پیوند یکتا فارسی یا انگلیسی در وردپرس بهتر است؟

پیوند یکتا فارسی یا انگلیسی در وردپرس بهتر است؟

امروز در این آموزش سعی داریم، به سوال، پیوند یکتا فارسی یا انگلیسی در وردپرس بهتر است؟ را پاسخ بدهیم. پس برای مطلع شدن از این قبیل سوالات این مقاله را دنبال کنید.

برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید. 

پیوند یکتا فارسی یا انگلیسی در وردپرس

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم لازمه که نکاتی را در زمینه پیوند یکتا و ساختار آدرس دهی صفحات سایت در وردپرس یا هر سیستم ساز سایت دیگه رو که به صورت عمومی در همه اونها یکسان هست رو بررسی کنیم.

🔰پیوند یکتا، نامک، URL، slug، آدرس صفحه و… همگی یک معنی رو در این مقاله خواهند داد. پس اگر در بخش‌های مختلفی از مقاله این عناوین رو دیدین بدونید، که همه این موارد فقط به آدرس اینترنتی صفحه اشاره دارند. حالا این صفحه میتونه یک نوشته، محصول، دسته بندی، برچسب یا هر چیزی باشه.

🔰ساختار یک آدرس در وب پارسی در فرمت‌های فارسی، انگلیسی یا فینگلیش دیده میشه که در این بین استفاده از فینگلیش کار اشتباهی هست. چرا که تایپ فینگلیش اصلا چیزی نیست. که توی هیچ فرهنگ لغتی وجود داشته باشه. بنابراین همینجا اعلام می‌کنم، که از انتخاب آدرس‌هایی که به صورت فینگلیش هستند شدیدا دوری کنید.

🔰و نکته آخر اینکه انتخاب URL فارسی یا انگلیسی در این مقاله هم از نظر سئو مورد بررسی قرار میگیره. و هم از نظر UX یا رابط کاربری که باید، به هر دو نکته در این زمینه توجه کنید.

برای انتخاب پیوند یکتا مناسب در وردپرس به صورت کلی میشه، یک قانون دو بخشی رو در نظر گرفت. که اگر از این قانون تبعیت کنید، میشه گفت ساختار آدرس سایت شما بهینه خواهد بود.

” پیوند یکتا “

کوتاه و مرتبط با موضوع صفحه

خب، بیاین این نقل قول بالا رو کمی بازتر کنیم. و به هر دو شرط لازم برای انتخاب پیوند یکتای فارسی یا انگلیسی در وردپرس بپردازیم.

1. آدرس‌ها کوتاه باشند!

اگر در آدرس‌هایی که در هنگام افزودن نوشته در وردپرس ساخته میشه دقت کرده باشید، در صورتی که پیوند یکتا روی حالت نام نوشته قرار داشته باشه. و تغییری در اون لحاظ نکنید وقتی آدرس نوشته رو کپی می‌کنید. و داخل شبکه‌های اجتماعی یا یک پیام رسان مثل؛ تلگرام paste می‌کنید آدرس به صورت کلی زیر و رو شده. و کاراکترهایی مثل % و 2 و F و… در اون قابل مشاهده هستند.

اما حالا اگر نوشته دیگه بسازید. و از یک عنوان انگلیسی استفاده کنید، بعد از اینکه لینک برای نوشته ساخته شد. به صفحه نوشته که مراجعه کنید میبینید که دقیقا کلماتی که توی عنوان تایپ کردید. تو آدرس هم قرار داره. و با یک کاراکتر خط تیره از هم جدا شدند.

توی این حالت آدرس‌هایی که انگلیسی هستند کوتاه‌تر خواهند بود و آدرس‌های فارسی بلند هستند. پس میشه گفت که از نظر اینکه URL انگلیسی یا فارسی انتخاب کنیم، استفاده از حالت انگلیسی به دلیل کوتاه بودن و تغییر کاراکترهای زبان محلی بهتر و کوتاه‌تر خواهد بود. کوتاه بودن آدرس هم که یک ملاک اصلی برای موتورهای جستجو به حساب میاد. پس نتیجه می‌گیریم که، از این نظر استفاده از URL انگلیسی اولویت خواهد داشت.

2. آدرس‌ها معنا دار باشند!

گوگل روز به روز در حال هوشمندتر شدن هست و اگه همین روند رو در پیش بگیره تا چند سال دیگه حالتی پیش میاد. که هر چیزی از گوگل برای هر زبانی قابل درک و فهم خواهد بود. یعنی میتونه با خوندن آدرس نوشته شما بدونه که توی این نوشته درباره چه موضوعی محتوا تولید شده. و سپس با بررسی کردن محتوا ببینه که آیا اصلا چیزی که در آدرس وجود داشته با محتوا یکسان هست؟

اگه یادتون باشه تا همین یک سال پیش تا موضوعی رو جستجو می‌کردیم کلی سایت خبرخوان میدیدیم که آدرس صفحه همون چیزی بود که ما به دنبالش بودیم، اما وقتی به صفحه میرفتیم با یک محتوای تو خالی که عموما پر بود از تبلیغات یا متنی که حتی کلمه‌ای از اون آدرس هم داخلش وجود نداشت. اما حالا دیگه چنین سایت‌هایی به چشم نمیخورند.

به عنوان نمونه؛ اگر شما در سایتتون محتوا یا صفحه از انجام خدمات سئو و بهینه سازی سایت داشته باشید. چه آدرس شما به صورت site.com/seo باشه و چه به صورت سئو/site.com وارد شده باشه. گوگل کاملا میتونه، این دو آدرس رو درک کنه و تشخیصشون بده. که این دو ساختار آدرس با هم در ارتباط معنایی هستند.

” پیوند یکتا “

URL فارسی یا انگلیسی

بر اساس دو قانونی که در بالا ذکر شد، با یک دو راهی مواجه میشیم. که آیا از URL فارسی استفاده کنیم یا اینکه از URL انگلیسی! چرا که از نظر کوتاه آدرس انگلیسی و از نظر معنایی هم هر دو تقریبا در یک سطح قرار دارند. برای اینکه بشه به یک انتخاب درست طبق این قانون رسید به برتری‌های هر کدوم می‌پردازیم.

1. کوتاه بودن آدرس انگلیسی نسبت به فارسی

همونطور که در بالا اشاره شد. یک آدرس انگلیسی در مقایسه با پیوند یکتای فارسی کوتاه‌تر هست. البته شاید فکر کنید و بگید که آدرس‌های فارسی توی نتایج به همون شکل نشون داده میشه. و مشکلی نیست.

اما باید اینو بدونید، که در ظاهر شاید اینطور باشه، اما از نظر ساختاری و فنی اینطور نیست. برای این موضوع کافیه با بررسی سورس صفحات سایت، آدرس نوشته رو ببینید. که با همون کاراکترهای بی معنی نوشته شده. از طرف دیگه اگه عنوان شما کمی بلند باشه موقع ساخته شدن لینک میبینید، که بخش‌های آخر حذف میشن. و دلیلش اینه که وردپرس برای اینکه آدرس‌های سایت سئو بهتری داشته باشند. تعداد کاراکترهای قابل استفاده در آدرس رو محدود کرده. برای همین ممکنه بخشی از عنوان که شامل کلمه کلیدی هست در آدرس وجود نداشته باشه.

2. سئو بهتر آدرس انگلیسی نسبت به فارسی

همونطور که تو مورد قبلی گفتم، کوتاه بودن آدرس میتونه بهترین تاثیر در سئو رو داشته باشه. حالا این آدرس میتونه فارسی باشه و یا اینکه انگلیسی! چرا که در هر دو حالت برای موتور جستجو قابل فهم هست. آدرس فارسی بخاطر طولانی بودن باعث میشه که از نظر بهینه سازی رتبه کمتری داشته باشه.

3. رابط کاربری آدرس انگلیسی نسبت به فارسی

اگه دقت کرده باشید، وقتی آدرس‌های شما انگلیسی هستند خوانا هستن و به راحتی میشه اونها رو به همون حالتی که هستند دید. اما در حالت فارسی آدرس‌ها غیرقابل خوانا هستند و از کاراکترهایی تشکیل شده که نمیشه اونها رو خوند و برای اینکه بشه فهمید آدرس URL در حالت فارسی چی هست باید یا به اون لینک مراجعه کنید و یا اینکه آدرس رو توی باکس آدرس وارد کنید که معادل فارسی اون قابل مشاهده باشه و بفهمید که در آدرس که کلمات و عباراتی قرار دارند.

4. آنالیز سخت آدرس فارسی نسبت به انگلیسی

ما نیاز داریم، که سایت خودمون رو از هر نظر بررسی کنیم. یکی از این موارد بررسی آمار و سایت‌هایی هست که به ما لینک دادند. وقتی وارد بخش referrals در گوگل آنالیتیکس میشید، اگر آدرس فارسی باشه با این منظره مواجه خواهید شد. که در این نمونه دوتا از صفحات سایت چطور هستند.

اگه بخوایم که این لینک رو بررسی کنیم. و ببینیم که وضعیت آماری و محتوای صفحه چی هست مجبوریم چندین بار کپی پیست داشته باشیم. و به صفحه مراجعه ک

پیوند یکتا

نیم تا یه آنالیز کلی از صفحه به دست بیاریم. اما اگر آدرس انگلیسی باشه. با حالتی مثل زیر مواجه میشیم. که به دلیل خوانا بودن آدرس مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.

پیوند یکتا

چند نکته در انتخاب آدرس فارسی یا انگلیسی

📑نکته اول:

اگر مقاله آموزش سبز کردن چراغ سئو در افزونه Yoast SEO رو مطالعه کرده باشید. این افزونه در چک لیست اقداماتی که باید برای سئو کردن یک نوشته انجام بدین. با عنوان کلید واژه تمرکزی در URL این صفحه ظاهر نمی‌شود. قرار داره. که نشون از عدم استفاده از کلمه کلیدی در ادرس داره. حالا چون کلمات کلیدی ما فارسی هستند. برخی کاربران سوال می‌کنند که توی این حالت باید چه کاری انجام بدیم؟

در این حالت اگر تا کنون از آدرس انگلیسی در وردپرس استفاده می‌کردید، باید از استفاده از کلمات فارسی در آدرس دوری کنید. پس نیازی نیست به این مورد فکر کنید، چرا که آدرس‌ها چه فارسی و چه انگلیسی برای گوگل قابل فهم هستند.

” پیوند یکتا “

📑نکته دوم:

اگه به صفحه Search Engine Optimization در پشتیبانی گوگل مراجعه کنید. گوگل صراحتا اعلام میکنه، که ساختاری که برای آدرس‌های سایت انتخاب می‌کنید. باید دارای ویژگی زیر باشند.

🏷آدرس‌ها نباید شامل پارامترهای ID و… باشند. البته این موضوع برای جستجو در سایت و محصولات که قصد دارید با چنین ساختار و ویژگی یک صفحه خاصی رو نمایش بدین مشکلی نخواهد داشت.
🏷از نام‌ها عمومی و استفاده از عباراتی مثل html. در انتهای صفحات دوری کنید.
🏷از کلمات کلیدی مختلف در آدرس که صرفا با هدف بهینه کردن آدرس از نظر کلمه کلیدی برای گوگل هست دوری کنید.
🏷از درج کلماتی در آدرس که ربطی به موضوع صفحه نداره دوری کنید.
🏷از پوشه بندی کردن و جدا کردن آدرس‌ها با کاراکتر / و به تعداد زیاد دوری کنید.

📑نکته سوم:

اینکه از آدرس فارسی یا انگلیسی استفاده کنید چندان تفاوتی با هم نداره. و استفاده از هر دو حالت صرفا باید طبق همون قانون کوتاهی و معنادار بودن انتخاب بشه. چرا که سئو و بهینه سازی یک صفحه از نظر URL دیگه مثل گذشته اهمیت بالایی نداره. و مثل کنکور جزو دروس عمومی دسته بندی شده است.

برای سفارش طراحی سایت به این لینک مراجعه کنید.

نتیجه گیری نهایی

اینکه از آدرس فارسی یا انگلیسی استفاده کنید. دیگه از نظر سئو و بهینه سازی تفاوت زیادی نداره و فقط کافیه لینک‌های شما کوتاه و معنادار باشند. حتی در زبان‌های محلی به خاطر اینکه عمده جستجو مربوط به زبان همون موقعیت مکانی هست میتونه استفاده از آدرس فارسی بهتر هم باشه.

” پیوند یکتا “

اما در انتخاب آدرس انگلیسی یا فارسی یک نکته وجود داره که همون UX یا رابط کاربری هست که کمتر بهش توجه میشه. در صورتی که زبان فارسی انتخاب شده باشه کاراکترهای بی معنی در آدرس وجود داره. و کوتاهی لینک‌ها رو نقش خواهد کرد. به همین خاطر هست. که استفاده از آدرس انگلیسی بخاطر کوتاه‌تر بودن و خوانا بودن مهم‌تر خواهد بود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا