با درود فراوان خدمت همراهان عزیز و همیشگی وبوآپ همراه شما هستیم، با آموزش؛ بهترین ساختار برای کمپین جستجوی گوگل ادز چگونه است؟ همراه ماباشید.
برای بهره مندشدن از کد تخفیف اسکای روم میتوانید، از این صفحه اقدام نمایید.
گوگل ادز
خوشبختانه؛ سیستم گوگل ادز به گونهای طراحی شده، که شما بتوانید ساختاری منطقی برای هدفگیری محصولات خود بچینید. در این مقاله، قصد داریم، ساختار تبلیغ در گوگل ادز را با هم بررسی کنیم. شناخت این ساختار به مدیریت هرچه بهتر کمپین تبلیغاتی شما کمک خواهد کرد.
سطح حساب کاربری یا Account Level
اولین و بالاترین سطحی که در تبلیغات گوگل با آن سروکار داریم، سطح حساب کاربری است. درواقع، کمپین(های) تبلیغاتی شما در یک حساب کاربری ایجاد میشود. هر مبلغی که قصد داشته باشید برای کمپین تبلیغاتی خود هزینه کنید، بایستی از طریق این حساب کاربری شارژ شود. همانگونه که در شکل بالا هم مشاهده میکنید، میتوانید در هر حساب کاربری تبلیغات گوگل چند کمپین تبلیغاتی داشته باشید.
بطور کلی میتوان گفت که هر حساب کاربری در گوگل ادز دارای مولفههای زیر است:
- پرداختهای شما (Billing & payments) از طریق این حساب انجام میشود.
- هر حساب متصل به یک ایمیل اختصاصی است و با استفاده از رمز عبور برای شما قابل دسترسی خواهد بود.
- هر حساب دارای یک کد شناسایی مشتری (Customer ID) است که در سیستم گوگل با آن شناسایی میشوید.
البته به واسطۀ تحریمهای شرکت گوگل، شما نمیتوانید از ایران برای خود یک حساب کاربری ایجاد و آن را شارژ کنید. و لازم است. به واسطۀ یکی از شرکتهای ایرانی که در خارج از کشور حساب دارند. و خدمات تبلیغ در گوگل ادز را ارائه میدهند، حساب خود را شارژ و کمپینتان را راهاندازی کنید.
سطح کمپین یا Campaign Level
پس از آنکه حساب کاربری شما ایجاد شد، میتوانید کمپین(های) خود را در این حساب راهاندازی کنید. فرض کنیم تا اینجا برای خود یک حساب کاربری راهاندازی و مبلغ 100 درهم امارات در آن شارژ کردهاید. قدم بعدی شما ایجاد یک کمپین تبلیغاتی برای فروشگاهتان است.
بطور کلی هر کمپین تبلیغاتی دارای ویژگیهای زیر است:
- بودجه روزانه (Daily budget) که مشخصکننده حداکثر هزینه مصرفی شما برای کمپین مورد نظرتان در هر 24 ساعت است
- تنظیماتی مانند؛ زمان نمایش، مکان نمایش، دستگاههای مورد هدفگیری (دسکتاپ، موبایل و تبلت) و استراتژیهای قیمتگذاری (Bid strategy)
- هر کمپین شامل گروههای تبلیغ (Ad groups) شما است.
- هر کمپین تبلیغاتی میتواند افزونههای تبلیغاتی مختص به خودش را داشته باشد.
هر مبلغی را که شما در حساب کاربری خود شارژ نمودهاید، با توجه به بودجۀ روزانهای که برای هر کمپین تعریف کردهاید، توسط کمپینهای فعال مصرف میشود. شما در حسابی که دارید میتوانید هر تعداد کمپینی که مدنظرتان است، ایجاد کنید.
در واقع، مهمترین ویژگی هر کمپین در سیستم تبلیغات گوگل ادز، هدفی است که شما از راهاندازی آن کمپین دارید. شما میتوانید به ازای هر هدفی که دارید، نوع کمپین متناسب با آن را انتخاب کنید.
سطح گروه تبلیغاتی یا Ad Group Level
تا اینجای کار، شما حساب کاربری و سپس؛ یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کردهاید. حالا نوبت آن رسیده که گروههای تبلیغاتی خود را هم ایجاد کنید. هر کمپین تبلیغاتی میتواند، یک تا چند گروه تبلیغاتی (Ad group) داشته باشد. به عنوان مثال؛ اگر شما یک فروشگاه موبایل دارید. و دو دسته محصول سامسونگ و اپل در سایت شما موجود میباشند، بهتر است. دو گروه تبلیغاتی جداگانه راهاندازی کنید. هر گروه تبلیغاتی دارای موارد زیر است:
- یک یا چند متن تبلیغ (Ad text) مرتبط با محصول یا خدماتی که در سایت هدفگیری کردهایم
- یک صفحۀ فرود (Landing page) از سایت شما که همان صفحۀ محصول یا خدمات مورد نظرتان است
- تعدادی کلمات کلیدی (Keywords) مرتبط با هر محصول و خدماتی که هدف گرفتهاید
- هر گروه تبلیغاتی میتواند افزونههای تبلیغاتی مختص به خودش را داشته باشد.
در واقع شما به ازای هر صفحه فرود از سایتی که قصد دارید هدفگیری کنید، لازم است. یک گروه تبلیغاتی مجزا داشته باشید. به یاد داشته باشید بهتر است. تا جایی که میشود از گروههای تبلیغاتی جداگانه استفاده کنید.
همانطور که توضیح دادیم، هر گروه تبلیغاتی از 3 مولفۀ متن تبلیغ، کلمات کلیدی و صفحۀ فرود تشکیل میشود. در ادامه این 3 مورد را هم مورد بررسی قرار میدهیم.
1- صفحه فرود یا Landing Page
صفحۀ فرود درواقع یکی از آدرسهای صفحه سایت یا URL شما است. شما با استفاده از آدرس صفحه فرود میتوانید مشخص کنید، که در یک گروه تبلیغاتی، کاربر پس از کلیک روی متن تبلیغ شما در گوگل، به کدام صفحه از سایت هدایت شود.
در واقع، هر صفحهای که شامل محصول یا خدمات شما است و قصد دارید روی آن صفحه تبلیغ بدهید، یک صفحۀ فرود محسوب میشود. هر اد گروپ شما باید یک صفحه فرود داشته باشد. در واقع شما به ازای هر گروه تبلیغاتی، یک صفحه فرود در سایت خواهید داشت.
2- متن تبلیغ یا Ad Text
هر گروه تبلیغاتی میتواند یک یا چند متن تبلیغ داشته باشد. هر متن تبلیغ نوشتهای است. که کاربر پس از جستجوی کلمه کلیدی خود آن را در صفحه اول گوگل مشاهده و بر روی آن کلیک میکند.
اما؛ گوگل در هر بار نمایش، یک متن تبلیغ را انتخاب و به کاربر نمایش میدهد. در واقع اینکه شما برای یک گروه تبلیغاتی 3 متن تبلیغ داشته باشید، گوگل بین این 3 متن هر بار به انتخاب یک متن را نشان میدهد.
به شما پیشنهاد میکنیم که برای هر گروه تبلیغاتی خود چند متن تبلیغ متفاوت داشته باشید. این کار به شما کمک میکند؛ که پس از مدتی متن تبلیغ جذابتر که نرخ کلیک بیشتری نسبت به سایرین پیدا کرده را انتخاب و سایر متنها را متوقف کنید. اینکار یکی از ترفندهایی است. که جهت بهینهسازی تبلیغات گوگلی باید انجام شود.
3- کلمات کلیدی یا Keywords
آخرین و مهمترین سطح تحلیل در گوگل ادز کلمات کلیدی هستند. شما میتوانید، برای هر گروه تبلیغاتی کلمات کلیدی جداگانهای داشته باشید. به عنوان مثال؛ کلمات مرتبط با گوشی سامسونگ را به گروه تبلیغات سامسونگ اضافه و کلمات مرتبط با گوشی اپل را به گروه تبلیغاتی اپل خود اضافه کنید.
در این صورت افرادی که کلمات کلیدی سامسونگ را جستجو میکنند، متن تبلیغ مرتبط با گوشی سامسونگ را مشاهده کرده. و پس از کلیک بر روی آن، وارد صفحه سامسونگ خواهند شد. سعی ما باید بر این باشد که تا جای ممکن مرتبطترین کلمات را با متن تبلیغ و صفحه فرود انتخاب کنیم تا علاوه بر دریافت امتیاز کیفی بالاتر، شاهد کاهش هزینهها نیز باشیم.
چرا باید ساختار مناسب داشته باشیم؟
اگر به دنبال این هستید که گوگل ادز امتیاز خوبی به تبلیغ شما بدهد، لازم است یک ارتباط منطقی میان کلمات کلیدی، متن تبلیغ و سایت خود ایجاد کنید.
برای خرید کلاس آنلاین اسکای روم میتوانید، در این صفحه اقدام نمایید.
بر این اساس، باید تلاش کنیم، که تا جای ممکن از کلمات کلیدی در متن تبلیغ استفاده کنیم. چرا؟ خب طبیعی است. که کاربر در متن تبلیغ شما به دنبال چیزی باشد که جستجو کرده است.
به عنوان مثال، اگر کاربری در گوگل عبارت «خرید کتاب دانشگاهی» را جستجو کند، قطعاً دوست دارد در متن تبلیغ شما ببیند، که شما کتاب دانشگاهی میفروشید.
بنابراین؛ اگر اثری از کلمات کلیدی شما در متن تبلیغ نباشد، هم شانس شما برای فروش کاهش مییابد و هم امتیاز کمتری از گوگل دریافت میکنید. زیرا از نظر گوگل کلمات کلیدی شما با متن تبلیغ مرتبط نیستند.
خلاصه ساختار یک کمپین تبلیغاتی در سیستم گوگل ادز
در پایان لازم است بار دیگر یادآوری کنم که هرچقدر شما بتوانید ساختار مناسب تری برای تبلیغات خود ایجاد کنید، کیفیت تبلیغ شما افزایش و هزینههای آن کاهش مییابد. همچنین با کسب شناخت ساختار تبلیغات در گوگل ادز مدیریت آن نیز برای شما آسانتر خواهد بود. بنابراین؛ لازم است. قبل از شروع تبلیغات، برنامهریزی کنید. حتی گاهی به مشتریان پیشنهاد میکنیم، که تغییراتی را در سایت اعمال کنند. و حتی اگر نیاز است، صفحات یا دستهبندیهای جدیدی را اضافه کنند. تا در نهایت بهترین نتیجه را بگیرند.