل تولید محتوای متنی برای سایت

کارشناسان تولید محتوای نوشتاری معمولاً؛ برای سایت‌ها استخدام می‌شوند. این افراد مقالاتی مثل؛ همین مقاله‌ای که در حال خواندنش هستید، می‌نویسند.

الان به طور کلی کارشناسان تولید محتوا افرادی با تخصص یا مهارت‌های زیر هستند:

تولید محتوا چیست؟ یک توضیح ساده برای همه

  • نویسندگی
  • کپی‌رایتینگ
  • طراحی (البته نه در حد یک گرافیست)
  • اصول بازاریابی دیجیتال
  • سئو

این مهارت‌ها مهم هستند. اما مهم‌تر از همه داشتن دانش و مسلط بودن کارشناس تولید محتوا به موضوع است.

اگر فردی مهارت‌های اولیه را داشته باشد. اما هیچ سررشته‌ای از پزشکی و سلامت نداشته باشد، به سختی می‌تواند در این حوزه محتوای اصیل‌، با کیفیت و مفید تولید کند. البته غیرممکن نیست. چون هزاران محتوا در هر موضوع منتشر شده است. و خیلی‌ها با کمک محتواهای قبلی‌، محتواهای بهتری تولید و منتشر می‌کنند.

نه مردم به محتوای بی‌کیفیت و غیرکاربردی علاقه‌ای دارند و نه موتور جستجوی گوگل. فاکتور E-A-T به همین دلیل در الگوریتم‌های گوگل اضافه شد تا محتواهایی که توسط افراد متخصص، معتبر و قابل اعتماد تولید شده‌اند رتبه بهتری در نتایج جستجو بگیرند.

بازار کار تولید محتوا

تولید محتوا از آن شغل‌هایی است. که نه در دانشگاه‌ها رشته‌ای دارد. و نه یک شغل کلیشه‌ای با کارهای روتین و تکراری است. که یک روزه یاد بگیرید. به همین دلیل خلاق بودن برای این شغل ضروری است. در این شرایط اگر در ایران دنبال کار هستید این یک بازار بکر و هنوز در حال رشد برای افراد خلاق و اهل یادگیری است.

⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا