بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی و ۱۰ راهکار ارتقاء سطح ایمنی سایت

بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی و ۱۰ راهکار ارتقاء سطح ایمنی سایت

بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی

در ابن مقاله از وبوآپ سعی داریم، برای شما عزیزان، بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی و ۱۰ راهکار ارتقاء سطح ایمنی سایت را بطور کلی؛ آموزش دهیم. پس همراه ما بمانید تا انتهای مطلب.🌸

برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید در این صفحه اقدام نمایید.

1- یک میزبانی معتبر برای وب‌سایت خود انتخاب کنید.

اولین اقدام، برای ایجاد یک کسب‌وکار الکترونیک در فضای وب، انتخاب یک شرکت میزبانی معتبر با پشتیبانی بسیار خوب می‌باشد. یک خدمات میزبانی خوب، باید سرویس‌هایی با امنیت و قدرت بالا همراه با پشتیبان‌گیری منظم ارائه دهد. همچنین؛ اگر از هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کنید، هر چه تعداد سایت‌های میزبانی شده، بر روی آن سرور کمتر باشد، امنیت فروشگاه اینترنتی شما نیز کمتر به خطر خواهد افتاد. البته؛ توصیه می‌کنیم. اگر امکانش وجود دارد. حتما از هاستینگ شخصی یا سرویس‌های خصوصی استفاده نمایید.

به طور خلاصه یک خدمات میزبانی خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

✅ پشتیبانی 24 ساعته در طول شبانه روز داشته باشد.
✅ دارای حداکثر آپ‌تایم باشد.
✅ به صورت مستمر از وب‌سایت شما پشتیبان تهیه کند.
✅ دارای کیفیت و سرعت خوبی باشد.

بنابراین؛ از امروز دست از جستجوی ارزان‌ترین هاست یا هاست‌های رایگان در موتور‌های جستجو برداشته. و اگر امنیت فروشگاه اینترنتی، برای شما اهمیت دارد، به دانبال خدمات میزبانی مناسبی باشید. که، دارای خصوصیت توضیح داده شده در بالا باشد.

2- از پروتکل امنیتی SSL استفاده کنید.

به طور پیشفرض، تمامی وب‌سایت‌ها برای انتقال داده‌ها از پروتکل HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) استفاده می‌کنند. همانطور که از نام آن پیداست، این پروتکل تمامی داده‌ها را در یک فایل Text ساده ارسال می‌کند. که از امنیت بسیار پایینی برخوردار بوده و شخص سومی در این میان به راحتی قادر است. اطلاعات حساس را استخراج و از آن سوءاستفاده کند.

اما؛ با استفاده پروتکل HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure) تمامی داده‌های شما با استفاده از SSL رمزنگاری شده. و امکان کشف و دسترسی شخص سومی به داده‌های شما وجود ندارد. پروتل امنیتی SSL یکی از بهترین پروتکل‌های امنیتی موجود در جهان است. که برای انتقال رمزگزاری شده. اطلاعات بین Client و Server مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی

برای تغییر پروتکل به HTTPS و افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی خود، باید یک گواهینامه SSL خریداری و سپس؛ آن را نصب و تنظیمات مربوطه را در سایت خود اعمال کنید.

📌نکته: امنیت کاربر، یکی از مهم‌ترین معیار‌های گوگل در رتبه دهی به وب‌سایت‌ها می‌باشد. گوگل چندی پیش در وبلاگ رسمی خود اعلام کرد. که استفاده از پروتکل امنیتی HTTPS یکی از عوامل مهم، در افزایش رتبه وب‌سایت‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

3- انتخاب پلت‌فرم امن

یکی از موارد بسیار مهمی که در امنیت فروشگاه اینترنتی دخیل است. انتخاب پلت ‌فرم مناسب یا همان سیستم مدیرت محتوای مناسب می‌باشد. باید، عوامل مختلفی از قبیل پشتیبانی، عملکرد و ویژگی‌ ها را بررسی کنید. دقت کنید، امنیت را باید در راس اولویت ‌های شما قرار بگیرد. در غیر این صورت؛ تمام عوامل ذکر شده بی‌فایده خواهند بود. مطمئن شوید که، پلت‌فرم انتخابی شما از درگاه‌های پرداخت امن استفاده می‌کند.

در ادامه بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی

4- سطح امنیت اطلاعات کاربران

اگر شما، اقدامات امنیتی لازم را برای ورود کاربران خود به حساب‌ های کاربری در نظر نگرفته باشید، ممکن است. هکرها به راحتی وارد پنل‌ های کاربری کاربران شما شده. و از اطلاعات خصوصی آن ‌ها و یا خود پنل‌کاربری سوء استفاده‌های مختلفی کند. شما به عنوان مدیر وب ‌سایت باید، مطمئن باشید. که کاربران شما اقدامات امنیتی لازم جهت افزایش امنیت پنل‌های کاربری خود را انجام داده‌اند. زیراکه؛ سطح امنیت اطلاعات کاربران یکی از موارد مهم، در سطح امنیت فروشگاه اینترنتی محسوب می‌گردد.

🔰 بدین منظور، ما توصیه می‌کنیم. از کاربران خود بخواهید، اقدامات زیر را انجام دهند:

✅ به طور مداوم، به کاربران خود توصیه کنید. تا رمزعبور خود را جهت امنیت بیشتر پنل‌کاربری تغییر دهند.
✅ قوانینی را جهت انتخاب رمزعبور توسط کاربران قرار دهید. برای مثال؛ به کاربران بگویید که رمزعبور شما باید ترکیبی از حروف و اعداد بوده. و حداقل شامل 8 کاراکتر باشد.

5- هرگز اطلاعات حیاتی و بسیار مهم مشتریان خود را ذخیره نکنید!

برخی از مدیران وب‌سایت ‌ها، بدون آن که توجهی به از دست رفتن امنیت اطلاعات کاربران داشته باشند، اطلاعات حساس آن‌ ها مانند؛ اطلاعات کارت‌های بانکی و یا اطلاعات خصوصی کاربران را ذخیره می‌کنند. توجه داشته باشید. که هرگز تحت هیچ شرایطی اطلاعات حساس کاربران را ذخیره نکنید.

اگر، وب‌سایت شما مورد حمله هکر‌ها قرار گیرد. و نفوذ به آن موفق باشد، صد در صد از این اطلاعات خصوصی کاربران سوءاستفاده خواهد شد. و در نتیجه اعتماد و اعتباری که به سختی به دست آورده‌اید، را از دست خواهید داد.

بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی

6- آسیب پذیری‌های امنیتی فروشگاه اینترنتی خود را بیابید.

یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از نفوذ هکر‌ها و تامین امنیت خرید اینترنتی کاربران، اسکن امنیتی فروشگاه اینترنتی به طور منظم در بازه‌های زمانی تعیین شده می‌باشد. با اسکن امنیتی، آسیب پذیری ‌های امنیتی فروشگاه اینترنتی خود را قبل از آن‌که هکرها از وجود آن مطلع شوند. را کشف کرده. و در جهت رفع آن اقدام می‌کنید.

ابزار‌های مختلفی جهت تست و کشف آسیب پذیری‌های امنیتی در پلت‌ فرم‌های تجارت الکترونیک گنجانده شده است. که در این امر، کمک بسیار زیادی به شما خوهد کرد. دقت داشته باشید، که از ابزار‌هایی استفاده کنید. که علاوه ‌بر اسکن کامل فروشگاه اینترنتی شما، شبکه را نیز برای یافتن آسیب ‌پذیری‌ ها و خطا‌های احتمالی کاوش کرده. تا در صورت وجود مشکل برای رفع کردن آن نیز اقدام نمایید.

ابزارهای Retina CS Community، MBSA، OpenVAS جزء، بهترین ابزار‌ها جهت اسکن امنیتی وب ‌سایت ‌ها می‌باشد.

بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی

7- فروشگاه اینترنتی خود را با PCI DSS سازگار کنید.

هر فروشگاه اینترنتی که، برای فروش محصولات و خدمات خود از فناوری پرداخت آنلاین با کارت‌های بانکی استفاده می‌کند. باید جهت افزایش امنیت خرید اینترنتی و حفظ اطلاعات خصوص کاربران از این سیستم استفاده نماید.

PCI DSS که توسط، سازمان‌های بزرگ پرداخت مارک‌های تجاری شورای استاندارد‌های امنیتی ایجاد شده است. مخفف عبارت Payment Card Industry Data Security Standard بوده. و قوانینی جامع جهت افزایش امنیت کارت‌های پرداخت در سطح جهان ارائه می‌دهد.

به طور خلاصه، PCI DSS نوعی استاندارد چند وجهی است. که با مدیریت امنیت، سیاست‌ها، معماری شبکه، طراحی نرم‌افزار و حساسیت نسبت به، فعالیت‌های امنیتی در جهت کمک به موسسه‌های مالی و بانک‌ها، برای حفظ داده‌های حساب‌های کاربران به‌وجود آمده است.

در ادامه بحث بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی

بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی

8- همیشه وب‌سایت خود را به‌روز نگه دارید.

یکی از، موارد بسیار مهم در تامین امنیت وب‌سایت و همچنین امنیت خرید اینترنتی کاربران، به‌روز نگه داشتن همیشه وب‌سایت به آخرین نسخه منتشر شده از پلت‌فرم، قالب یا افزونه‌های نصب شده می‌باشد. توسعه دهندگان پلت‌فرم‌های مدیریت محتوا، قالب‌ها و افزونه‌ها همواره به دنبال توسعه محصولات خود چه از نظر امکانات و چه از نظر امنیت بوده. و از این رو به طور منظم محصولات خود را بررسی کرده. و در صورت یافتن شکاف امنیتی در جهت رفع آن اقدام و نسخه جدیدی را برای شما ارسال می‌کنند.

با درنگ در بروزرسانی به هکرها این فرصت را می‌دهید. تا از شکاف‌های امنیتی موجود در نسخه‌های گذشته استفاده، و به کسب‌و‌کار شما آسیب وارد نمایند.

بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتیبررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی

9- همواره یک برنامه پشتیبان‌گیری منظم داشته باشید.

فایل‌های پشتیبان تهیه شده، از وب‌سایت همیشه آخرین امید شما جهت بازیابی اطلاعات از دست رفته، یا حل یک رخداد یا مشکل ناشناخته در وب‌سایت می‌باشد. در همین لحظه که، شما در حال مطالعه این مطلب هستید، ممکن است. هکری به وب‌سایت شما نفوذ کرده. و در کسری از ثانیه تمام اطلاعات و داده‌های شما را از بین ببرد.

اگر برنامه پشتیان‌گیری منظمی برای وب‌سایت خود تا حالا ایجاد نکرده‌اید، باید بگویم؛ که متاسفانه تمام تلاش‌های شما تا امروز از بین رفته. و عملا کسب‌و‌کار آنلاین شما به کلی با خاک یکسان شده است.

تصور قرار گیری در شرایط بالا نیز بسیار سخت و دردناک است. بنابراین برای آن‌که در این شرایط بسیار بغرنج قرار نگیرید، همین حالا یک برنامه پشتیبان‌گیری از وب‌سایت خود ایجاد کنید. تا همیشه از آخرین تغییرات وب‌سایت خود یک فایل پشتیبان داشته باشید.

نکته‌ بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید آن است. که هرگز، فایل پشتیبان تهیه شده از وب‌سایت خود را درون همان هاست وب‌سایت نگه‌داری نکنید. زیرا اگر مشکلی برای هاست رخ دهد. و یا نفوذ به هاست صورت گیرد، فایل پشتیبان شما نیز ممکن است از بین برود.

بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی

10- از شبکه‌ای تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید.

با استفاده از CDN علاوه بر، افزایش سرعت بارگزاری وب‌سایت شما برای کاربران مختلف در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت، می‌تواند برای افزیش امنیت خرید اینترنتی نیز بسیار مفید باشد. CDN مخفف عبارت Content Delivery Network و به معنایی شبکه توزیع محتوا است.

عملکرد این سرویس به این گونه است. که سرور‌هایی در سرتاسر جهان در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف قرار گرفته. که یک نسخه کامل از محتوای وب‌سایت شما را ذخیره دارند. هرگاه کاربری در مرورگر خود آدرس وب‌سایت شما را وارد کند، وظیفه این شبکه‌ها است که محتوا را بر اساس موقعیت کاربر و از طریق نزدیک‌ترین سرور به کاربران ارائه دهد. این شبکه‌ها، هر گونه عملیات مخرب را شناسایی کرده. و در صورت بروز حملات DDoS آن را مسدود می‌کند.

برای سفارش طراحی سایت به این لینک مراجعه کنید.

در ادامه بحث بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی داریم؛

جمع‌بندی نهایی

امینت خرید اینترنتی، از موارد بسیار مهمی ‌است. که در هر فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. و برای حفظ و ارتقا آن همواره در تلاش باشید. ایجاد بستری امن و قابل اطمینان برای حفظ اطلاعات کاربر و همچنین خدمات رسانی به کاربران و مشتریان، از وظایف اصلی مدیران وب‌ سایت‌ها می‌باشد.

در این سری آموزش ‌های پشتیبان وردپرس 10 فاکتور کلیدی برای تامین امنیت خرید اینترنتی را معرفی کردیم. که عبارت اند از:

  1. خدمات میزبانی مناسب.
  2. استفاده از پروتکل امنیتی SSL.
  3. استفاده از یک پلت فرم امن.
  4. امنیت اطلاعات کاربران.
  5. عدم ذخیره اطلاعات حساس مشتریان.
  6. اسکن امنیتی.
  7. سازگاری سایت با استاندارد PCI DSS.
  8. به روزرسانی‌های منظم.
  9. پشتیبان‌گیری‌های منظم.
  10. استفاده از، شبکه تحویل محتوا (CDN).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا