همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ🌼 همراه شما هستیم، با آموزش جدید دیگری درباره؛ همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

⭐برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐


همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده بیگ دیتا چیست؟

بیگ دیتا، به حجم زیاد داده‌ها مربوط است. حجمی که هر روز نیز رو به افزایش است. و هر یک از ما، در هر مقیاسی که فعال باشیم، جلوه‌هایی از آن را مشاهده و تجربه کرده‌ایم. بیگ دیتا (Big Data) به معنای دارایی‌های اطلاعاتی [یک مجموعه یا سازمان] است که، حجم بالا دارند. و با سرعت زیاد تولید می‌شوند. و / یا تنوع گسترده دارند.

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده


همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده داده‌ها از کجا و چطور تولید می‌شوند؟

داده (Data) مجموعه‌ای از حقایق و آمارها است. که برای تحلیل ذخیره می‌شود. این تعریف خیلی کلی است. در کلان داده منظور از داده‌ در هر مرحله از کار متفاوت است. داده خام داده‌ای است، که بدون ترتیب و طبقه‌بندی جمع‌آوری شده‌اند. و در نتیجه مفهوم خاصی را بیان نمی‌کند. در صورتی که روی داده خام پردازش انجام دهیم تبدیل به اطلاعات می‌شود که انتقال دهنده مفهومی هستند.

داده‌ها از صدها راه مختلف تولید و ذخیره می‌شوند. همین چند دقیقه قبل که روی لینکی کلیک کردید. تا این مقاله باز شود داده‌هایی از فعالیت شما در سرورهای گوگل ذخیره شد. داده‌هایی مثل؛ مدل سیستم عامل، دستگاه موبایل یا رایانه شما و محل اتصال شما به اینترنت. در نهایت همه این داده‌ها دیجیتال می‌شوند. تا مراحل بعدی انجام شود.

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده


همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده کاربردهای بیگ دیتا؛ از امید تا ترس

کاربردهای بی‌شماری را برای بیگ دیتا می‌توان تصور کرد. در ادامه با چند مثال واقعی به کاربردهای امیدوار کننده بیگ دیتا در حوزه‌های مختلف و یک نمونه استفاده ترسناک اشاره می‌کنیم.

+بیگ دیتا در آموزش

بیگ‌دیتا در هر مرحله از آموزش یعنی؛ از کودکی تا آموزش عالی یا هر دوره آموزشی دیگر می‌تواند کاربرد متنوعی داشته باشد.

+بیگ دیتا در رسانه و تلویزیون

سریال‌های تلویزیونی که در سال‌های گذشته منتشر شده‌اند، داستان‌هایی به مراتب جذاب‌تر دارند. به علاوه پیدا کردن یک سریال که با روحیات و علایق هر فرد مطابقت داشته باشد کار چندان سختی نیست.

یک نمونه مشهور استفاده از بیگ دیتا در سریال‌های تلویزیونی پروژه کمپانی نتفلیکس است. این شرکت با کمک بیگ دیتا علایق مردم را شناسایی می‌کند. تا در وهله اول سریال‌های بهتری را به مخاطبان پیشنهاد دهد. و سپس؛ از این داده‌ها در ساخت سریال‌های جدید خود استفاده کند.

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

+بیگ دیتا در پزشکی و سلامت

در حوزه سلامت نیز پروژه‌های زیادی با بیگ‌دیتا اجرا شده است. بیشتر این پروژه‌ها با هدف پالایش اطلاعات سلامت شهروندان، دستیابی به دلایل بروز بیماری‌ها و پیشگیری از بیماری‌ها اجرا شده است.

شرکت AlayaCare یک نمونۀ عالی از کاربرد بیگ‌دیتا در حوزۀ پزشکی و سلامت است. این اپلیکیشن که در زمینه مراقبت از سالمندان و بیماران در خانه فعالیت می‌کند، با پایش اطلاعات مشتریان از راه دور و بررسی هوشمند سوابق بیماران، تعداد دفعات مراجعه پزشکان متخصص به خانه افراد را تا ۷۳ درصد کاهش داده است.

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

+بیگ دیتا در بورس

پیدا کردن زمان درست خرید و فروش سهام یکی از مهم‌ترین اصول فعالیت در بازار بورس است. کارگزارها سعی می‌کنند. با نگاهی به گذشته و پیش‌بینی با فرضیات این زمان را تعیین کنند.

در سال‌های گذشته شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیادی به کمک کلان‌داده و یادگیری ماشین توانستند، سیستم‌هایی با دقت بسیار بالا، برای تعیین میزان تاثیرگذاری اتفاقات مختلف روی بازار بورس بسازند.


همه چیز درباره بیگهمه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده دیتا یا کلان داده ویژگی های بیگ دیتا

برای کلان داده در ابتدا سه ویژگی (3V) گفته می‌شد. اما حالا می‌گویند کلان‌داده دارای ۵ ویژگی زیر است.

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

۱. حجم زیاد (Volume)

وقتی از داده‌های کلان صحبت می‌کنیم، مشخص است. که منظورمان چند صد ردیف مشخصات افراد در فایل اکسل باشگاه مشتریان نیست. زمانی می‌توان از اصطلاح کلان‌داده استفاده کرد، که حجم داده‌های جمع شده آنقدر بزرگ باشد. که با ابزارهای معمولی نتوانیم آن‌ها را تحلیل کنیم. استفاده از واحدهای اندازه‌گیری مثل؛ ترابایت یا پتابایت هم برای تعریف حجم داده چندان درست نیست. چون وابسته به نوع داده است.

۲. نرخ تولید بالا (Velocity)

در بسیاری از موارد جمع‌آوری داده‌ها به صورت مقطعی نیست. یعنی؛ این داده‌ها همچنان تولید می‌شوند و حجم اطلاعات بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. به لطف اینترنت و فناوری‌های جمع‌آوری داده، جمع‌آوری حجم زیاد اطلاعات کار آسانی شده است.

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

۳. تغییر پذیری و تنوع زیاد (Variety)

همه این اطلاعات یک‌دست و یک نوع نیستند. برای مثال؛ در شبکه اجتماعی توئیتر روزانه میلیون‌ها نوشته، عکس، ویدیو و لینک به اشتراک گذاشته می‌شود. هرکدام از توئیت‌ها خودشان حاوی ده‌ها اطلاعات دیگر هستند. از اطلاعات ساده‌ای مثل؛ ساعت و تاریخ توئیت تا اطلاعات عمیق‌تر مثل موضوع محتوا و چگونگی واکنش کاربران به آن.

۴. صحت داده‌ها (Veracity)

داده‌هایی را می‌توان در رده بیگ دیتا قرار داد، که از صحت آن مطمئن باشیم. این ویژگی کلان داده‌ شاید بدیهی به نظر برسد. اما همین اطمینان از صحت منابع، استاندارها و شاخص‌های پیچیده و تخصصی دارد. که به تحلیل‌گرها کمک می‌کند به خطا نروند. در مرحله فیلتر کردن داده‌ها اطمینان یافتن از صحت خیلی مهم است. اگر داده‌ها صحت کافی نداشته باشند، همه مراحل بعدی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. و نتایج درستی حاصل نخواهد شد.

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

۵. ارزش (value)

داده‌ای ارزشمند است، که در رسیدن به این هدف کمک کند. واگرنه بیشتر داده‌ها بی‌ارزش هستند. در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، روزانه حجم زیادی داده تولید می‌شود. که شاید مدیران در نگاه اول فکر کنند با ارزش هستند. اما؛ در واقع داده‌هایی هرز باشند.


همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده بیگ دیتا چه چیزی نیست؟

بیگ دیتا هم مثل؛ دیگر فناوری‌های پیچیده و تخصصی، دارای ده‌ها تعریف درست و نادرست است. در ادامه با اشاره به ۳ نکته سعی می‌کنیم اشتباهات متداول را از ذهن دور کنیم.

‼بیگ دیتا فقط انبوهی از داده‌ها نیست.

یک اشتباه متداول در تعریف بیگ دیتا، مساوی فرض کردن هر حجم بزرگی از داده (در حد یک پتابایت) با بیگ دیتا است. درست است که گفتیم؛ ویژگی اول بیگ‌دیتا حجم زیاد آن است. اما هر داده بزرگی بیگ‌‌دیتا نیست.

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

بیگ دیتا پاسخی به همه سوالات نیست.

استفاده از بیگ دیتا همیشه مساوی با پیدا کردن جواب سوالات نیست. اگر کسب‌وکار بزرگی  دارید که با مشکلات و سوالات متعددی روبرو است. و فکر می‌کنید، می‌توان با تحلیل بیگ دیتا راه حل همه سوالات و مشکلات را پیدا کرد در اشتباهید. خیلی وقت‌ها هدف از بیگ دیتا پیدا کردن سوالات است. نه جواب‌ها! برای مثال؛ رصد بازار یک نمونه پرکاربرد است. که هر تغییر پیش‌بینی نشده یک سوال ایجاد می‌کند.

همیشه بیگ دیتا یک راهکار زودبازده و تضمین شده نیست.

بسیاری از کسب‌وکارها با شنیدن وعده‌ شرکت‌‌های بیگ‌دیتا تصور می‌‌کنند. در عرض چند ماه می‌توانند از نتایج حاصل از کلان داده بهره‌مند شوند؛ اما در واقعیت اینطور نیست! گاهی امکان دارد پروژه‌های بزرگ مبتنی بر کلان‌داده، به سرمایه‌گذاری ۱۰ ساله نیاز داشته باشند.


همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده انواع تحلیل کلان داده

هدف تحلیل بیگ دیتا، به هدف کسب‌وکاری است. که می‌خواهد آن را اجرا کند وابسته است. اما به‌هرحال خروجی هر تحلیل باید گزارش، الگو، روند، مدل یا پیش‌بینی باشد. در کل می‌‌توان انواع تحلیل مبتنی بر بیگ دیتا را به ۴ نوع تقسیم کرد.

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

۱. تحلیل توصیفی (Descriptive)

نتیجه تحلیل توصیفی یک نمودار، جدول یا هر نوع گزارش دیگر است. که به مدیران کمک می‌کند بفهمند در یک نقطه معین چه اتفاقی در حال رخ دادن است. این نوع تحلیل، متمرکز بر رخدادهای گذشته است.

۲. تحلیل تشخیصی (Diagnostic)

تحلیل تشخیصی به دنبال چرایی به وجود آمدن یک مشکل است. این نوع تحلیل نسبت به توصیفی پیچیده‌تر و عمیق‌تر است. و به همین دلیل در بیشتر موارد نیازمند سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است.

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

۳. تحلیل پیش‌بینی (Predictive)

با در کنار هم قرار گرفتن الگوریتم‌‌های پیشرفته و هوش مصنوعی می‌توان قبل از وقوع مشکل آن را پیش‌بینی کرد. وقتی مشکلی قبل از وقوع پیش‌بینی شود می‌توان تا حد زیادی در هزینه‌‌ها صرفه‌جویی کرد.

۴. تجویزی (Prescriptive)

این نوع از تحلیل پیچیده‌‌ترین و پرهزینه‌ترین نوع تحلیل بیگ دیتا است. در این نوع تحلیل راهکار مشکلاتی که هنوز اتفاق نیافتاده‌‌اند، هم مشخص می‌شود.


همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان دادهبیگ دیتا در دیجیتال مارکتینگ هم کاربرد دارد؟

از بیگ‌دیتا در دیجیتال مارکتینگ، برای دستیابی به این اهداف مختلفی استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • شناخت مشتریان
  • عقیده کاوی (Sentiment analysis)
  • هدف‌گیری شخصی‌سازی شده
  • افزایش تاثیرگذاری کمپین‌های تبلیغاتی
  • بهینه‌سازی هزینه‌ها

+شناخت مشتریانهمه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

هر کسب‌وکاری باید پرسونای مشتریانش را بداند. اگر از بیگ دیتا در شناخت مشتریان استفاده شود، می‌توان به صورت زنده تغییرات را دنبال کرد و به آن واکنش نشان داد.

+عقیده کاوی (Sentiment analysis)همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

در حال حاضر راه‌های زیادی برای کاوش در دیدگاه مشتریان وجود دارد. یک روش متداول در شناخت مشتریان با بیگ دیتا عقیده کاوی (Sentiment analysis) است. با عقیده کاوی می‌توان فهمید همین حالا مردم نسبت به برند کسب‌وکار نظر مثبتی دارند یا نه.

+هدف‌گیری شخصی‌سازی شدههمه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

این روزها تبلیغ هدفمند و شخصی‌سازی شده به یک ضرورت برای کسب‌وکارها تبدیل شده است. ابزارهای بیگ‌‌دیتا می‌توانند، با بررسی موقعیت جغرافیایی، سابقه اینترنت‌گردی، سابقه کلیک‌ها‌، سابقه خرید و لایک‌ها تشخیص دهند. چه تبلیغی باید به کدام کاربر نمایش داده شود.

+افزایش تاثیرگذاری کمپین‌های تبلیغاتیهمه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

وقتی قرار است یک کمپین پیامکی اجرا کنید، اول باید به ۳ سوال مهم جواب دهید:

  • برای چه کسانی بفرستیم؟
  • چه زمانی ارسال کنیم؟
  • چه چیز جذابی پیشنهاد کنیم؟

با تحلیل کلان‌داده‌ها به راحتی می‌توان به این سه سوال جواب داد.

+بهینه‌سازی بودجه بازاریابی همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

تعیین و اختصاص بودجه برای مدیران بازاریابی کار چالش‌برانگیزی است. در کدام مرحله قیف فروش باید، هزینه بیشتری شود؟ کدام مرحله نیازی به هزینه ندارد؟ کدام کانال‌ها ارزش هزینه دارند؟

جواب دادن به هر کدام از این سوالات و ده‌ها سوالات دیگر، نیاز به ساعت‌ها تحلیل و بررسی دارد. تازه بعضی وقت‌ها موضوع پیچیده‌تر هم می‌شود؛ چون دنبال کردن سفر مشتری از چند کانال، پلتفرم و دستگاه مختلف کار سختی است.


همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده ابزارهای داده‌کاوی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

فهرست ابزارهای حوزه بیگ‌دیتا آنقدر وسیع است. که نمی‌توان همه را معرفی کرد. برای این که یک دورنمای کلی از این ابزارها به دست آورید تصویر زیر خلاصه‌ای از ابزارها و کاربردشان است

همه چیز درباره بیگ دیتا یا کلان داده

ابزارهای زیادی هستند. که فقط با مشخص کردن نیازها و اهداف، کار را برای کسب‌وکارها آسان کرده‌اند. اما شاید هیچ‌کدام از این ابزارها نیاز شما را برطرف نکند، چون داده‌هایی دارید، که می‌خواهید خودتان به طور مستقیم تحلیل کنید.


⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا