تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

با درود فراوان خدمت همراهان همیشگی عزیز و وبوآپ🌸 همراه شما هستیم، با آموزش جدید درباره؛ تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

⭐برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.⭐


چرا شبکه‌های اجتماعی برای بازارایابان B2B مهم هستند؟تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

بازاریابان B2B می‌توانند، از این فرصت استفاده کرده و با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محصولات و خدمات خود را معرفی کنند. در دنیای بازاریابی B2B، شبکه‌های اجتماعی لینکدین و توییتر تاثیر بسیار زیادی در افزایش ترافیک سایت دارند! در بازاریابی B2B، مردم در اولین قدم خدمات و محصولات را به صورت آنلاین ارزیابی کرده. و سپس؛ برای خرید آن‌ها اقدام می‌کنند. پس اولین جایی که برای ارزیابی محصولات و خدمات یک در نظر می‌گیرند، وب‌سایت آن شرکت است. بنابراین، هرچه ترافیک بیشتری وارد وب‌سایت شما شود، مطمئناً شانس فروش محصولات‌تان نیز بیشتر می‌شود.


بازاریابی B2B برای محصولات و خدمات، سخت‌تر است

بازاریابی B2B سخت است. و به افراد متخصصی احتیاج دارد که تفاوت بین محصولات و مخاطبان آن محصولات را به خوبی متوجه شوند. همچنین این نوع بازاریابی، معمولاً در بلند مدت جواب می‌دهد. بنابراین؛ نمی‌توان از یک شیوه‌ی بازاریابی نتیجه‌ی سریع گرفت. گاهی اوقات خریدهایی که توسط شرکت‌های دیگر صورت می‌گیرد، ضروری نیستند.

تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

بسیاری از شرکت‌ها تنها به دلیل رفع نیازهای خود، از خدمات شرکت‌های دیگر استفاده می‌کنند. و نه به این دلیل که فکر کنند خرید این محصول، تفاوتی در روند کسب‌و‌کارشان ایجاد می‌کند! آن‌ها با خریداری یک محصول مناسب می‌توانند، تا مدت‌ها نیازهای خود را برطرف کنند. در نتیجه، دیگر نیازی نیست تا در این مورد سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین تولید کردن محتوایی که بتواند شنوندگان را درگیر کرده. و مشتری‌ها را جذب کند، چالش بزرگی در بازاریابی B2B است.


بهترین راه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B و B2C کاملاً؛ با یکدیگر تفاوت دارند. برقراری ارتباط در شبکه‌ی اجتماعی تنها به تعداد مخاطبان بستگی ندارد، بلکه نوع محتوا، کیفیت و عمق ارتباط بسیار موثر است. در بازاریابی B2B نیز مانند؛ بازاریابی B2C، هدف جلب توجه کاربران است.

با این تفاوت که در بازاریابی B2B کاربران کمی دقیق‌تر و جزئی‌تر به خدمات شرکت شما نگاه می‌کنند. مخاطبان شما در بازاریابی B2B معمولاً؛ افرادی هستند، که از تجربه و دانش کافی در این زمینه برخوردارند. و به روش‌های تحقیقی کاملاً مسلط هستند. مشتریان شما در بازاریابی B2B افرادی هستند، که خود یا صاحب کسب‌و‌کارند و یک مخاطب معمولی نیستند.

از طرفی در بازاریابی B2C هدف این است، که مشتری‌ها با برند درگیر شوند و شما را به عنوان یک برند بشناسند. اما در بازاریابی B2B، هدف اصلی ارائه راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن مشکلات است.

معمولاً؛ اکثر شرکت‌ها بازاریابی B2C را در اولویت کار خود قرار می‌دهند. اما بازاریابی B2B نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.۴ روش زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید در بازاریابی B2B، ترافیک بیشتری را از طریق شبکه‌های اجتماعی به وب‌سایت خود هدایت کنید.

۱- بر روی زوایای جذاب کسب‌و‌کار خود تمرکز کنید.

بازاریابی B2B معمولاً کسالت‌آور است. تا جایی که آن را به شوخی مخفف BoringToBoring می‌نامند! البته، صاحبان کسب‌و‌کار نیز این موضوع را می‌دانند و این واقعیت روی عملکردشان تأثیر می‌گذارد.

۲- از اشخاص واقعی برای تبلیغات استفاده کنید.

یکی از کاستی‌های بازاریابی B2B، مخصوصاً؛ در بخش تولید و صنعت این است که نمی‌توانند ارتباط خوبی با انسان‌ها برقرار کنند. کمبود این نوع ارتباط، به مشتری این احساس را می‌دهد، که با یک ربات صحبت می‌کند. بنابراین، تمام این شرکت‌ها باید فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوای خود را به سمت انسانی شدن هدایت کنند. رعایت موارد زیر در انجام این کار به شما کمک می‌کند:

  • استفاده از ضمیر اول شخص مفرد در نوشتن مقاله‌ها و آپدیت‌ها
  • استفاده از شخص متخصص برای نوشتن مقاله‌ها و توییت‌ها
  • استفاده از نام واقعی افراد در خدمات پشتیبانی از مشتری

۳- یک فرد متخصص استخدام کنید.

اغلب شرکت‌ها از افراد متخصص برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. و همین موضوع باعث می‌شود، که نتیجه‌ی خوبی از تلاش‌های خود نگیرند. اشتباهات رایج در بازاریابی B2B در شبکه‌های اجتماعی به شرح زیر است:

+استخدام افراد غیر متخصص برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از شرکت‌ها، برای شبکه‌های اجتماعی خود اقدام به استخدام افرادی می‌کنند، که در حوزه‌ی کاریشان متخصص هستند. و نه در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی! درصورتی که مسئول شبکه‌های اجتماعی، باید از عملکرد شبکه‎ های اجتماعی و نوع مخاطبانش آگاه باشد. بازاریابی B2B از طریق شبکه‌های اجتماعی بسیار سخت است. و کارمند این بخش، باید تجربه‌ی خوبی در زمینه‌ی بازاریابی داشته باشد.

+تولید محتوای غیرحرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از شرکت‌ها از پیچیدگی شبکه‌های اجتماعی اطلاعی ندارند. و برای بازاریابی B2B به دنبال افرادی هستند، که کارهای معمولی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تنها به توییت کردن و پُست گذاشتن در فیسبوک محدود نمی‌شود. شرکت‌ها باید به دنبال افرادی باشند، که در شبکه‌های اجتماعی، جنبش ایجاد کرده. و صدای برند را به گوش مشتری‌ها برسانند.

+عدم اطلاع از چگونگی درگیر کردن مخاطبان

بازاریابی B2B در شبکه‌های اجتماعی، به معنای جذب علاقه‌مندان یک صنعت خاص نیست. بسیاری از کسب‌و‌کارها، محصولاتی تولید می‌کنند؛ که نمی‌توانند مخاطبان زیادی را از طریق آن در شبکه‌های اجتماعی جذب کنند. به همین دلیل، بازاریابان باید به فکر توسعه دادن چیزی فراتر از محصولات تولیدی خود باشند. شبکه‌های اجتماعی این نوع کسب‌و‌کارها نیازی ندارند، که ارتباط مستقیم با خدمات شرکت داشته باشند. آن‌ها می‌توانند روی موضوعات جذاب‌تر کار کرده. و به‌طور غیرمستقی، برای خدمات و محصولات شرکت، بازاریابی کنند.

۴- استفاده از بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی

کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی، بدون استفاده از بازاریابی محتوا به موفقیت نخواهند رسید. این دو موضوع به هم متصل بوده و برای موفقیت ضروری هستند. آمار ارائه شده توسط Content Marketing Institute نشان می‌دهد، که بیشتر بازاریابان B2B نیز از بازاریابی محتوایی برای موفقیت کمپین‌های خود استفاده می‌کنند.


از کدام شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی B2B استفاده کنیم؟

تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

این روزها، شبکه‌های اجتماعی زیادی توسط مردم سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمرکز کردن روی همه‌ی شبکه‌های اجتماعی به هیچ وجه در بازاریابی B2B توصیه نمی‌شود. زیرا؛ باعث می‌شود که نتوانید به یک موضوع توجه کنید. در نتیجه، بازخورد خوبی از تبلیغات‌تان نمی‌گیرید.

تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2Bلینکدین

اگر می‌خواهید تنها از یک شبکه‌ی اجتماعی استفاده کنید، لینکدین را در اولویت قرار دهید. این جمله را صرفاً به خاطر بررسی چند تحقیق نمی‌گوییم.. این شبکه‌ی اجتماعی بیش از ۴۵۰ میلیون عضو از سراسر دنیا دارد. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از لینکدین، امکان آشنایی با افراد جدید و برقراری ارتباط با آن‌ها است.

گروه‌های لینکدین بسیار مهم هستند. در حال حاضر بیش از ۱ میلیون گروه در این شبکه‌ی اجتماعی وجود دارد، که در یک صنعت خاص فعالیت می‌کنند. بیشتر درگیری‌های بین مشتری‌ها با یک برند نیز از طریق کامنت‌ها صورت می‌گیرد.

تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2Bگوگل پلاس

گوگل پلاس با داشتن بیش از ۵۴۰ میلیون کاربر فعال، حتی از لینکدین و توییتر هم بزرگ‌تر است. با این حال، رتبه‌بندی لینکدین در موتورهای جستجو بهتر بوده. و فعالیت در این شبکه‌ی اجتماعی نمی‌تواند، به اندازه‌ی لینکدین تأثیرگذار باشد. بهتر است که گوگل پلاس به عنوان یک لایه‌ی اجتماعی در نظر گرفته شود. و نه یک شبکه‌ی اجتماعی.

زمانی که محتوایتان در گوگل پلاس منتشر شود، رتبه‌ی بهتری در نتیجه‌یِ جستجوهایِ افراد موجود در دایره‌ی دوستانتان خواهید گرفت. عکس‌ها و ویدئوهایتان نیز بیشتر در معرض دید دیگران قرار می‌گیرند. همچنین، گوگل پلاس یک ابزار کاربردی برای تأیید محتوا به شمار می‌رود. زمانی که محتوای شما به‌عنوان یک محتوای باکیفیت در موتورهای جستجو شناخته شود، شانس شما برای نشان داده شدن در نتیجه‌ی جستجو نیز بیشتر می‌شود.

تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2Bاینستاگرام

شاید بتوان گفت که اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی نزد ما ایرانیان است. با اینکه این شبکه اجتماعی به هیچ وجه ماهیت B2B ندارد، اما به دلیل محدودیت‌های سختگیرانه در قبال شبکه‌های اجتماعی در ایران، تقریباً همه اشخاص و کسب‌و‌کارها به اینستاگرام روی آورده‌اند.

زمانی که صفحه اینستاگرام خود را به یک صفحه تجاری تبدیل می‌کنید، اینستاگرام آمار دقیقی از Engagement کاربران و تعداد فالوورهای شما در اختیارتان قرار خواهد داد. این آمار به روند بازاریابی شما کمک بسیاری خواهد کرد، تا جایی که شما حتی می‌توانید ساعات و روزهایی که کاربران بیشترین تعامل را با صفحه وب‌سایت شما داشته‌اند را مشاهده کنید.

یکی از مشکلات اینستاگرام این است که تنها اجازه می‌دهد، یک لینک را در قسمت بیو (Bio) صفحه خود قرار دهید. و شما نمی‌توانید در پست‌های ارسالی خود از لینک استفاده کنید. به همین دلیل، انتقال کاربر به صفحه مورد نظر شما کمی دشوار است.

تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2Bتلگرام

تلگرام امروزه محبوب‌تری ابزار ارتباطی ما ایرانیان است. قابلیت‌ ساخت کانال تلگرام، ابزار اطلاع‌رسانی خوبی را در اختیار کسب‌و‌کارها قرار داده است. داستان تلگرام نیز، دقیقاً مانند اینستاگرام است. تلگرام ماهیت B2B ندارد. اما؛ به دلیل حضور اکثر کاربران ایرانی و کسب‌و‌کارها در آن پتانسیل بسیار خوبی را در اختیار بازاریابان B2B قرار می‌دهد.

تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2Bتوییتر

توییتر نیز یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در سراسر دنیا است که امکان ارسال توییت‌هایی با محدودیت طول ۱۴۰ کاراکتر را برای کاربران فراهم می‌کند. همه‌ی توییت‌ها توسط همه‌ی افراد خوانده می‌شوند. و هیچ چیز فیلتر نمی‌شود. این شبکه‌ی اجتماعی، امکان هدایت کاربران را به صفحه‌ی وب‌سایت شما از طریق لینک مهیا می‌کند. و درنتیجه ترافیک سایت را بالا می‌برد. در حال حاضر، بیشتر کاربران اینترنت برای انتشار اخبار جدید از این شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند.

می‌توانید در توییتر کلمات مرتبط با صنعت خود را جستجو کرده. و در صحبت‌های دیگران مشارکت کنید. شبکه‌های اجتماعی دیگری نیز در برای بازاریابی B2B مورد استفاده قرار می‌گیرند..


نتیجه‌گیری

تاثیر شبکه های اجتماعی در بازاریابی B2B بسیار پررنگ است. از آنجایی که این بازار هدف شما در این نوع بازاریابی کسب‌و‌کارها هستند، و نه مردم عادی، پس باید از شیوه‌های خاصی در آن استفاده شود. برای مثال؛ تمرکز روی جنبه‌های جالب‌تر یک محصول باید به‌عنوان اولویت در نظر گرفته شوند.

تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی B2B

همچنین، بازاریابان B2B باید به این نکته توجه کنند، که همه‌ی شبکه‌های اجتماعی برای این منظور مناسب نیستند. لینکدین، توییتر و گوگل پلاس ۳ شبکه‌ی اجتماعی هستند که باید بیشتر از بقیه مورد توجه قرار بگیرند. از آنجایی که در بازاریابی B2B با مشتردم عادی تعامل ندارد، در نتیجه باید تمرکز خود را بر روی روش‌های رفع مشکلات مخاطبان بگذارد.

⭐برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.⭐


 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا