با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ همراه شما هستیم، با آموزشی دیگر درباره؛ بهروزرسانی BERT گوگل برای درک زبان انسان
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
آپدیت BERT چیست؟
هدف موتور جستجوی گوگل همیشه یک چیز بوده و هست: رساندن بهترین نتایج به دست کاربران! آپدیت گوگل برت نیز برای همین بهوجود آمده است. برت کمک میکند، تا سیستم جستجو بتواند بهتر از قبل زبان انسان را درک کند. شاید بگویید؛ که گوگل قبل از این هم از راههای مختلفی، برای فهمیدن معنا و مفهوم عبارتهای سرچ شده، استفاده میکرد؛
پس Bert قرار است چه کار خاصی انجام دهد؟
در اصل، گوگل با اضافه کردن آپدیت برت میخواهد، سر از ریزهکاریهای زبان ما دربیاورد. تمرکز آپدیت برت روی نکات ریز دستوری، جملات و کلماتی که در محاوره بهکار میروند. و به خصوص روی عبارتهای طولانی یا Long Tail Keywords است. مدل BERT میتواند، مفهوم کلی یک کلمه را با بررسی کلماتی که قبل و بعد از آن آمدهاند، پیدا کند، حروف اضافه جمله را بررسی کند. و هدف کاربر از کل جمله را تشخیص دهد.
قبل از BERT، بعد از BERT
برای اینکه بدانیم این آپدیت چگونه کار میکند؛ و بعد از به وجود آمدنش چه تغییراتی در نتایج سرچ گوگل ایجاد شده، نیاز به چند مثال «قبل از عمل، بعد از عمل» داریم. که بهسادگی بفهمیم منظور گوگل از ریزهکاریهای زبانی چیست.
مثال اول: ریزهکاریهای زبانی
گوگل میگوید؛ هنگامی که کاربران عبارت «2019 brazil traveler to usa need a visa» را جستجو میکردند، موتور جستجو روی کلمات اصلی تمرکز داشت و تلاش میکرد. نتایجی را به کاربر نشان دهد که شامل این کلمات یا مترادف آنها باشد. اما نتیجه درست بر عکس چیزی بود کاربر دنبالش میگشت. چرا؟ بهخاطر اینکه در این عبارت علاوه بر کلمات اصلی و معنی آنها، کلمه ربط «TO» و رابطهاش با کلمات دیگر برای درک مفهوم جمله بسیار مهم است.
تا قبل از BERT، گوگل این نکات زبانی و اهمیت این ارتباط را نمیفهمید. و نتایجی شامل اطلاعاتی راجع به «سفر آمریکاییها به برزیل» را نشان میداد، در صورتی که کلمه ربط «TO» نشان میدهد، که جستجو درباره سفرکنندگان برزیلی به آمریکاست.
حالا با BERT، سیستم جستجو قادر است. این تفاوتهای کوچک را درک کند. و بداند که کلمات رایجی مثل «TO» از اصول مهم زبان به شما میرود و اگر به آن توجه نکند، ممکن است. نتیجه 180 درجه با مفهوم اصلی فرق داشته باشد. چیزی که کاربر اصلاً دوست ندارد با آن مواجه شود!
مثال دوم: توجه به معنی تمام جمله
بیایید عبارت جستجو شده بعدی را هم ببینیم. قبلاً؛ وقتی عبارت «do estheticians stand a lot at work» میشد، سیستم جستجو با استفاده از روش شناسایی کلمات کلیدی، کلمه کلیدی «Stand-alone» در نتایج را با کلمه «Stand» در این عبارت تطبیق میداد. و نتایجی شامل این کلمه کلیدی را به کاربر پیشنهاد میکرد.
حالا مدل BERT گوگل میتواند، بفهمد که بقیه جمله درباره شغل صحبت میکند. پس؛ احتمالاً مفهوم «Stand» در اینجا به معنای تقاضای فیزیکی برای یک شغل است. بنابراین محتوای درستتری را به کاربر نشان میدهد.
مثال سوم: فهمیدن جملات محاوره
به این جمله دقت کنید: «Can you get medicine for someone pharmacy» این یکی، شبیه جستجوهای خودمان است. که هرچه به ذهنمان میرسد، در یک جمله تایپ میکنیم. و انتظار داریم گوگل بیچاره، منظورمان را خیلی سریع حدس بزند. کاربر در اینجا جمله را ناقص نوشته و با یک کلمه Farmacy خواسته بگوید؛ که منظورش از آن شخص کیست. همانطور که میبینید برت توانسته جمله را با جزئیاتی که فقط یک انسان درک میکند، بفهمد و نتیجه دوم را پیدا کند.
مثال چهارم: BERT در Featured Snippet
گوگل همیشه و همه جا به فکر کاربر است. برای همین کار BERT اینجا تمام نشده. و بخش پاسخهای ویژه یا featured snippets هم به دست BERT بررسی میشود. در این مثال؛ نتیجه قبل و بعد از BERT برای عبارت «Parking on a hill with no curb» به معنی؛ «روی تپه بدون محدودیت پارک کنید» نشان داده شده است. قبلاً این عبارت سیستم جستجوی گوگل را گیج میکرد.
گوگل خودش اعتراف میکند، که موتور جستجو بیش از حد بر کلمه «Crub» دقت میکرد. و کلمه «no یا بدون» را نادیده میگرفت. در حالی که این کلمه برای پاسخگویی مناسب به این سؤال خیلی مهم بود! همانطور که میبینید، گوگل قبلاً نتایج پارک کردن با محدودیت (a crub) را به او نشان میداد که عملاً به درد کاربر نمیخورد.
آیا رنک برین (Rank Brain) هنوز زنده است؟
در اکتبر سال 2015 بود گوگل اولین هوش مصنوعی خود یعنی «رنک برین» را برای فهمیدن مفهوم عبارتهایی که جستجو میشد، معرفی کرد. این الگوریتم دنبال معنی و مفهوم کلماتی که هر روز جستجو میشد، میگشت تا بتواند منظور شما را از تک تک واژههای تایپ شده بفهمد.
Bert قطعاً جای رنک برین را نگرفته و قرار نیست بگیرد. چون هر کدام وظیفه جداگانهای دارند؛ برت هم مثل همه آپدیتها در سیستم رتبهبندی گوگل قرار گرفته. و در کنار رنک برین کار میکند و هدف جفتشان پیدا کردن بهترین نتیجه برای کاربر است.
رنک برین هنوز هم میتواند، مفهومهای مرتبط و خوبی برای سرچها پیدا کند. اما هر جا که گوگل احساس کند. که یک عبارت با استفاده از BERT میتواند، بهتر شود، سریع او را وارد میدان میکند. در حقیقت، برای فهمیدن یک عبارت جستجوشده ممکن است چند روش همزمان استفاده شود. که برت هم شاملشان باشد.
BERT و دوستان در خدمت کاربر
اینکه هر چند وقت یکبار گوگل، آپدیت و تکنیک جدیدی برای درک زبان کاربر معرفی میکند، عجیب نیست. چون میخواهد به درک عمیقی از قصد کاربر برسد. و جستجویی قدرتمندتر بر مبنای زبان طبیعی (زبان محاوره انسانها) داشته باشد. هدف گوگل در یک کلام قدرت بیشتر موتور جستجو و ارائه نتایج و کامل و دقیق به کاربر است. و تا امروز روشهای زیادی را به کار گرفته است. به عنوان مثال:
- اگر شما هنگام تایپ یک کلمه در گوگل، غلط املایی داشته باشید، سیستمهای املایی گوگل میتواند کلمه درست را حدس بزنند و چیزی که لازم داشتید را برایتان پیدا کند.
- اگر جملهای را نصفه تایپ کنید. گوگل زحمت حدس زدن بقیه جمله را برایتان میکشد. و اگر خوش شانس باشید ادامه جمله شما در حدسیات گوگل وجود خواهد داشت.
- اگر از عبارتی استفاده کنید، که نتیجهای برایش نباشد، دست خالی ردتان نمیکند. و مترادفها و یا مفاهیم نزدیکی که در محتواهای وب موجود است را به شما نشان خواهد داد.
برت هم یک سیگنال دیگر است. که برای فهمیدن جزئیات زبان کاربر استفاده میشود. و بسته به چیزی که سرچ میکنید، یک یا ترکیبی از این سیگنالها به کار گرفته میشود. تا یک نتیجه مرتبط را برای شما پیدا کند.
چرا طوفان GOOGLE BERT حس نشد؟
با اینکه یک هفته از شروع کار آپدیتی میگذرد، که قرار بود بزرگترین تغییر در جستجوی گوگل باشد ولی گزارشات سایتهای انگلیسی نشان داده که خیلیها ترافیک سایتشان تغییری نکرده است. باری شوارتز در این رابطه گفته است: بهروزرسانی BERT بیشتر برای فهمیدن زبان طبیعی عبارتهای طولانی یا Long Tail و زبان محاوره استفاده میشودکه معمولاً مورد هدف سئو نیستند.
کلمات کلیدی طولانی معمولاً؛ ترافیک کمتری نسبت به عبارتهای کوتاه به سایت میفرستند. مثلاً فرض کنید که در رقابت سئو، یکی از کلمات هدفتان که از نوع Long Tail هم هست، روزانه 10 ورودی و دیگری روزانه 1000 ورودی از جستجوب گوگل دارد. خب بدیهی است، که اگر کلمه کلیدی اولی تعداد ورودیهایش کمی بالا و پایین هم شود، خیلی نتایج آن محسوس نخواهد بود!
اما ممکن است. از لیست همه نتایجی که شما را به اشتباه نشان کاربر میداد، حذف شوید که در این صورت شاهد تغییرات زیادی در ورودی خود خواهید بود!
آیا میتوان سایت را برای BERT بهینه کرد؟
از همان روزی که گوگل BERT را معرفی کرد، فوج فوج مقاله و اظهار نظر منتشر شد. که چگونه برای برت سایت خود را بهینه کنیم؟ چگونه از افت رتبه در امان باشیم؟ همه شدند متخصص زبان طبیعی و دایه عزیزتر از مادر که سایت شما را با عبارتهای طولانی آشتی دهند. تا از در امتیازدهی Bert هم رتبه بهتری بگیرید.
اما اینها همه افسانهای بیش نیست. گوگل با برت خود کاری میکند، که زبان آدمیزاد را بفهمد و نتیجه بهتری را نشان دهد. قرار نیست شما چیزی برای برت توضیح دهید. یا زبان خود را اصلاح کنید تا برای گوگل بهینه باشد.
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.